Fråga i Kyrkomötet
om religions- och yttrandefrihet

F 2001:14

Fråga till Kyrkostyrelsen

I en intervju i tidningen Kyrka och Folk nr 19/01 säger HomO Hans Ytterberg bl.a. att skyddet för utsatta grupper medför en problemfri inskränkning av yttrandefriheten. Som svar på frågan om han vill införa förbud mot citat av bibeltexter som avvisar utlevd homosexualitet säger han vidare att religionsfrihet innebär i huvudsak en frihet att fira gudstjänst, inte en frihet att med religionen som grund hetsa mot grupper av människor.

Givetvis innebär bibelcitatet inte hets mot folkgrupper. Det vore givetvis främmande för Svenska kyrkan och andra kristna samfund att medverka till något sådant. Yttrandefriheten är grundläggande för en demokratisk stat och därför måste naturligtvis Bibeln få citeras fritt i det här landet. Annars har vi varken religions- eller yttrandefrihet.

Min fråga till Kyrkostyrelsen är: Hur kommer Kyrkostyrelsen att verka för att religions- och yttrandefriheten inte inskränks genom t.ex. förbud att citera vissa bibeltexter?

Mölnlycke den 10 september 2001

Staffan Holmgren