Fråga i Kyrkomötet
om stöd till forskarstudier

F 2001:13

Fråga till Kyrkostyrelsen

Frågan om behovet av stöd till vetenskapliga studier på doktorandnivå inom ämnesområden till gagn för verksamheten i församlingar och stift uppmärksammades av Kyrkomötet förra året, som ett led att motverka de avsevärda nedskärningar inom den humanistiska forskningen som ägt rum i Sverige de senaste åren. Stor enighet rådde att kyrkan måste ikläda sig ett större ansvar för ämnesområdet teologi.

Det fanns en bred opinion att frågan skulle behandlas skyndsamt och budgetutskottet tog ett initiativ om ett anslag på sammanlagt 18 miljoner kronor under tre år, att förvaltas av forskningsrådet i samarbete med företrädare för universiteten. Delade meningar rådde emellertid om hur anslaget skulle arbetas in i budgeten, och Kyrkomötet beslutade att det ankommer på Kyrkostyrelsen att inarbeta förslaget och göra erforderliga omdisponeringar.

Detta beslut har uppenbarligen försenat ärendet och inte heller i budgetförslaget för år 2002 återfinns några betydande anslag. Kyrkostyrelsen rapporterar i KsSkr 2001:3 sid. 8 att en utredning pågår.

Min fråga till Kyrkostyrelsen är: Vad är det som försenar införandet av detta stöd? För varje år som går ökar risken att den teologiska forskningen utarmas i brist på resurser och att ämnet teologi alltmer marginaliseras vid de svenska universiteten.

Mjöbäck den 10 september 2001

Yngve Kalin