Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor


Svar på fråga i Kyrkomötet
2000:14
av Staffan Holmgren
om grafisk profil

Kyrkomötet

Svar 2000:14

Svar från Kyrkostyrelsen

Arbetet med att ta fram en ny, eller förändrad, grafisk profil måste genomföras professionellt. En grafisk profil skall leva under många år, och är en av de viktiga delarna i hur en organisation visar sig utåt. Det är viktigt att bygga en grafisk profil på en gedigen kunskap om vilka signaler denna ger.

Som ett led i processen med att utveckla en ny grafisk profil genomförs därför just nu en större attitydundersökning kring Svenska kyrkans nuvarande grafiska profil bland både "kyrkfolk" och folk i allmänhet. Denna studie väntas vara klar i nästa månad. Denna metod är vanlig när större organisationer och företag arbetar med en förnyelse eller förändring av sin grafiska profil. Också en bibehållen grafisk profil har i regel föregåtts av sådana undersökningar.

Till komplexiteten i frågan bidrar att Svenska kyrkan också har teologiska aspekter på hur en grafisk profil utformas. Detta har särskilt poängterats av Läronämnden. Det är också viktigt att de behov som stiften och församlingarna har särskilt tillvaratas. Detta arbete bör utföras i lyhördhet inför de lokala förutsättningarna och kräver delaktighet i processen. Först om vi har församlingarna med oss kan vi säkerställa ett gott resultat med bärighet över hela Svenska kyrkan.

Man kunde naturligtvis önska att processen skulle gå fortare. Men att ta fram och implementera en grafisk profil är ett tidskrävande och dyrt projekt. Kostnaderna på den nationella nivån är bara en ringa del av Svenska kyrkans totala kostnader eftersom den påverkar också stiftens och församlingarnas praktiska arbete med allt från brevpapper till webbsidor.

Ytterligare en tidsfaktor att ta hänsyn till är det kommande kyrkovalet i september 2001. Många församlingar och stift är långt framme i planeringen. Att lägga fram en ny – genomarbetad och förankrad – grafisk profil, skulle tidigast kunna ske runt halvårsskiftet 2001, några månader före valet.

Mot denna bakgrund är det rimligt att utgå från att det nya grafiska programmet kan träda i kraft från 2002. Självfallet ligger i detta en omfattande informationsgivning och förankring till och i stift och församlingar.

Marianne Kronberg

Previous PageTable Of ContentsNext Page


TillbakaUpp