Fråga i Kyrkomötet
om stöd till Credo från Svenska kyrkan

Fråga 2000:22

Fråga till Kyrkostyrelsen

Under flera år har Svenska kyrkan stött Sveriges evangeliska student- och gymnasiströrelse, Credo, genom en rikskollekt eller del av en rikskollekt. I mitten av 90-talet togs kollekten bort.

Tveksamheten från kyrkans sida gällde då hur Credo ställde sig i ämbetsfrågan. Genom många kontakter mellan Centralstyrelsen och Credos ledning har det klargjorts att ämbetsfrågan inte äger aktualitet. Det finns inga hinder för en kvinnlig präst att delta och tjänstgöra inom Credo.

Credo består idag av ca 18 anslutna studentföreningar från Lund i söder till Luleå i norr, och av över 100 skolgrupper på gymnasieskolor över hela Sverige. Över 2 000 ungdomar strömmar varje år igenom Credos olika grupper. Credo har en tydlig profil. Skol- och studentrörelsen finns för att Jesus ska bli känd, trodd, lydd och älskad. Credo verkar därför dels inåt för att ge studenter och skolungdomar en mötesplats, en växtplats, en gemenskap under studieåren, och dels utåt genom att erbjuda upptäckargrupper, öppna bibelstudiegrupper och andra mötesplatser för samtal om kristen tro och kristet liv. Arbetet bygger på studenters och skolungdomars eget engagemang och initiativkraft. Credo har en demokratiskt uppbyggd organisation där studenter och skolungdomar är de som fattar beslut.

Frågan som ställs idag är: Varför vill Svenska kyrkan från centralt håll inte stödja Credo?

Michael Martinson

Previous PageTable Of Contents