Fråga i Kyrkomötet
2000:20
av Göran Wahlström
om ersättares möjlighet att på kort tid sätta sig in i för mötet aktuella ärenden

Fråga 2000:20

Fråga till Kyrkostyrelsen

I information angående Kyrkomötets andra sammanträde år 2000 står angivet att ledamot som är förhindrad att närvara så snart som möjligt skall meddela detta ”för att ge oss god tid för inkallande av ersättare”. Men om förfallet inträffar plötsligt, hur ska då ersättaren ha möjlighet att sätta sin in i ärendena, när han/hon ej haft tillgång till aktuella handlingar. För det är ju tyvärr så att ersättarna inte får kyrkomöteshandlingarna. Ofta bor ersättaren/na långt ifrån den ordinarie ledamoten varför möjligheten till gemensam genomgång av ärendena är mycket begränsad.

Min fråga är: Varför får inte ersättarna sig tillsända aktuella kyrkomöteshandlingar, och anser i den här frågan beslutande förtroendevalda och tjänstemän att rådande praxis är tillfredsställande?

Göran Wahlström