Fråga i Kyrkomötet
om kyrkoavgiften

Fråga 2000:17

Fråga till Kyrkostyrelsen

Utjämningssystemet inom Svenska kyrkan har många faktorer att ta hänsyn till. Det är församlingsbor ej tillhöriga Svenska kyrkan, det är glesbygd, kallort, hur många församlingsbor per kyrka och per begravningsplats m.m.

Men om vi ska nå fram till utjämningssystemets grundläggande idé – ”syftet med utjämningssystemet är att säkerställa att det finns tillräckligt med kyrkor och verksamhet i hela landet” – så måste utgångspunkten vara att vi har lika kyrkoavgift i alla landets församlingar.

Min fråga är: Har Kyrkostyrelsen några planer på att föreslå samma storlek på kyrkoavgiften för alla församlingsbor i hela landet, för att på så sätt få ett rättvist utgångsläge för de olika faktorerna i utjämningssystemet?

Gösta Äng