Fråga i Kyrkomötet
2000:16
av Torgny Larsson
om kyrkoordningens mottagande i Svenska kyrkan

Fråga 2000:16

Fråga till Kyrkostyrelsen

Inför kyrkomötets beslut om den nya kyrkoordningen ställdes i många sammanhang frågan om hur den skulle mottagas och uppfattas i församlingarna och av de kyrkotillhöriga. Skulle den bli accepterad? Vilken legitimitet skulle den få?

När det nu gått mellan åtta och nio månader sedan denna kyrkoordning trätt i kraft vore det värdefullt om Kyrkostyrelsen kunde ge ett preliminärt svar på dessa frågor: Är kyrkoordningen accepterad i breda grupper i Svenska kyrkan? Bland förtroendevalda, präster, diakoner, övriga anställda och andra som är verksamma i kyrkan? Hur uppfattas den av allmänheten?

I några uppmärksammade fall då det gäller behörighet för anställning som kyrkoherde har kyrkoråd fattat beslut som strider mot kyrkoordningen. Går det att dra några generella slutsatser av dessa händelser? Finns det några lärdomar att dra för framtiden? Finns det andra delar av kyrkoordningen som man uppenbart brutit mot? I så fall – kan det bero på bristande kunskap? Har förtroendevalda och anställda fått tillräcklig utbildning?

Torgny Larsson