Läronämndens yttrande
2000:9
om Mål och rambudget för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2001-2003 m.m.

Ln 2000:9

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KsSkr 2000:1 Mål och rambudget för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2001-2003. Läronämnden väljer att i samband därmed även kommentera KMot 2000:57 om resurser för religionsmötesfrågor och KMot 2000:76 om vidareutveckling av islamprojektet som exempel på att motioner om resursutnyttjande måste bearbetas i förhållande till mål och övergripande prioriteringar.

Läronämnden välkomnar den form skrivelsen givits, där målfrågor och ekonomi sammanhålles. Formen kan förmodligen utvecklas ytterligare.

I avsnitt 2.1 sägs att begreppet mission, som betecknar en dimension av församlingens grundläggande uppgift, kräver bearbetning under de närmaste åren (s. 8). Vikten av detta understryks av att begreppet används på olika sätt i skrivelsens olika delar (jfr t ex s. 63 med s. 77).

Läronämnden hade gärna sett att Svenska kyrkans reflektion över och arbete med den växande religiösa pluralismen i Sverige, vilken tas upp i KMot 2000: 57 och KMot 2000:76, hade lyfts fram redan i skrivelsens avsnitt 2.1 som en särskilt angelägen uppgift under de närmaste åren.

Uppsala den 9 maj 2000

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Carl Axel Aurelius

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius*, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.