Läronämndens yttrande
2000:8
om råd och rekommendationer vid upplåtande av kyrka

Ln 2000:8

Till Läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 2000:9 om råd och rekommendationer vid upplåtande av kyrka.

Normgivning inom Svenska kyrkan sker inom kyrkoordningens ram samt genom de bestämmelser som Kyrkostyrelsen utfärdar.

Regler för upplåtande av kyrka framgår av kyrkoordningens bestämmelser jämte författningskommentarer. Vad som därutöver erfordras är råd av pastoral natur för mötet med enskilda människor som önskar ett upplåtande, t ex för en begravning. Vidare kan rekommendationer av ekumenisk karaktär rörande samverkan med andra kristna samfund behövas. Läronämnden menar att sådant är att se som en del av tillsynsuppgiften i stiften. Framtagandet av sådana pastorala råd har inletts inom Biskopsmötets ram.

Uppsala den 9 maj 2000

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Klas Hansson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius*, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.