Läronämndens yttrande
2000:5
om introduktionsår för diakoner

Ln 2000:5

Till Läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 2000:11 rörande introduktionsår för diakoner.

Stiften – biskop och domkapitel – har ett särskilt ansvar rörande dem som söker sig till vigningstjänsten. Kallelsen, lämpligheten och behörigheten prövas. Vigningen sker av biskopen. Stiftet har här en sändande uppgift i förhållande till församlingen.

Det är viktigt att stiftet har konkreta möjligheter att – utöver det ansvar stiftet har för alla vigda – följa upp vigningen under en inledande period. Olika modeller kan väljas för att genomföra detta särskilda ansvarstagande från stiftets sida.

Uppsala den 9 maj 2000

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Klas Hansson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius*, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.