Läronämndens yttrande
2000:4
om ekumeniskt nattvardsfirande

Ln 2000:4

Till Läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 2000:52 om ekumeniskt nattvardsfirande och 2000:75 om ekumeniskt nattvardsfirande med Svenska Missionsförbundet.

Allmänt om ekumeniskt nattvardsfirande

Kyrkoordningens bestämmelser om formerna för inbjudan till ekumeniskt nattvardsfirande syftar till att en sådan inbjudan skall vara väl förankrad i församlingen. Därför föreskrives samråd med övriga präster liksom kyrkorådets medgivande innan kyrkoherden beslutar om sådan inbjudan. Bestämmelsen om att kyrkoherden skall ge sitt medgivande innan en präst medverkar vid ekumeniskt nattvardsfirande inom en annan kyrka har samma syfte.

Bestämmelserna i denna del av kyrkoordningen avser sådana kyrkor med vilka Svenska kyrkan ej har träffat en särskild ekumenisk överenskommelse. De kyrkor med vilka Svenska kyrkan träffat en särskild överenskommelse om kyrkogemenskap omfattas av andra regler. Den särskilda överenskommelsen innebär att Svenska kyrkan erkänt dessa kyrkors ämbeten.

Ekumeniskt nattvardsfirande med Svenska Missionsförbundet

Till de frågor som behandlas för att uppnå kyrkogemenskap mellan två samfund hör frågan om ämbeten och tjänster i församlingen. Behörighet för en ämbetsbärare i det ena samfundet att erkännas som präst eller diakon i det andra samfundet är ett uttryck för den uppnådda gemenskapen tillsammans med en grundläggande gemensam syn i frågor om tro, bekännelse och lära. Ett sådant teologiskt grundat samband bör ej upplösas lättvindigt.

Läronämnden har sig bekant att den gemensamma arbetsgrupp som verkat mellan Svenska kyrkan och Svenska Missionsförbundet kommer med förslag i hithörande frågor.

Uppsala den 9 maj 2000

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Klas Hansson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius*, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.