8 Svenska kyrkans utbildningsnämnd8.1 HuvuduppgiftUtbildningsnämndens uppgift är att vara Svenska kyrkans centrala organ för utbildningsfrågor. Det innebär att nämnden skall svara för de långsiktiga och strategiska frågorna av betydelse för Svenska kyrkans utbildningsplanering, rekrytering och kompetensutvecklande insatser. Nämnden arbetar med de inomkyrkliga delarna av yrkesutbildningen för tjänst i Svenska kyrkan, men har också att tillvarata avnämarintressen i de delar av utbildningen, som sker under annat huvudmannaskap än kyrkligt. Nämnden skall vidare främja övrig personalutbildning i kyrkan. Detta innebär bl.a. att verka för utvecklingen av kyrkans familjerådgivning. Därtill har nämnden, utifrån sin uppgift att ansvara för den samlade utbildningsplaneringen för Svenska kyrkan, att arbeta långsiktigt med frågor rörande kompetensutveckling för Svenska kyrkans förtroendevalda. Nämnden skall vidare ansvara för SFRVs kontakter med Sigtuna folkhögskola/SKUC avseende innehåll och pedagogiskt arbete. Nämnden lägger i sitt arbete vikt vid behovsinventering, utbildningsutveckling, samordning, uppföljning och utvärdering. Nämnden har kontinuerlig kontakt med utbildningsansvariga i stiften och med ledningarna för de kyrkliga utbildningsinstitutionerna. Den har själv inget operativt utbildningsansvar för de kyrkliga yrkesutbildningarna. Utbildningsnämnden har att fastställa utbildningsplaner för kyrkliga yrkesutbildningar, fördjupade fortbildningar, kompletteringsutbildningar samt vissa befattningsutbildningar. Nämnden är också huvudman för pastoralinstituten i Uppsala och Lund. För instituten fastställer nämnden stadga, utser styrelse och rektor och beslutar om utbildningsplan. 8.2 Särskilda mål- Att inventera rekryteringsbehovet till kyrkliga utbildningar. - Att ta fram prognoser över tjänstebehovet inom Svenska kyrkan fram till och med år 2014. - Att nytrycka broschyrserien Du behövs. - Att tillse att utvärderingen av utbildningsreformen slutförs, följs upp och eventuella förändringar vidtas. - Att tillse att den reviderade utbildningsplanen för kantorsutbildningen tillämpas fr.o.m. höstterminen 1998. - Att möta efterfrågan på fördjupad fortbildning och kompletteringsutbildning för diakoner. - Att bygga datanätverk mellan de kyrkliga utbildningsinstitutionerna. - Att se över behovet av alternativa utbildningsvägar för de kyrkliga yrkesutbildningarna. - Att erbjuda personal på stiftskanslierna en förnyad och utvecklad stiftsmedarbetareutbildning genom ett utvecklingsprogram för professionellt och organisatoriskt lärande. - Att starta en ny omgång av den vuxenpedagogiska utbildningen om 20 poäng för lärare och tjänsteinnehavare med pedagogiska uppgifter på stiftsnivå och på kyrkokansliet. - Att erbjuda kompletterande vuxenpedagogisk utbildning för dem som redan genomgått vuxenpedagogisk utbildning. - Att i samarbete med utrikesnämnderna erbjuda fortbildning i frågor som rör mission och internationell diakoni för lärare och tjänsteinnehavare med pedagogiska uppgifter i stiften. - Att med anledning av nämndens antagna kompetensutvecklingsplan för förtroendevalda i Svenska kyrkan och i samverkan med andra berörda organisationer bedriva pilotutbildning. - Att utveckla bibliodramaarbetet inom Svenska kyrkan. 8.3 Beskrivning av vissa aktiviteter Utbildningsnämnden skall via pedagogiskt utvecklingsarbete verka för större insikt och medvetenhet rörande utbildning och undervisning i Svenska kyrkan. Utbildningsnämnden skall tillhandahålla och sprida information om Svenska kyrkans utbildningar och tjänster så att rekryteringen till dessa främjas, stödja stiften i deras rekryteringsarbete samt årligen anordna samlingar för rekryteringsansvariga. Samverkan med SKFP, fackliga organisationer och andra med kännedom om sådant som kan påverka rekryteringsbehoven samt med organ i samhället, såsom studievägledare, syo-konsulenter och arbetsförmedlare, sker för att genom dem på bästa sätt sprida kunskaper om Svenska kyrkans utbildningar och tjänster. Grundutbildningarna skall hålla en hög kvalitet som svarar mot de mål som finns angivna i utbildningsplanerna för att de skall ge den kompetens som anställda i pastorala, karitativa, pedagogiska och musikaliska uppgifter behöver för att kunna fullgöra sina uppgifter på tjänster inom Svenska kyrkans församlingar. En uppgift är att tillse att jämställdheten uppfylls i utbildningarna och att den pedagogiska identiteten förstärks hos de studerande. Vidare att modeller för samverkan mellan anställda och förtroendevalda tas upp i grundutbildningarna och vidareutvecklas. Genom överläggningar med rektorer och utbildningsledare vid de olika profilutbildningarna skall utbildningsinstitutionernas arbete med utbildningarna samordnas och utvecklas. Vidare skall samverkan mellan lärarna på profilutbildningarna stödjas. Med anledning av de förestående förändrade relationerna mellan kyrka-stat planerar nämnden att genomföra framtidsseminarium för de rikskyrkliga nämndernas ledamöter. Vid behov kan utbildningsnämnden utgöra en pedagogisk resurs inom kyrkokansliet och planera för utbildningsinsatser som krävs med anledning av kyrkans ändrade relationer till staten. Det operativa arbetet för kyrkans familjerådgivning, arbetshandledning och personalsjälavård är genom ingånget avtal under i första hand en treårsperiod utlagt till Ersta Diakonisällskap. För detta arbetsområde har nämnden satt upp klara mål som syftar till hög kompetensnivå inom alla områden genom befattningsutbildning och fortbildning. Genom samarbetet vill man verka för att fler familjerådgivningsbyråer kan inrättas, att stiften inspireras till fastare strukturer i arbetet med arbetshandledning så att arbetshandledning kan erbjudas dem som så önskar samt att personalsjälavården inom Svenska kyrkan kan utvidgas. För att kunna uppfylla kravet att skapa förutsättningar för en god rekrytering och en adekvat utbildning som tillgodoser Svenska kyrkans församlingars behov av kompetenta medarbetare har nämnden äskat anslag för bedrivande av pastoral, karitativ, pedagogisk och musikalisk profil vid olika utbildningsinstitutioner. Vidare för att kunna göra utbildningsinsatser för EFS-präster som går kompletterande utbildning för att kunna inneha statligt reglerad prästtjänst samt för att kunna dela ut utbildningsstipendier till studerande vid Svenska kyrkans grundkurs och vid profilutbildning. Mål för pastoralteologisk utbildning är att, i enlighet med Utbildningsnämndens stadga och utbildningsplan samt institutstyrelsernas lokala kursplaner för respektive Pastoralinstitut, under två terminer utbilda blivande präster för tjänst i Svenska kyrkan. Av omsorg om kvalitén i den praktiska prästutbildningen, det pastorala profilåret, är det angeläget att pastoralteologiskt utvecklingsarbete kan bedrivas vid instituten. 8.4 Ekonomiska ramar
|