Previous Page TOC Next Page


4 Förvaltningsdelegationen

4.1 Huvuduppgift

Förvaltningsdelegationen ansvarar, på SFRVs styrelses uppdrag, för frågor inom området ekonomi och förvaltning med särskild inriktning på administrativ policy och administrativ utveckling. Vidare fullgör förvaltningsdelegationen SFRVs styrelses roll som arbetsgivare vilket bland annat innebär kontakter med arbetsgivarorganisation och ansvar för förhandlingsarbetet.

Förvaltningsdelegationen, som består av fem ordinarie ledamöter med fem ersättare, utses av SFRVs styrelse efter nominering från de fem nämnderna.

4.2 Särskilda mål

- Svenska kyrkans kyrkokansli skall under planeringsperioden konsolideras och skall 1998 av organisationens avnämare upplevas som en väl fungerande och 1999 som en mycket väl fungerande organisation.

- Kyrkokansliet med dess arbetssätt och administrativa policy skall vara väl dokumenterat vid utgången av 1998.

- Jämställdhetsarbetet i det gemensamma kyrkokansliet skall förstärkas.

- Ett särskilt program för kyrkokansliets kompetensförsörjning skall etableras.

- Ett chefsförsörjningsprogram skall utvecklas och rekrytering till programmet ske under 1998.

- Modeller för målstyrning ska färdigställas och implementeras i mål- och rambudgetarbetet 1999.

- Nyckeltal skall utvecklas som ett instrument för styrning av verksamheten med en försöksperiod under budgetåret 1998.

- Svenska kyrkans etiska och ideella placeringar skall bearbetas bland annat på stiftsplanet.

- Kyrkokansliets storlek skall under planeringsperioden vara oförändrad.

4.3 Beskrivning av vissa aktiviteter

• Ett fortsatt intensivt arbete med att etablera den nya kansliorganisationen krävs under 1997 och 1998. Den nya organisationen kräver stora omställningar när det gäller såväl förhållningssätt som arbetssätt. Detta gäller inte minst Svenska kyrkans internationella arbete. Denna omställning inkluderar nya former för samverkan med parter i och utanför Sverige. Särskilt viktigt blir att samarbetet med Svenska kyrkans stift utvecklas. I det internationella arbetet måste särskild vikt läggas vid administrativ vidareutveckling i samarbetet inom de internationella nätverken, nämligen Kyrkornas världsråd, KV, och Lutherska världsförbundet, LVF.

• Utbildning och fortbildning av kyrkokansliets personal kommer att vara en av de viktigaste nycklarna till en väl fungerande organisation. Kyrkokansliet måste arbeta flexibelt och dynamiskt i förhållande till alla de parter med vilka kyrkokansliet samverkar. Detta kräver mycket kompetenta medarbetare.

• Svenska kyrkans gemensamma verksamhet och dess samlade kyrkokansli kräver ett tydligt och kompetent ledarskap på alla nivåer i organisationen. Stor vikt måste läggas vid chefsförsörjning. Ett program för detta skall inkludera rekrytering av och förberedande utbildning för personer som bedöms lämpliga för ledarskap.

• Arbetet med samordning av arkiv och bibliotek inom kyrkokansliet fortsätter liksom genomförande av system för diarieföring. En uppbyggnad av ett Svenska kyrkans arkiv på nationell nivå kommer att ske inför år 2000.

4.4 Ekonomiska ramar

Rambudget 1998 - 2000 (alla belopp i tkr)


Utfall

Budget

Budget

Budget

Budget


1996

1997

1998

1999

2000

Intäkter






Kollekter, gåvor och bidrag






Kyrkofond, allmänt anslag


11 401

11 849

12 224

12 649

Kyrkofond, ändamålsdestinerat






Övriga anslag






Sida-anslag






Civildepartementet






Övriga intäkter






Netto kapitalförvaltning


2 400

2 400

2 400

2 400

Försäljning












Summa intäkter

0

13 801

14 249

14 624

15 049







Kostnader i Sverige

0

0

0

0

0

Kanslikostnader *


13 801

14 249

14 624

15 049

Verksamhet i Sverige / anslag






Övrigt












S:a kostnader i Sverige

0

13 801

14 249

14 624

15 049







Kostnader i utlandet

0

0

0

0

0

Personal i utlandet *






Verksamhet i utlandet / anslag












S:a kostnader i utlandet

0

0

0

0

0







Summa kostnader

0

13 801

14 249

14 624

15 049







Resultat före bokslutsdispositioner

0

0

0

0

0







Ianspråkstagande av (+) avsättning till (-) fonder











Resultat efter bokslutsdispositioner

0

0

0

0

0


Utfall 1996 och budget 1997 är inte helt jämförbara till följd av den nya organisationen och delvis förändrade redovisningsprinciper.

* En 3% indexering höjer kostnaden för vart och ett av åren 1998-2000



[Innehållsförteckning] [Skrivelser från SFRV:s styrelse]

Previous Page TOC Next Page