Skrivelsens huvudsakliga innehåll Innehåll 1. Förslag till kyrkomötesbeslut 2. Författningsförslag 3. Bakgrund och motiv Utdrag ur Centralstyrelsens protokoll

Svenska kyrkans centralstyrelses

skrivelse till kyrkomötet

1997:5

Ändring i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1989:9)
med instruktion för Svenska kyrkans centralstyrelse

Svenska kyrkans centralstyrelse överlämnar denna skrivelse till kyrkomötet.

Sigtuna den 22 maj 1997

KG Hammar

Lars-Olof Hellgren

Skrivelsens huvudsakliga innehåll Innehåll 1. Förslag till kyrkomötesbeslut 2. Författningsförslag 3. Bakgrund och motiv Utdrag ur Centralstyrelsens protokoll


Skrivelsens huvudsakliga innehåll

Genom skrivelsen föreslår Centralstyrelsen att kyrkomötet beslutar om ändring i kyrkliga kungörelsen (1989:9) med instruktion för Svenska kyrkans centralstyrelse i vad avser föreskrifter om budget för Centralstyrelsen. Förslaget har sin bakgrund i att verksamhetsplaner och budget för Centralstyrelsen sedan 1991 i allt väsentligt kommit att redovisas inom ramen för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet (SFRV). Diskrepansen mellan denna ordning och gällande föreskrifter har påpekats av kyrkomötet och det har anförts att antingen skall ett särskilt budgetförslag för Centralstyrelsen utarbetas, eller så skall föreskrifterna ändras.

Vid 1996 års kyrkomöte togs frågan ånyo upp. Ekonomiutskottet anförde då (KEo 1996:1) att kyrkomötet godkänt den av praktiska skäl utvecklade ordningen och att detta förhållande nu borde få genomslag i de aktuella föreskrifterna. Mot bakgrund av detta har kyrkomötet givit Centralstyrelsen uppdrag att förelägga 1997 års kyrkomöte ett förslag till ändring i Centralstyrelsens instruktion.

Skrivelsens huvudsakliga innehåll Innehåll 1. Förslag till kyrkomötesbeslut 2. Författningsförslag 3. Bakgrund och motiv Utdrag ur Centralstyrelsens protokoll


Innehåll

Skrivelsens huvudsakliga innehåll

1. Förslag till kyrkomötesbeslut

2. Författningsförslag

3. Bakgrund och motiv

Föreskrifter om budget för Centralstyrelsen

Föreskrifter om sekreterare hos Centralstyrelsen

Utdrag ur Centralstyrelsens protokoll

Skrivelsens huvudsakliga innehåll Innehåll 1. Förslag till kyrkomötesbeslut 2. Författningsförslag 3. Bakgrund och motiv Utdrag ur Centralstyrelsens protokoll


1. Förslag till kyrkomötesbeslut

Centralstyrelsen föreslår kyrkomötet

att anta Centralstyrelsens förslag till kyrklig kungörelse om ändring i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1989:9) med instruktion för Svenska kyrkans centralstyrelse.

Skrivelsens huvudsakliga innehåll Innehåll 1. Förslag till kyrkomötesbeslut 2. Författningsförslag 3. Bakgrund och motiv Utdrag ur Centralstyrelsens protokoll


2. Författningsförslag

Svenska kyrkans centralstyrelse har följande förslag till kyrklig kungörelse om ändring i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1989:9) med instruktion för Svenska kyrkans centralstyrelse.

Kyrklig kungörelse (SKFS 1989:9) med instruktion för Svenska kyrkans centralstyrelse.

Nuvarande lydelse.

Kyrklig kungörelse om ändring i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1989:9) med instruktion för Svenska kyrkans centralstyrelse.

Kyrkomötet föreskriver med stöd av 29 kap. 12§ 7 kyrkolagen (1992:300) följande.

Kyrkliga kungörelsen (SKFS 1989:9) med instruktion för Svenska kyrkans centralstyrelse skall ha följande lydelse.

Svenska kyrkans centralstyrelse fullgör de uppgifter som enligt lag eller annan författning ankommer på styrelsen.

Svenska kyrkans centralstyrelse fullgör de uppgifter som enligt lag eller annan författning ankommer på styrelsen.

Centralstyrelsen har också till uppgift att

1. förbereda kyrkomötets sammanträden,

2. anställa personal till kyrkomötets sammanträden, med den begränsning som följer av 1 kap. 3§ andra stycket arbetsordningen för kyrkomötet,

3. betala ut ersättningar till kyrkomötets ledamöter,

4. upprätta anslagsframställning och årsbokslut för kyrkomötet,

5. sköta kyrkomötets diarium, tryck och arkiv.

Centralstyrelsen har också till uppgift att

1. förbereda kyrkomötets sammanträden,

2. anställa personal till kyrkomötets sammanträden, med den begränsning som följer av 1 kap. 3§ andra stycket arbetsordningen för kyrkomötet,

3. betala ut ersättningar till kyrkomötets ledamöter,

4. upprätta anslagsframställning och årsbokslut för kyrkomötet,

5. sköta kyrkomötets diarium, tryck och arkiv.



Sammansättning

Sammansättning

Föreskrifter om Centralstyrelsens sammansättning finns i 29 kap. 7-9§§ kyrkolagen (1992:300). (SKFS 1992:11).

Föreskrifter om Centralstyrelsens sammansättning finns i 29 kap. 7-9§§ kyrkolagen (1992:300). (SKFS 1992:11).



Organisation

Organisation

Hos Centralstyrelsen finns en sekreterare.

Behörig att vara sekreterare är bara den som tillhör Svenska kyrkan och är döpt i Svenska kyrkans eller någon annan kristen kyrkas ordning. (SKFS 1994:6).

Generalsekreteraren är Centralstyrelsens sekreterare. Ställföreträdande sekreterare är kyrkosekreteraren. Behörig att vara sekreterare är bara den som tillhör Svenska kyrkan och är döpt i Svenska kyrkans eller någon annan kristen kyrkas ordning. (SKFS 1994:6).



Interna bestämmelser

Interna bestämmelser

Centralstyrelsen skall i en arbetsordning eller i särskilda beslut meddela de ytterligare bestämmelser som behövs om styrelsens organisation och formerna för styrelsens verksamhet.

Centralstyrelsen skall i en arbetsordning eller i särskilda beslut meddela de ytterligare bestämmelser som behövs om styrelsens organisation och formerna för styrelsens verksamhet.



Budget

Utgår

Kyrkomötet fastställer budget för Centralstyrelsens verksamhet.

Utgår

Centralstyrelsen skall varje år till kyrkomötet ge in förslag till budget för verksamheten nästkommande år.

Utgår



Redovisning och revision

Redovisning och revision

Centralstyrelsens räkenskaper avslutas för varje kalenderår.

Centralstyrelsens räkenskaper avslutas för varje kalenderår.



Centralstyrelsen skall varje år lämna kyrkomötet en redovisning för verksamheten under föregående kalenderår. Redovisningen skall innehålla verksamhetsberättelse samt resultat- och balansräkning.

Centralstyrelsen skall varje år lämna kyrkomötet en redovisning för verksamheten under föregående kalenderår. Redovisningen skall innehålla verksamhetsberättelse samt resultat- och balansräkning.

Denna kungörelse träder i kraft den 1 januari 1998.

Skrivelsens huvudsakliga innehåll Innehåll 1. Förslag till kyrkomötesbeslut 2. Författningsförslag 3. Bakgrund och motiv Utdrag ur Centralstyrelsens protokoll


3. Bakgrund och motiv

Föreskrifter om budget för Centralstyrelsen

I kyrkliga kungörelsen (SKFS 1989:9) med instruktion för Svenska kyrkans centralstyrelse återfinns i 6-7 §§ föreskrifter om budget för Centralstyrelsen. Där föreskrivs att kyrkomötet fastställer budget för Centralstyrelsens verksamhet samt att Centralstyrelsen varje år till kyrkomötet skall inge förslag till budget för verksamheten nästkommande år.

Första gången som Centralstyrelsen, efter det att den nämnda kungörelsen utfärdats, framlade förslag till budget var i skrivelsen till kyrkomötet (CsSkr 1990:1) med förslag till budget för kyrkomötet och Centralstyrelsen för år 1991.

I fråga om budget för Centralstyrelsen togs där inga andra verksamhetskostnader upp än de som avsåg utgivandet av Svenska kyrkans författningssamling. Därutöver medtogs kostnader för styrelsen själv med hänsyn till bestämmelserna i förordningen (1983:30) om ersättning till ledamöter av kyrkomötet och dess myndigheter.

I övrigt togs inga kostnader upp med den huvudsakliga motiveringen att det inte funnits några tjänster inrättade direkt hos Centralstyrelsen. Centralstyrelsens tjänstemän är anställda i SFRV. Vidare finns det enheter inom SFRV, t.ex. Svenska kyrkans information, som också betjänar Centralstyrelsen. Att mot denna bakgrund göra en närmare kostnadsfördelning mellan Centralstyrelsen och SFRV skulle, enligt skrivelsen, kräva ett omfattande arbete, i varje fall om man skulle arbeta med något mer precisa principer än rena schabloner. Det meningsfulla med en sådan fördelning ifrågasattes också med hänsyn till att även SFRVs anslag kommer ur Kyrkofonden. Centralstyrelsen föreslog därför att den övervägande delen av Centralstyrelsens dittillsvarande budget skulle överföras till SFRV.

Centralstyrelsen påpekade också att om den då gällande regleringen av ersättning till Centralstyrelsens ledamöter ersattes av en ersättningsstadga inom SFRV så skulle Centralstyrelsens budget i stort sett helt kunna avvecklas.

Ekonomiutskottet behandlade förslaget i sitt betänkande (KEo 1990:1). Utskottet delade i huvudsak Centralstyrelsens bedömningar och fann de föreslagna förenklingarna väl motiverade. Utskottet konstaterade också att andra kyrkolagsutskottet i yttrande anfört, att detta från sakkunnigt håll inhämtat att det inte förelåg några offentligrättsliga hinder för att Centralstyrelsens budget i huvudsak inordnades i SFRVs budget.

Kyrkomötet godkände vad utskottet anfört beträffande budget för Centralstyrelsen.

Vid följande års kyrkomöte, när Centralstyrelsen genom CsSkr 1991:1 lade fram budgetförslag för 1992, föreslog man att avvecklingen av Centralstyrelsens egen budget skulle fullföljas. Det var möjligt genom att författningssamlingen överfördes till kyrkomötet och ledamotskostnaderna till SFRV. Detta kommenterades inte särskilt av ekonomiutskottet. Kyrkomötet följde förslaget.

Alltsedan 1991 har därför Centralstyrelsens verksamhet i allt väsentligt redovisats inom ramen för SFRVs verksamhetsplan och budgetförslag. Det bör observeras att detta gäller verksamhetsplanerna beskrivna i samband med budget. I fråga om redogörelserna i efterhand för bedriven verksamhet har Centralstyrelsens arbete genom åren redovisats i Centralstyrelsens egen verksamhetsberättelse.

I fråga om budget uppstod dock i och med den nu beskrivna förändringen en diskrepans mellan de alltfort gällande föreskrifterna i Centralstyrelsens instruktion och den sedan 1991 faktiskt tillämpade ordningen. Detta förhållande har flera gånger påpekats i kyrkomötet och det har anförts att antingen får, på nytt, ett särskilt budgetförslag för Centralstyrelsen utarbetas eller så bör föreskrifterna ändras. Sålunda anförde 1994 års kyrkomöte (KEo 1994:1) att den ordning som etablerats inte behövde frångås. Däremot krävdes ändring i Centralstyrelsens instruktion.

Vid 1996 års kyrkomöte tog ekonomiutskottet (KEo 1996:1) ånyo upp frågan och anförde att kyrkomötet godkänt den av praktiska skäl utvecklade ordningen, varför det var angeläget att denna också fick genomslag i de aktuella föreskrifterna. Centralstyrelsen fick därmed ett direkt uppdrag att återkomma till kyrkomötet med ett förslag innebärande att Centralstyrelsens instruktion anpassas till nu rådande ordning, där Centralstyrelsens ekonomi redovisas inom ramen för SFRV.

Centralstyrelsen har funnit att denna anpassning enklast sker genom att de båda aktuella paragraferna (6-7§§) i instruktionen utgår och att de följande paragraferna omnumreras.

Med Centralstyrelsens förslag kvarstår nuvarande föreskrifter om att Centralstyrelsens räkenskaper skall avslutas varje kalenderår och att Centralstyrelsens verksamhetsberättelse till kyrkomötet skall innehålla resultat- och balansräkning. Utöver att Centralstyrelsen har att lägga fram årsredovisning avseende kyrkomötet så motiveras detta av att Centralstyrelsen också har att lämna årsredovisning för Centrala kollektkontot. Då rikskollekterna hör till den offentligrättsligt reglerade delen av Svenska kyrkans verksamhet skall Centrala kollektkontot redovisas i detta sammanhang. Av denna anledning kvarstår instruktionens avsnitt om redovisning och revision.

Föreskrifter om sekreterare hos Centralstyrelsen

I 4§ instruktionen för Centralstyrelsen finns vissa föreskrifter om vem som är sekreterare hos Centralstyrelsen och om vem som är behörig att vara det.

Ett av skälen till att ordningen med en särskild budget för Centralstyrelsen övergavs var, såsom nämnts ovan, det förhållandet att Centralstyrelsen inte har någon egen personal utan Centralstyrelsens tjänstemän är anställda i SFRV. Detta gäller också chefstjänstemannen i SFRV, generalsekreteraren och dennes ställföreträdare, kyrkosekreteraren.

I sin kapacitet av styrelse i SFRV framlägger Centralstyrelsen till 1997 års ombudsmöte en skrivelse (StSkr 1997:504) med förslag till ändringar i styrelsens och nämndernas instruktioner. I förslaget till instruktion för SFRVs styrelse sägs i 3 kap 2§: "Sekreteraren vid Svenska kyrkans centralstyrelse, generalsekreteraren, är sekreterare i styrelsen och SFRVs chefstjänsteman. Ställföreträdande sekreterare i styrelsen är kyrkosekreteraren".

För att uppnå tillfredsställande överensstämmelse mellan å ena sidan instruktionen för SFRVs styrelse och å andra sidan Centralstyrelsens instruktion bör föreskriften i 4§ Centralstyrelsens instruktion om sekreterare utvidgas så att det framgår vem som är sekreterare i Centralstyrelsen och vem som är ställföreträdande sekreterare. Av denna anledning föreslås en förändring av lydelsen i första meningen i 4§ samt att en ny mening infogas. Därefter följer oförändrade föreskrifterna om vem som är behörig att vara Centralstyrelsens sekreterare.

Skrivelsens huvudsakliga innehåll Innehåll 1. Förslag till kyrkomötesbeslut 2. Författningsförslag 3. Bakgrund och motiv Utdrag ur Centralstyrelsens protokoll


Utdrag ur Centralstyrelsens protokoll

Utdrag ur protokoll fört vid sammanträde med Svenska kyrkans centralstyrelse den 22 maj 1997.

Närvarande: ärkebiskop KG Hammar, ordförande, samt ledamöterna Levi Bergström, Stina Eliasson, Kerstin Bergman, Christina Odenberg, Sven-E Kragh, Dag Sandahl, Urban Gibson, Birgitta Ericsson Löfgren, Ulla Carlson, Gunvor Hagelberg, Catarina Agrell, Bengt Berg, Anita Franzén och Carl-Henric Grenholm.

Föredragande: förvaltningschef Lars-Olof Hellgren

_____________________________

Centralstyrelsen beslutar

att till kyrkomötet avge skrivelsen (CsSkr 1997:5) Ändring i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1989:9) med instruktion för Svenska kyrkans centralstyrelse.

Skrivelsens huvudsakliga innehåll Innehåll 1. Förslag till kyrkomötesbeslut 2. Författningsförslag 3. Bakgrund och motiv Utdrag ur Centralstyrelsens protokoll
[Innehållsförteckning] [Skrivelser från Centralstyrelsen]