Svenska kyrkans hemsida

Snabbprotokoll, Onsdag


Kyrkoordning för Svenska kyrkan 8. Nionde avdelningen: Val

2KL 1999:1


MOTIONERNA

I motion 47 av Sven-Olof Karlsson m.fl. hemställs

att kyrkomötet beslutar att 38 kap. 30, 31, 34, 42, 47, 56, 78 och 79 §§ i kyrkoordningen ges följande lydelse:

30 § Stiftsstyrelsen skall tillhandahålla de valsedlar som skall användas vid val.

Valsedlarna skall vara lika till storlek och material. För val till Kyrkomötet skall användas gula, för val till stiftsfullmäktige rosa, för val till samfällda kyrkofullmäktige i samfällighet blå och för val till kyrkofullmäktige eller direktvalt kyrkoråd i församling vita valsedlar.

På en valsedel skall det finnas en gruppbeteckning och gruppens anmälda kandidater i valkretsen. Kandidaterna skall förses med nummer och tas upp i nummerordning under varandra. Intill varje personnamn skall det på valsedeln finnas markerat utrymme, där väljarna kan lämna en särskild personröst genom markering.

31 § Stiftsstyrelsen svarar för kostnaderna för valsedlarna.

Valsedlar skall i god tid före valet finnas hos ordföranden för valförrättarna i varje valdistrikt och på pastorsexpeditionerna i varje valdistrikt. Att valsedlarna också skall användas till väljarna framgår av 34 §.

34 § Röstkorten skall tillsammans med de olika valsedlarna för vart och ett av valen i valkretsen skickas ut så snart som möjligt. Det skall dock ske senast i så god tid att de kan beräknas vara väljarna till handa senast 18 dagar före valdagen.

47 § I en vallokal skall det finnas de olika valsedlarna för vart och ett av valen för den valkrets som valdistriktet hör till.

Sådana valsedlar skall också finnas på särskilda röstmottagningsställen som anordnas i pastoratet.

56 § En valsedel är ogiltig om det inte framgår vilken av de nomineringsgrupper som kandiderar i valkretsen som avsetts.

En valsedel är också ogiltig om den har kännetecken som uppenbart gjorts med avsikt.

Finns det mer än en valsedel i ett valkuvert är dessa ogiltiga. Om kuvertet innehåller flera valsedlar och alla är lika i fråga om såväl nomineringsgrupp som personröst på kandidat, skall dock en valsedel räknas som giltig.

78 § Kyrkostyrelsen får utfärda närmare regler om

1. Registrering av gruppbeteckning och registrering av kandidater.

2. …

79 § Ett val enligt detta kapitel får överklagas hos Svenska kyrkans valprövningsnämnd.

Samfällda kyrkofullmäktiges beslut om valkretsindelning enligt 8 § och om inskränkt valbarhet enligt 6 § samt stiftsfullmäktiges beslut om valkretsindelning enligt 12 § får inte överklagas.

Hos Valprövningsnämnden får följande beslut överklagas särskilt:

--------------

8. beslut i ärenden om registrering av gruppbeteckning

9. beslut i ärenden om valsedlar

Andra beslut enligt detta kapitel överklagas endast i samband med att det val som beslutet gäller överklagas.

I motion 63 av Åke Blomqvist m.fl. hemställs

1. att kyrkomötet måtte besluta att avslå Centralstyrelsens förslag i kyrkoordningens 38 kap. om utformning av valsedlar, samt

2. att kyrkomötet måtte besluta anta en kyrkoordning med innehållet att valsedlar vid de direkta kyrkliga valen till de beslutande organen på lokal, regional och nationell nivå skall vara utformade i likhet med vad som gäller vid val till kommunfullmäktige, landsting och riksdag med möjlighet att avge personröst.

I motion 90 av Gerd Gullberg-Johnson m.fl hemställs

1. att kyrkomötet beslutar att anta en kyrkoordning med innehållet att det skall vara direkta val till kyrkoråden och till kyrkofullmäktige på lokalplanet,

I motion 166 av Joakim Svensson och Jan-Anders Ekelund hemställs

att kyrkomötet beslutar att 38 kap. 22 § i kyrkoordningen får lydelsen:

Ansökan om registrering av gruppbeteckning och registrering av kandidater skall göras under valåret. En grupp skall registrera alla sina kandidater med angivande av valkrets. Registreringen av gruppbeteckning och av kandidater kan ske vid olika tillfällen, men gruppbeteckningen måste registreras, som senast i samband med kandidatregistreringen. En nomineringsgrupp får inte anmäla mer än en lista på kandidater i varje valkrets till respektive val.

Kandidaterna skall skriftligen förklara att de gett nomineringsgruppen tillstånd att anmäla dem. Förklaringen skall skickas med anmälan av kandidaterna.

I motion 190 av Britta Olinder och Ursula Frising hemställs

att kyrkomötet beslutar att 38 kap. 22 § andra meningen får följande lydelse:

En nomineringsgrupp får anmäla högst två listor på kandidater i varje valkrets till respektive val.

I motion 211 av Susann Torgerson och Åke Blomqvist hemställs

att kyrkomötet beslutar att i 38 kap. 46 § förslaget till kyrkoordning inte anta meningen ”Den som inte har detta skall kunna styrka sin identitet genom godkänd legitimationshandling”.

I motion 213 av Susann Torgerson hemställs

2. att kyrkomötet beslutar att anta en kyrkoordning med innehållet att valsedlarna vid de kyrkliga valen skall vara utformade så att de så mycket som möjligt liknar de valsedlar som gäller vid val till kommunfullmäktige, landsting och riksdag med möjlighet att avge särskild personröst utan minimikrav för att de särskilda personrösterna skall räknas.

I motion 217 av Nils Gårder yrkas

att kyrkomötet beslutar att kyrkoordningen erhåller följande jämfört med Centralstyrelsens förslag ändrade lydelse.

7 kap. 3 §

Ledamöter och ersättare i stiftsfullmäktige väljs av elektorer genom indirekta val på sätt föreskrivs i 39 kap.

7 kap. § 4 andra och tredje stycket i Centralstyrelsens förslag antas inte.

8 kap. enligt Centralstyrelsens förslag med utbyte av ”stiftsstyrelsen” mot ”domkapitlet” i 7, 13, 17, 22, 23 andra stycket, 28, 29, 32, och 33 §§.

11 kap. 2 §

Ledamöterna av kyrkomötet och ersättarna för dessa väljs av stiftsfullmäktige på sätt föreskrivs i 39 kap.

11 kap. 3 och 5 §§ i Centralstyrelsens förslag antas inte.

38 kap. Direkta val

1 § Kyrkostyrelsen har det övergripande ansvaret för de direkta valen.

2 § Domkapitlet har ansvar för alla direkta val i stiftet.

I varje kyrklig samfällighet och i församling som inte tillhör någon samfällighet skall utses en valnämnd, som har ansvar för valet inom samfälligheten respektive församlingen.

3-9 §§ enligt Centralstyrelsens förslag med utbyte av ”stiftsstyrelsen” mot ”domkapitlet”.

10 § enligt Centralstyrelsens förslag till 17 § med utbyte av ”stiftsstyrelsen” mot ”domkapitlet.”

11 § Valnämnden skall utse minst fyra valförrättare för valdistrikt inom dess ansvarsområdet. Av valförrättarna skall en utses till ordförande och en till ersättare för ordföranden.

Röstlängder och röstkort

12 § enligt Centralstyrelsens förslag till 32 § med utbyte av ”stiftsstyrelsen” mot ”domkapitlet”.

13 § enligt Centralstyrelsens förslag till 33 § med utbyte av ”stiftsstyrelsen” mot ”domkapitlet”.

14 § Röstkorten skall skickas ut så snart som möjligt. Det skall dock ske senast i så god tid att de kan beräknas vara väljarna tillhanda 18 dagar före valdagen.

15-17 §§ enligt Centralstyrelsens förslag till 35-37 §§ med utbyte av ”stiftsstyrelsen” mot ”domkapitlet.”

Kuvert

18 § enligt Centralstyrelsens förslag till 38 § med utbyte av ”stiftsstyrelsen” mot ”Kyrkostyrelsen”, av ”ytterkuvert” mot ”fönsterkuvert”, samt av omslagskuvert till ”ytterkuvert för budröst”.

19 § enligt Centralstyrelsens förslag till 39 §.

Valsedlar

20 § Till valsedlar skall användas särskilt papper som tillhandahålls genom Kyrkostyrelsens försorg.

21 § Valsedlarna skall vara i format 105x148 millimeter (A 6). För val av kyrkofullmäktige för församling skall användas vita och för val av kyrkofullmäktige för kyrklig samfällighet blå valsedlar.

På valsedel skall finnas nomineringsgruppsbeteckning. Valsedel bör dessutom innehålla

1. namn på en eller flera kandidater,

2. beteckning som visar för vilken valkrets sedeln är avsedd (valkretsbeteckning), samt

3. uppgift om det val för vilket sedeln gäller (valbeteckning).

Varje kandidat skall anges på sådant sätt att det klart framgår vem som avses. Därför bör någon form av identifieringsuppgift sättas ut vid kandidatens namn.

Om en valsedel innehåller kandidatnamn skall det på valsedeln finnas ett markerat utrymme intill varje namn där väljarna kan lämna en särskild personröst genom en markering.

Om en valsedel innehåller kandidatnamn, skall namnen förses med nummer och tas upp i nummerordning under varandra.

Om en väljare skriver till ett kandidatnamn på en valsedel skall väljaren anses ha lämnat en särskild personröst för namnet. Har flera kandidatnamn skrivits till på en sådan valsedel, skall väljaren anses ha lämnat en personröst för det första namnet. Om ett förtryckt kandidatnamn strukits skall namnet anses som obefintligt.

22 § Om valsedel upptager mer än ett kandidatnamn, skall namnen upptagas i en följd under varandra och förses med nummer som visar ordningen mellan dem.

Namnen gäller själva valet samt, i den mån de ej därvid tages i anspråk, val av ersättare.

23 § Efter beställning av en nomineringsgrupp som är representerat i en sådan fullmäktigförsamling eller sådant kyrkoråd som valet gäller tillhandahåller kyrkostyrelsen nomineringsgruppen papper till valsedlar för detta val i den mängd nomineringsgruppen önskar.

Görs beställning av annan nomineringsgrupp än som anges i första stycket eller av annan än den som är behörig företrädare för nomineringsgruppen, får kyrkostyrelsen besluta att papper till valsedlar skall tillhandahållas endast om beställaren betalar papperet i förskott.

24 § Församling och samfällighet får besluta att nomineringsgrupp som är eller genom valet blir representerat i kyrkofullmäktige i församlingen eller samfälligheten eller direktvalt kyrkoråd skall erhålla bidrag av församlingen eller samfälligheten till nomineringsgruppens kostnader för valsedlar. Beslutet skall innehålla att ersättning utgår till varje sådan nomineringsgrupp efter enhetliga grunder.

25 § I vallokal och pastorsexpedition, församlingsexpedition och särskilt röstmottagningsställe där röstning äger rum skall väljarna ha tillgång till blanka valsedlar.

Blanka valsedlar tillhandahålls genom kyrkostyrelsens försorg.

26 § Om någon har angetts som kandidat på en valsedelsblankett som tillhandahålls av någon vid ett val utan att han har samtyckt till det, kan han anmäla detta till domkapitlet. Till anmälningen, som skall göras skriftligen, skall fogas ett exemplar av valsedeln. Domkapitlet skall föra en förteckning över de anmälningar som kommer in före valet.

Allmän information

27 § Kyrkostyrelsen bör på lämpligt sätt sprida kännedom bland allmänheten om tid och sätt för röstning och om de bestämmelser i övrigt som gäller för valet.

Allmänna bestämmelser om röstningen

28-29 §§ enligt Centralstyrelsens förslag till 40-41 §§.

30 § Röstning sker på valdagen i vallokalen för det valdistrikt där väljaren är upptagen i röstlängd. Röstberättigad, som på grund av vistelse utom riket eller på annan ort inom riket eller av annat skäl finner sig vara förhindrad att rösta på valdagen i vallokalen för det valdistrikt där han är upptagen i röstlängd, får rösta på ett särskilt röstmottagningsställe eller på en pastorsexpedition inom tid som anges i 40 §.

Om val av kyrkofullmäktige för församling eller val för direktvalt kyrkoråd och för kyrklig samfällighet äger rum samtidigt, skall väljare som röstar före valdagen vid ett och samma tillfälle utöva sin rösträtt i de val som han vill deltaga i.

31 § Väljare bör vid röstning i vallokalen ha med sig sitt röstkort. För att få rösta på en pastorsexpedition, församlingsexpedition eller motsvarande eller på ett särskilt röstmottagningsställe måste väljare ha med sig sitt röstkort och lämna detta till röstmottagaren.

32 § Vallokal skall hållas öppen för röstning minst två timmar mellan klockan 8 och 15 under tid då allmän gudstjänst inte firas, samt därjämte mellan klockan 18 och 20. Domkapitlet får bestämma att vallokalen i visst valdistrikt skall vara öppen för röstning kortare tid än nu sagts, om det kan antagas att väljarna likväl har tillfredsställande möjligheter att utöva sin rösträtt.

Valtider för varje valdistrikt bestämmes med tillämpning av första stycket av valnämnden efter hörande av kyrkorådet.

33 § Röstningen i vallokal går till på följande sätt.

När väljaren kommer in i vallokalen, får han ett valkuvert för vart och ett av valen. Han uppsöker därefter en av de avskilda platserna och lägger där för varje val in sin valsedel i ett valkuvert. Valsedeln får inte vikas.

Väljaren lämnar iordningställda valkuvert till valförrättaren. Om denne begär det, skall väljaren uppge sitt fullständiga namn, sin födelsetid och sitt hemvist inom valdistriktet. Valförrättaren kontrollerar att väljaren är upptagen som röstberättigad i röstlängden, att han ej redan röstat i valet, att han ställt i ordning endast ett valkuvert för varje val och att kuvert ej är försett med obehörig märkning. Valförrättaren lägger därefter i väljarens närvaro valkuverten i valurnorna. I samband härmed antecknas i röstlängden att väljaren röstat.

34 § enligt Centralstyrelsens förslag till 44 §.

35 § Valnämnden beslutar vilken lokal som skall vara vallokal i valdistrikt. Beslutet skall meddelas domkapitlet sex månader före valdagen för att kunna anges på röstkorten.

36 § Röstning på pastorsexpedition församlingsexpedition och särskilt röstmottagningsställe går till på följande sätt.

När väljaren har visat upp sitt röstkort för röstmottagaren, får han av denne ett valkuvert för vart och ett av valen. Han uppsöker därefter en av de avskilda platserna och lägger där för varje val in sin valsedel i ett valkuvert. Valsedeln får inte vikas. Väljaren lämnar valkuvert och röstkortet till röstmottagaren. Denne kontrollerar att väljaren har ställt i ordning endast ett valkuvert för varje val och att kuvert ej är försett med obehörig märkning. Därefter lägger röstmottagaren i väljarens närvaro in mottagna valkuvert i ett fönsterkuvert tillsammans med väljarens röstkort, vilket placeras närmast fönsterkuvertets fönster, och tillsluter fönsterkuvertet. Röstmottagaren tar slutligen hand om fönsterkuvertet samt antecknar på en särskild förteckning väljarens namn och den valnämnd till vilken fönsterkuvertet skall sändas. På fönsterkuvertet antecknas det värdepostnummer som är angivet i förteckningen.

Väljare som ej är känd för röstmottagaren skall legitimera sig. Gör han ej det, får han icke rösta.

37 § Väljare, som på grund av sjukdom, rörelsehinder eller hög ålder inte kan inställa sig i vallokalen för det valdistrikt där han är upptagen i röstlängd, får lämna valsedel genom bud. Bud får den vara som är väljarens make, sambo, barn, barnbarn, fader, moder eller syskon eller makes eller sambos barn. Den som yrkesmässigt eller på ett därmed likartat sätt ger väljaren vård av mera varaktigt slag eller på annat sätt brukar hjälpa väljaren i personliga angelägenheter får också vara bud. Budet skall ha fyllt 18 år. Ett ytterkuvert för budröst får vara anordnad tidigast 10 dagar före valdagen.

Väljare som vill rösta genom bud skall för varje slag av val avge sin röst och själv lägga en valsedel i ett valkuvert, i budets och ett vittnes närvaro lägga de valkuvert som gjorts i ordning i ett ytterkuvert för budröst, klistra igen ytterkuvertet, försäkra på heder och samvete att de gjort i ordning valkuvert och ytterkuvertet på detta sätt och att de på grund av funktionshinder, sjukdom eller hög ålder inte kan komma personligen för att rösta i vallokalen eller annan röstningslokal, intyga att valkuvert inte gjorts i ordning tidigare än vad som är tillåtet och skriva denna försäkran och detta intyg på ytterkuvertet. På ytterkuvertet skall budet och vittnet skriftligen intyga att väljaren själv har skrivit under försäkran och att de inte känner till något som gör att innehållet i försäkran inte är riktigt. Ett vittne skall ha fyllt 18 år. Väljarens make eller barn eller makens barn får inte vara vittne. Detsamma gäller väljarens sambo eller sambons barn. Budet skall skriva sitt namn, sitt personnummer och sin adress på ytterkuvertet. Ytterkuvert för budröst lämnas på valdagen i vallokalen för det valdistrikt där väljaren är upptagen i röstlängd.

Ett bud som inte är känt för valförrättaren skall legitimera sig. Budet måste medföra väljarens röstkort eller kunna lämna sådan uppgifter om väljaren att denne kan återfinnas i röstlängden. Ett sådant ytterkuvert för budröst får också på pastorsexpedition där röstning äger rum. Väljarens röstkort måste då överlämnas till röstmottagaren.

38 § enligt Centralstyrelsens förslag till 48 § med ändring av ”stiftsstyrelsen” till ”domkapitlet”.

39 § enligt Centralstyrelsens förslag till 49 § med ändring av ”stiftsstyrelsen” till ”domkapitlet”.

40 § enligt Centralstyrelsens förslag till 50 § med ändring av ”stiftsstyrelsen” till ”domkapitlet” och att försändelser överlämnas eller skickas som värdepost till valnämnden i den församling eller samfällighet, som anges på väljarens röstkort.

41 § Försändelser, som kommer in till valnämnden efter valdagen eller så sent denna dag att de ej kan beräknas komma valförrättarna till handa innan röstningen i vallokalen slutar, skall behållas av valnämnden som därefter förfar med dem på det sätt som anges i 50 §.

42 § Åtgärd eller anordning som det enligt denna lag åligger valnämnd eller valförrättare att vidtaga eller ombesörja bekostas av samfällighet eller i församling som inte tillhör samfällighet av församlingen.

43 § Församling skall tillhandahålla lämpliga vallokaler. I anslutning till vallokalen eller i denna skall anordnas lämplig plats där de nomineringsgrupper som deltager i valen kan lägga ut sina valsedlar. Valförrättaren skall tillse att väljarna där har tillgång till blanka valsedlar.

44 § Församlingen bör på valdagen ordna med valskjutsar för de väljare som bor avlägset eller isolerat och som endast med avsevärd kostnad eller tidsspillan kan infinna sig i vallokalen.

Preliminär rösträkning och slutlig sammanräkning

45 § enligt Centralstyrelsens förslag till 54 § med ändring av ”stiftsstyrelsen” till ”valnämnden”.

46 § Valnämnden vidarebefordrar omgående röstlängder och övrigt material till domkapitlet. Sker översändandet med post, skall försändelsen anordnas som värdepost.

47 § Den slutliga sammanräkningen och mandatfördelningen verkställes av domkapitlet vid offentlig förrättning som påbörjas så snart det kan ske. Domkapitlet skall kungöra tid och plats för sammanräkningen.

48 § Har valsedlarna som väljarna lämnat inte förvarats på ett säkert sätt skall de förklaras ogiltiga, om det kan antas att det gjorts något obehörigt med dem.

49 § En valsedel är ogiltig om den

1. saknar nomineringsgruppsbeteckning eller har mer än en sådan beteckning, eller

2. har kännetecken som uppenbart gjorts med avsikt.

Finns det mer än en valsedel i ett valkuvert är dessa ogiltiga. Om kuvertet innehåller flera valsedlar och alla har samma partibeteckning skall dock en valsedel räknas som giltig. Skiljer sig valsedlarna i ett sådant fall åt i fråga om kandidatnamn eller de särskilda personrösterna, skall namnen på sedlarna anses obefintliga.

50 § Ett namn på en valsedel skall anses obefintligt om

1. kandidaten inte är valbar eller det inte framgår klart vem som avses,

2. valsedeln upptar namn men inte är försedd med ett markerat utrymme för personröstning,

3. det lämnats mer än en särskild personröst eller det inte framgår vem personrösten avser,

4. markering för den särskilda personrösten kan antas ha gjorts maskinellt,

5. ordningen mellan namnen inte framgår klart,

6. namnet strukits från en valsedel som upptar namn.

51 § Valet avslutas genom att domkapitlet framlägger protokoll för granskning.

Mandatfördelning mellan nomineringsgrupper, beräkningsgrunder och utseende av ledamöter och ersättare

52-53 §§ enligt Centralstyrelsens förslag till 57-58 §§ varvid i 52 § hänvisas till 54 §.

54 § enligt Centralstyrelsens förslag till 75 §.

55 § För varje mandat som en nomineringsgrupp har fått skall domkapitlet utse en ledamot på grundval av ordningen mellan kandidaterna.

I första hand skall ordningen mellan kandidaterna bestämmas på grundval av storleken på varje kandidats personliga röstetal. Personligt röstetal skall fastställas bara för en kandidat som fått särskilda personröster till ett antal av minst 5 procent av partiets röstetal i valkretsen, dock lägst 30 röster. Får flera kandidater lika stora personliga röstetal skall lotten avgöra vem som skall ha företräde.

55 § Kan inte ett tillräckligt stort antal ledamöter utses enligt 55 §, skall domkapitlet bestämma ordningsföljden mellan kandidatnamnen inom varje parti genom att beräkna ett jämförelsetal för dem med tillämpning av heltalsmetoden.

Får flera kandidater lika stora jämförelsetal skall lotten avgöra vem som skall ha företräde.

56 § Kandidater som har fått mandat i fler än en valkrets eller för mer än ett parti skall tillträda det mandat för vilket deras personliga röstetal är störst i förhållande till antalet röster för partiet. Har kandidaterna inte tagit plats i ordningen på grundval av sina personliga röstetal, skall de tillträda det mandat för vilket deras jämförelsetal är störst.

Det mandat som kandidaten inte tillträder skall tillfalla den som skulle komma först i ordningen enligt beräkningssätt angivet i andra stycket. Vid denna beräkning skall man bortse från den som redan valts till ledamot.

I första hand ordnas namnen på grundval av beräkningen av deras personliga röstetal enligt 57 §. Kan inte tillräckligt många namn ordnas enligt andra stycket skall de ordnas på grundval av de valsedlar som gällde för namnet, när det fick plats i ordningen enligt 57 och 58 §§. Vid denna uträkning gäller varje valsedel som hel röst. Med iakttagande av att namnet på den som redan fått plats i den särskilda ordningen anses som obefintligt, skall röstvärdet tillgodoräknas det namn som står främst på sedeln. Den som får högsta röstetalet får plats i den särskilda ordningen.

Leder första stycket till att två eller flera mandat inte tillträds, skall dessa tillsättas ett i taget efter storleken på de personliga röstetalen i förhållande till antalet röster för partiet. Kan inte samtliga mandat tillträdas härigenom tillsätts de efter jämförelsetalen enligt 55 §.

57 § Ett personligt röstetal fastställs på grundval av de särskilda personröster som avgivits för kandidaten. Valsedlar på vilka det lämnats särskilda personröster ordnas gruppvis efter partibeteckning. Därefter räknas antalet personröster för varje namn i gruppen. För namn som fått personröster motsvarande det antal som anges i de nämnda lagrummen fastställs ett personligt röstetal. Ett namns personliga röstetal är lika med antalet personröster som har lämnats för namnet under samma partibeteckning. Det namn som har störst personligt röstetal tar första plats i ordningen, det som har näst störst tar andra plats och så vidare enligt samma grund.

58 § Ordningen inom varje nomineringsgrupp skall fastställas med tillämpning av heltalsmetoden genom särskilda uträkningar på följande sätt.

Vid varje uträkning gäller en valsedel bara för ett namn.

Vid uträkningen gäller en valsedel för det namn som står först på sedeln varvid bortses från namn som redan utsetts. Valsedlar med samma första namn bildar en grupp. Varje grupps röstetal räknas fram. Röstetalet är lika med det antal valsedlar som ingår i gruppen. Samma tal är också jämförelsetal för det namn som står först på gruppens valsedlar. Det namn vars jämförelsetal är störst får den första platsen i den ordningen.

Vid varje följande uträkning gäller en valsedel för det namn som står först på sedeln, varvid bortses från namn som redan fått plats i ordningen. Den eller de grupper, vilkas valsedlar vid närmast föregående uträkning gällde för det namn som fick plats i ordningen, upplöses och ordnas i nya grupper, så att valsedlar som vid den pågående uträkningen gäller för ett och samma namn bildar en grupp. Övriga befintliga grupper behålls däremot oförändrade. För varje nybildad grupp räknas röstetalet fram. Röstetalet är lika med det antal valsedlar som ingår i gruppen. För samtliga namn som deltar i uträkningen beräknas röstetal och jämförelsetal.

Röstetalet för ett namn är lika med röstetalet för den grupp eller det sammanlagda röstetalet för de grupper vilkas valsedlar gäller för namnet. Jämförelsetalet för ett namn är lika med dess röstetal, om inte den grupp av valsedlar som gäller för namnet deltagit i besättandet av en förut utdelad plats. Om detta är fallet, får man namnets jämförelsetal genom att dess röstetal delas med det tal som motsvarar den del gruppen tagit i besättandet av plats eller platser som utdelats (gruppens platstal), ökat med 1, eller, om flera grupper av valsedlar som gäller för namnet deltagit i besättandet av förut utdelad plats, med dessa gruppers sammanlagda platstal, ökat med 1. Platstalet för en grupp beräknas genom att gruppens röstetal delas med det största jämförelsetalet vid uträkningen närmast före gruppens bildande. Bråktal som uppkommer vid delning beräknas med 2 decimaler. Den sista decimalsiffran får inte höjas.

Det namn vars jämförelsetal är störst får nästa plats i ordningen.

59 § Ersättare utses på följande sätt.

I första hand utses ersättare på grundval av ordningen mellan kandidaterna som framkommer vid beräkningen av deras personliga röstetal.

I andra hand utses ersättare genom en sammanräkning inom det parti för vilket han eller hon har blivit vald. Vid varje sammanräkning tas hänsyn bara till de valsedlar som upptar ledamotens namn och som på grund härav gällde för detta namn, när det fick plats i ordningen. Varje valsedel gäller som en hel röst. Med iakttagande av att namnet på en kandidat som genom valet blivit utsedd till ledamot skall anses som obefintligt tillgodoräknas röstvärdet det namn som står främst på sedeln. Den som får högsta röstetalet är utsedd till ersättare för den ledamot som sammanräkningen avser. Får flera kandidater lika röstetal skall lotten avgöra vem som skall ha företräde.

Om det antal ersättare som har utsetts är mindre än det antal som är bestämt enligt 3 kap. 9 § och samma ersättare har utsetts för tre eller flera ledamöter, utses ytterligare en ersättare för var och en av dessa ledamöter. Därvid skall även namnet på en kandidat som genom valet blivit utsedd till ersättare för den ledamot som sammanräkningen avser anses som obefintligt. I övrigt görs på sätt som anges i andra och tredje stycket.

Om antalet ersättare fortfarande är mindre än det antal som är bestämt och samma ersättare har utsetts för fem eller flera ledamöter, utses ytterligare en sammanräkning ersättare för var och en av dessa ledamöter.

Därefter görs på motsvarande sätt successivt ytterligare sammanräkningar för de ledamöter vilkas ersättare har utsetts för sju eller flera ledamöter, nio eller flera ledamöter, och så vidare, så länge antalet ersättare är mindre än det antal som kommunfullmäktige har bestämt.

60 § Om det sedan ersättare utsetts enligt 58 § visar sig att det för ledamot eller ledamöter i ett parti som har fått ett eller två mandat utsetts bara en ersättare skall ytterligare en sammanräkning göras. I det fall partiet har fått två mandat skall sammanräkningen i första hand göras för den ledamot som har störst personligt röstetal i förhållande till antalet röster för partiet i valkretsen och därefter för den som har störst jämförelsetal.

61-63 §§ enligt Centralstyrelsens förslag till 61-63 §§ med utbyte av ”stifts-styrelsen” mot ”domkapitlet” samt med hänvisning i 62 § till 59 och 60 §§.

Ytterligare regler

64 § enligt Centralstyrelsens förslag till 78 § punkterna 3, 4, 6, 9-14.

Överklagande

65-67 §§ enligt Centralstyrelsens förslag till 79-81 §§ med utbyte av ”stifts-styrelsen” mot ”domkapitlet” samt såvitt avser överklagande till Svenska kyrkans valprövningsnämnd med uteslutande av punkterna 4-6, 8-9.

39 kap Indirekta val

Val till stiftsfullmäktige

Valmetod

1 § Ledamöter och ersättare i stiftsfullmäktige väljs av elektorer.

Valets organisation

Valkretsar

2 § För val av stiftsfullmäktige utgör varje kontrakt en valkrets, om inte något annat beslutas av domkapitlet. Om kontraktet med tillämpning av 3 § erhåller färre än fem mandat skall domkapitlet besluta att valkretsen skall bestå av ytterligare kontrakt så att valkretsen därigenom erhåller minst fem mandat.

Mandatfördelningen mellan valkretsarna

3 § I varje valkrets skall det väljas en ledamot och därutöver så många ledamöter som belöper på valkretsen sedan det återstående antalet ledamöter fördelats på valkretsarna i proportion till antalet röstberättigade kyrkotillhöriga.

Antalet röstberättigade kyrkotillhöriga beräknas med ledning av den senast upprättade röstlängden.

För ledamöterna skall utses lika många ersättare, dock minst två i varje valkrets. Om valet sker proportionellt skall antalet ersättare för varje ledamot vara minst tre.

4 § Domkapitlet skall, före september månads utgång det år då val i hela landet av kyrkofullmäktige skall äga rum, fastställa det antal ledamöter i stiftsfullmäktige som varje valkrets skall utse samt det antal elektorer som församlingarna skall utse.

Valdistrikt

6 § För val av elektorer utgör varje församling i valkretsen ett valdistrikt.

Val av elektorer och ersättare

Vilka organ som utser elektorer och ersättare

7 § Elektorer väljs för varje församling av kyrkofullmäktige eller av kyrkorådet, om kyrkofullmäktige inte finns. Valet förrättas av de nyvalda kyrkofullmäktige eller av de nyvalda kyrkoråden.

Antalet elektorer m.m.

8 § I församlingar med högst 500 röstberättigade kyrkotillhöriga utses en elektor.

I församlingar med mer än 500 men högst 2 000 röstberättigade kyrkotillhöriga utses två elektorer. För varje påbörjat tvåtusental röstberättigade kyrkotillhöriga utöver 2 000 utses ytterligare en elektor.

Antalet röstberättigade kyrkotillhöriga beräknas med ledning av den senast upprättade röstlängden.

9 § För elektorerna skall lika många ersättare utses.

Valbarhet

10 § I fråga om valbarhet till elektor eller ersättare för elektor, verkan av att valbarheten eller uppdraget upphör och rätt att avsäga sig uppdraget tillämpas föreskrifterna i 33 kap. om val till församlingen.

Tidpunkt för valet

11 § Elektorer och deras ersättare skall utses före utgången av november det år då val i hela landet av kyrkofullmäktige har ägt rum.

Protokoll skall föras över val av elektorer. Protokollet skall skyndsamt sändas till domkapitlet.

Val av ledamöter och ersättare

Valsammanträde m.m.

13 § För val av ledamöter och ersättare i stiftsfullmäktige skall domkapitlet utse en person i varje valkrets att vara valförrättare.

Efter framställning av valförrättaren skall domkapitlet kalla elektorerna inom varje valkrets till ett sammanträde inför denne.

Valsammanträdet skall hållas före utgången av december det år då val i hela landet av kyrkofullmäktige har förrättats.

Förfarandet vid valet

14 § Val av ledamöter och ersättare skall ske inför öppna dörrar.

15 § Över förrättningen skall föras protokoll som skrivs under av valförrättaren.

Valets utgång skall kungöras genom uppläsning av protokollet. Valet är därmed av slutat.

Förvaring av valmaterial m.m.

16 § Protokollet, valsedlarna och annat valmaterial skall av valförrättaren genast sändas in till domkapitlet, som skall förvara handlingarna på ett betryggande sätt till dess att valet har vunnit laga kraft.

Val till Kyrkomötet

Valkretsar och valkretsmandat

17-22 §§ enligt utredningens kyrkoordningsförslag 38 kap. 12-17 §§ med den ändringen som följer av att antalet mandat minskas till 201.

Valsätt vid indirekta val

23-24 §§ enligt utredningens kyrkoordningsförslag 38 kap. 18-19 §§.

25 § enligt Centralstyrelsens förslag 39 kap. 3 § med tillägg av en punkt som skall lyda: 10. elektorer som skall välja ledamöter och ersättare av stiftsfullmäktige.

26-40 §§ enligt utredningens kyrkoordningsförslag 38 kap. 21-35 §§.

41 § enligt utredningens kyrkoordningsförslag 38 kap. 36 § med ändringen att ordet ”församlingsdelegerade” byts mot ”stiftsfullmäktige”.

Överklagande

42 § Följande beslut av Kyrkostyrelsen och domkapitlet enligt detta kapitel får överklagas hos Svenska kyrkans valprövningsnämnd:

1. beslut enligt 2 § om valkretsar vid val till stiftsfullmäktige,

2. beslut enligt 4 § om hur många mandat som varje valkrets skall ha vid val till stiftsfullmäktige.

3. beslut enligt 4 § om hur många elektorer som varje församling skall utse, och

4. beslut enligt 4 § om hur många mandat som varje valkrets skall ha vid val till kyrkomötet.

Att andra beslut enligt detta kapitel kan prövas genom beslutsprövning framgår av 57 kap.

43 § enligt utredningens kyrkoordningsförslag 38 § med den ändringen att ordet ”samfällighet” utgår.

I motion 17 av Gösta Äng m.fl. hemställs

att kyrkomötet beslutar att anta en kyrkoordning med sådant innehåll att de lokala kyrkovalen sker som direktval, men att val till stiftsfullmäktige och kyrkomöte sker med av församlingarna utsedda ombud, elektorer.

I motion 54 av Bo-Gustaf Sorby och Gunhild Bolander hemställs

1. att kyrkomötet beslutar att anta en kyrkoordning med innehållet ”Ledamöter och ersättare i stiftsfullmäktige väljes av elektorer”, samt

2. att kyrkomötet beslutar att anta en kyrkoordning med innehållet ”Ledamöter av Kyrkomötet och dess ersättare väljes av elektorer”.

I motion 58 av Jan-Anders Ekelund m.fl. hemställs

att kyrkomötet beslutar att anta en kyrkoordning med innehållet att valsystemet ändras till förmån för indirekta val till stiftsfullmäktige och Kyrkomötet och att församlingen utser elektorer för valen både till stiftsfullmäktige och Kyrkomötet.

I motion 76 av Göran Lundquist m.fl. hemställs

att kyrkomötet beslutar att anta en kyrkoordning med innehållet att val till stiftsfullmäktige och Kyrkomötet sker genom indirekt valsätt.

I motion 87 av Tomas Forsner m.fl. hemställs

1. att kyrkomötet beslutar att anta en kyrkoordning med innehållet att beslutande organ i samfälligheten skall vara församlingsdelegerade och utses genom indirekta val från de beslutande organen i de församlingar som utgör samfälligheten, samt

2. att tillämpliga delar av utredningens förslag till bestämmelser ersätter motsvarande bestämmelser i Centralstyrelsens förslag.

I motion 97 av Sven G. Månsson hemställs

att kyrkomötet beslutar att anta en kyrkoordning med innehållet att val till kyrkofullmäktige skall vara direktval i församling, att församling skall välja församlingsdelegerade till samfällighet, och att val till stiftsfullmäktige och Kyrkomötet sker med av församlingarna utsedda ombud, elektorer.

I motion 90 av Gerd Gullberg-Johnson m.fl hemställs

2. att kyrkomötet beslutar att anta en kyrkoordning med innehållet att indirekt val skall ske till stiftsfullmäktige av kyrkofullmäktige, samt

3. att kyrkomötet beslutar att anta en kyrkoordning med innehållet att indirekta val skall ske till Kyrkomötet av stiftsfullmäktige.

I motion 104 av Bengt Gustafsson hemställs

att kyrkomötet beslutar att 38 och 39 kapitlen i kyrkoordningen skall lyda som 37 och 38 kapitlen i utredningens kyrkoordningsförslag.

I motion 107 av Bengt Gustafsson hemställs

att kyrkomötet beslutar att inte anta 38 kap. 53 § sista stycket i kyrkoordningsförslaget.

I motion 139 av Torgny Larsson hemställs

att kyrkomötet beslutar att anta en kyrkoordning med innehållet att kyrkostämmorna avskaffas om valen till samfälligheternas beslutande organ skulle bli indirekta.

I motion 179 av Karin Burstrand hemställs

att kyrkomötet beslutar att kyrkoordningens 3 kap. 5 § skall ha följande lydelse:

I en samfällighet utövas beslutanderätten av församlingsdelegerade.

I motion 213 av Susann Torgerson hemställs

1. att kyrkomötet beslutar att i 38 kap. förslaget till kyrkoordning bestämmelserna om registrering av gruppbeteckningar, kraven på anmälan av kandidater, kraven på ett visst antal personer för registrering av kandidater och kravet att det skall finnas en markerad plats att ange bokstavsbeteckning inte antas, samt

2. att kyrkomötet beslutar att anta en kyrkoordning med innehållet att valsedlarna vid de kyrkliga valen skall vara utformade så att de så mycket som möjligt liknar de valsedlar som gäller vid val till kommunfullmäktige, landsting och riksdag med möjlighet att avge särskild personröst utan minimikrav för att de särskilda personrösterna skall räknas.

HEMSTÄLLAN

Utskottet hemställer

att Kyrkomötet med anledning av Centralstyrelsens skrivelse i denna del samt motionerna 1999:47 (delvis), 1999:63, 1999:90 yrkande 1, 1999:166, 1999:211, 1999:213, yrkande 2 (delvis), samt 1999:217 (delvis) och med avslag på motionerna 1999:17, 1999:47 (delvis), 1999:54, 1999:58, 1999:76, 1999:87, 1999:97, 1999:90, yrkandena 2 och 3, 1999:104, 1999:107, 1999:139, 1999:179, 1999:190, 1999:213, yrkande 1 och 2 (delvis), samt 1999:217 (delvis) antar den av utskottet i bilaga 1 föreslagna lydelsen av nionde avdelningen i kyrkoordningen, utom så vitt gäller 38 kap. 14 §.

SÄRSKILT YRKANDE

30 b § Om det förutom gruppbeteckning har skrivits ett kandidatnamn på en blank valsedel enligt 34 §, skall väljaren anses ha lämnat en särskild personröst för namnet.

Har förutom gruppbeteckning mer än en kandidat uppförts på en blank valsedel skall väljaren anses ha lämnat en personröst för det första kandidatnamnet.

BESLUT

Kyrkomötet beslutade efter votering och rösträkning (144 ja, 95 nej, 3 avstår)

att bifalla utskottets hemställan med den ändringa däri som föranleds av det under överläggningen framställda yrkandet av Robert Schött.

Table Of ContentsPrevious PageNext Page

KyrkomötetHemOmbudsmötet
Tillbaka