Nu inleds årets kyrkomöte (060921)

Måndagen den 25 september kl 16 öppnas årets kyrkomöte i Uppsala

Årets kyrkomöte öppnas i universitetsaulan i Uppsala klockan 16 av ålderspresidenten Urban Gibson. Därefter väljs nytt presidium - ordförande och två vice ordförande.

Kyrkomötet har 251 ledamöter av vilka över 40 procent är nya efter kyrkovalet 2005.

På tisdag firas mässa klockan 14.00 i Uppsala domkyrka. Vid inledningen därefter i universitetets aula håller ärkebiskop Anders Wejryd ett hälsningsanförande, och Svenska kyrkans kulturråds kulturstipendier delas ut.

Två sessioner
Kyrkomötet är uppdelat i två sessioner. Den första pågår 25-29 september med i huvudsak utskottsarbete, då 69 motioner från ledamöterna och sex skrivelser från Kyrkostyrelsen ska behandlas.

Kyrkomötet återsamlas den 24-27 oktober för en andra session då man kommer att debattera förslagen från motioner och skrivelser och fatta beslut.

Några av de frågor som kommer att behandlas under Kyrkomötet är diakonernas rösträtt i biskopsvalet, ett samarbetsavtal med Svenska Missionskyrkan, förslag om att momsbefria Svenska kyrkan, ge Svenska kyrkans utlandsförsamlingar rätt att ta ut kyrkoavgift av sina medlemmar, effektivisera kyrkovalet genom elektroniska val.

För mer detaljerat program; se Sammanträdesplan