Välsignelseakt för partnerskap bearbetas ytterligare (060927)

De aktuella förslagen till ordning för välsignelse över registrerat partnerskap behöver ytterligare bearbetning, ansåg Kyrkostyrelsen vid dagens sammanträde. Det betyder att beslutet om välsignelseakten kommer att fattas senare i höst.

– Det är ingen som helst tvekan om att välsignelseakten kommer att införas. Däremot är vi ännu inte helt klara med den slutliga utformningen. Alla som är indragna i beredningen har inte hunnit färdigbehandla de båda förslag som finns, säger ärkebiskop Anders Wejryd, ordförande i Kyrkostyrelsen.

Hösten 2005 beslutade Kyrkomötet att i Kyrkoordningen införa bestämmelser som möjliggör kyrklig välsignelse för samkönade par som har ingått partnerskap. Beslutet innebär att en ordning för välsignelse av partnerskap ska utfärdas av Kyrkostyrelsen. Under våren 2006 var flera förslag på remiss i stiften. Kyrkostyrelsen väntas fatta beslut om två alternativa förslag vid sitt decembersammanträde.