Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut
Sök
 

Snabbprotokoll

Kyrkolivsutskottets betänkande 2005:11
Information och marknadsföring

Redogörelse för ärendet

I motion 2005:30 av Tomas Forsner m.fl. föreslås att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att i samband med kommande informationssatsningar uppmärksamma information om Svenska kyrkans uppdrag kring begravningsverksamheten.

I motion 2005:42 av Gösta Äng m.fl. föreslås att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att skapa ett marknadsföringsprogram för hela Svenska kyrkan.

I motion 2005:47 av Ulla Rickardsson m.fl. föreslås att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att i samråd med marknadsföringsföretag ta fram en plan och material för offensiva marknadsföringsinsatser om Svenska kyrkans budskap och arbete.

Utskottet

Utskottet delar inte motionärernas uppfattning i motion 2005:30 att det saknas information om Svenska kyrkans uppdrag kring begravningsverksamheten. Vidare anser utskottet att man bör avvakta det kommande biskopsbrevet om begravning.

Utskottet konstaterar med anledning av motionerna 2005:42 och 2005:47 i vilka motionärerna efterfrågar ökade marknadsföringsinsatser att detta redan sker och att det är ett prioriterat område i den föreslagna mål- och rambudgeten för åren 2006-2008.

Förslag till beslut

Utskottet föreslår Kyrkomötet att

1. avslå motion 2005:30.

2. avslå motion 2005:42.

Beslut

Kyrkomötet beslutade att bifalla utskottets förslag.

Previous PageTable Of ContentsNext Page


TillbakaUpp