Snabbprotokoll
Kyrkolivsutskottets betänkande 2005:11
Information och marknadsföring
Redogörelse för ärendet
I motion 2005:30 av Tomas Forsner m.fl. föreslås att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att i samband med kommande informationssatsningar uppmärksamma information om Svenska kyrkans uppdrag kring begravningsverksamheten.
I motion 2005:42 av Gösta Äng m.fl. föreslås att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att skapa ett marknadsföringsprogram för hela Svenska kyrkan.
I motion 2005:47 av Ulla Rickardsson m.fl. föreslås att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att i samråd med marknadsföringsföretag ta fram en plan och material för offensiva marknadsföringsinsatser om Svenska kyrkans budskap och arbete.
Utskottet
Utskottet delar inte motionärernas uppfattning i motion 2005:30 att det saknas information om Svenska kyrkans uppdrag kring begravningsverksamheten. Vidare anser utskottet att man bör avvakta det kommande biskopsbrevet om begravning.
Utskottet konstaterar med anledning av motionerna 2005:42 och 2005:47 i vilka motionärerna efterfrågar ökade marknadsföringsinsatser att detta redan sker och att det är ett prioriterat område i den föreslagna mål- och rambudgeten för åren 2006-2008.
Förslag till beslut
Utskottet föreslår Kyrkomötet att
1. avslå motion 2005:30.
2. avslå motion 2005:42.
Beslut
Kyrkomötet beslutade att bifalla utskottets förslag.