Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2005:2
BEHöRIGFöRKLARING FöR UPPDRAGET SOM PRäST I SVENSKA KYRKAN

Redogörelse för ärendet

I motion 2005:5 av Allan Lewin och Esbjörn Hagberg föreslås att Kyrkostyrelsen skall få i uppdrag att se över bestämmelserna i kyrkoordningen så att utländska präster kan få möjlighet att söka prästtjänst i Sverige.

Ett likartat förslag finns i motion 2005:67 av Birgitta Wrede. I denna motion anges dock mer detaljerat hur kyrkoordningen skall ändras och där finns också frågan om behörigförklaring av diakoner från andra kyrkor med.

I motion 2005:26 av Sven Håkansson m.fl. föreslås att Kyrkostyrelsen skall få i uppdrag att utarbeta ett förslag till ändring i kyrkoordningen så att biskopen kan ge tillstånd åt en präst från en annan kyrka att utöva uppdraget som präst vid ett visst tillfälle.

Utskottet

Utskottet föreslår att Kyrkomötet skall uppdra åt Kyrkostyrelsen att se över bestämmelserna i kyrkoordningen så att utländska präster får möjlighet att söka prästtjänst i Sverige men menar att Kyrkomötet inte skall ge några närmare direktiv för arbetet. I betänkandet sägs att det är naturligt att även bestämmelserna om behörigförklaring av diakoner ses över. Utskottet menar att det inte behövs några särskilda bestämmelser som ger biskopen möjlighet att behörigförklara präster för visst tillfälle eftersom domkapitlet kan delegera sådana beslut till biskopen eller domprosten.

Förslag till beslut

Utskottet föreslår Kyrkomötet att

1. bifalla motion 2005:5

2. avslå motion 2005:26

3. avslå motion 2005:67.

Kyrkomötet beslutade att bifalla utskottets förslag.

Previous PageAlla betänkandenNext Page