Bilaga 1
Behandlingen av ombudsmötets ärenden
Styrelsen är ombudsmötets beredande och verkställande organ. Det ombudsmöte som pågick tiden 18-29 augusti 1998 fattade beslut med anledning av sex skrivelser från styrelsen samt 34 motioner från ombudsmötets ledamöter. Behandlingen resulterade i tretton skrivelser till styrelsen. Vid ombudsmötets frågestund besvarades 6 frågor ställda till styrelsen eller till ordföranden i någon av nämnderna.
På sedvanligt sätt redovisas här styrelsens behandling av skrivelser från ombudsmötet såväl 1998 som tidigare.
Om ett ärende har överlämnats till annat organ för yttrande eller för beredning avser styrelsen att själv behandla ärendet på nytt. Det redovisas därför som inte slutbehandlat. Om ett ärende däremot har överlämnats till annat organ för handläggning har styrelsen gjort bedömningen att ärendet helt hör hemma inom det organets ansvarsområde och kan fullföljas där. Styrelsen kommer alltså inte att ta upp ärendet igen. Det redovisas då som - ur styrelsens synpunkt - slutbehandlat.
En samlad förteckning över de skrivelser från ombudsmötet - såväl 1997 som tidigare - som vid ingången av 1998 inte var avslutade återfinns som en särskild bilaga (bilaga 2). Av förteckningen framgår var ärendet handläggs. För en närmare redovisning av de ärenden som överlämnats till någon nämnd hänvisas till respektive nämnds verksamhetsberättelse.
Sist redovisas tillgängliga uppgifter i fråga om ombudsmötets skrivelser till regeringen.
1994 års ombudsmötes skrivelser
Oskr 1994:511 med OF 1994:510, Om utveckling av ungas ansvarstagande i Svenska kyrkan
Ombudsmötet har begärt att styrelsen vidtar åtgärder för att främja och stimulera den yngre generationens vilja, kompetens och möjligheter att gå in i ansvarstaganden som ledare och beslutsfattare i kyrkan. Vidare har ombudsmötet begärt att styrelsen skall låta upprätta och genomföra former för att utveckla morgondagens ledare och därvid se över vilka tänkbara former och metoder samt samarbetspartner som kan vara de bästa.
Styrelsen har ur den s.k. Amerikadonationen anslagit medel till projekt hos Svenska Kyrkans Unga i syfte att öka den yngre generationens intresse för uppdrag som förtroendevald i kyrkan. Förslag motsvarande motionens syften fanns i det kyrkoordningsförslag som framlagts av utredningsarbetet om Svenska kyrkans framtida organisation och där slutlig ställning skall tas i kyrkomötet 1999.
Skrivelsen är därmed slutbehandlad.
1996 års ombudsmötes skrivelser
1. Oskr 1996:509 med OUb 1996:504, Utbildning för teckenspråkig tjänst
Ombudsmötet har uppdragit åt styrelsen att vidta erforderliga åtgärder i fråga om behörighetskrav, utbildning, rekrytering m.m. rörande teckenspråkig tjänst.
Ärendet har överlämnats till Församlingsnämnden för beredning av de förslag som kan behöva föreläggas ombudsmötet och i övrigt för handläggning.
Skrivelsen är inte slutbehandlad.
1997 års ombudsmötes skrivelser
1. Oskr 1997:501 med OF 1997:2, Kyrkan och de socialetiska frågorna
Ombudsmötet har som sin mening givit styrelsen till känna vad församlingsutskottet anfört med anledning av motioner om arbetslöshetens etik, samhällets och kyrkans bidrag till social och ekonomisk rättvisa och kyrkans ansvar för de nödlidande.
Den del av ärendet som rör arbetslöshetens etik anser utskottet kunna bearbetas av Svenska kyrkans arbetslivscentrum vid Bräcke diakonigård i enlighet med ingånget avtal mellan SFRV och Bräcke.
I de övriga delarna anser utskottet att styrelsen bör uppdra åt teologiska kommittén att överväga innehållsfrågorna och utarbeta ett förslag till projektbeskrivning, som även innefattar en kostnadskalkyl. Styrelsen bör alltså initiera ett sådant arbete.
Styrelsen har överlämnat betänkandet vad avser arbetslöshetens etik till Församlingnämnden för handläggning. Skrivelsen är därmed i denna del slutbehandlad.
Styrelsen har vidare uppdragit åt Svenska kyrkans teologiska kommitté att lägga fram ett förslag till projekt rörande samhällets och kyrkans bidrag till social och ekonomisk rättvisa. Kommittén uppdrog i november 1997 åt en sakkunnig forskare att spegla det aktuella forskningsläget utifrån några aktuella tänkares uppfattningar och nutida vetenskaplig diskussion. Forskaren Sven Ove Hansson publicerade med anledning därav uppsatsen Rättvisan i modern politisk filosofi. Kommittén har vidare uppdragit åt en forskare att inventera vilka projekt av liknade slag som redan bedriva i kyrklig regi (se StSkr 1998:503). Ett seminarium kring dessa frågor är planerat att äga rum i november 1999. Ytterligare två seminarier har av besparingsskäl fått ställas in.
Skrivelsen är inte slutbehandlad.
2. Oskr 1997:508 med OK 1997:504, Vården av den språkliga miljön inom radio och TV
Ombudsmötet har begärt att styrelsen på lämpligt sätt uppmärksammar ledningen för Sveriges Radio och Television samt övriga radio- och TV-företag på vikten av en förbättrad vård av den språkliga miljön.
Styrelsen har aktualiserat frågan i kontakter på såväl styrelse- som ledningsnivå inom Sveriges Radio och Television. Därvid har styrelsen erfarit att det även från flera andra håll i det svenska samhället finns en opinion i samma riktning som den ombudsmötet givit uttryck för. Det finns således samfällda propåer i frågan, främst mot public service-företagen SR och SVT.
Skrivelsen är därmed slutbehandlad.
3. Oskr 1997:510 med OO 1997:503, Sälj sorgebarnet SKUC snarast!
Ombudsmötet har begärt att styrelsen till 1998 och 1999 års ombudsmöten lämnar sådan utredning beträffande Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum (SKUC) som ombudsmötet begärt, detta för att ombudsmötet skall få tillräckligt underlag för framtida beslut angående SKUC. Utredningen skall innefatta redogörelse för den ekonomiska utvecklingen vid SKUC och för planerade och genomförda åtgärder för att förbättra den ekonomiska situationen i såväl SKUC som Svenska kyrkans Utbildnings AB (SKUAB).
Styrelsens arbete med frågorna om SKUC och SKUAB under vintern 1997-98 redovisades för 1998 års ombudsmöte genom skrivelsen StSkr 1998:504. I skrivelsen gjordes en genomgång av utvecklingen allt sedan SKUC:s tillkomst 1985. Skrivelsen mynnade ut i ett förslag om att ombudsmötet skulle hänvända sig till Kyrkofondens styrelse med en ansökan om 35 miljoner kronor för en sanering av ekonomin, varefter bättre förutsättningar bedömdes föreligga för att verksamheten skall kunna bli självbärande.
Ombudsmötet biföll förslaget på vissa villkor, se närmare nedan om Oskr. 1998:501 med OEu 502.
Sedan 35 miljoner kronor tillförts SKUC och verksamheten vid Ansgarsliden visat ett positivt resultat för 1998 har styrelsen funnit att förutsättningar finns för att följa den av 1997 års ombudsmöte angivna handlingslinjen: fortsatt noggrann uppföljning av utvecklingen och ny lägesrapport till 1999 års ombudsmöte samt slutligt ställningstagande efter det att 1999 års bokslut föreligger, dvs. i kyrkomötet år 2000.
För att skapa ytterligare underlag för det slutliga ställningstagandet har styrelsen tillsatt en arbetsgrupp med uppgift att analysera behoven av utbildning i Svenska kyrkan anordnad på nationell nivå. Styrelsen anser att det finns en motsättning mellan ombudsmötets krav på att verksamheten skall vara självbärande vid 1999 års utgång och det förhållandet att det kan visa sig finnas verksamhet som är så angelägen att bedriva på nationell nivå att det finns skäl att göra årliga tillskott till verksamheten. Därför behöver en fördjupad behovsanalys göras.
Sedan dessa utbildningsbehov preciserats skall arbetsgruppen pröva om utbildningarna i fråga kräver en samlad pedagogisk resurs i Svenska kyrkan, t.ex. i form av en kurs- och konferensanläggning. Om svaret på den frågan är ja skall arbetsgruppen också pröva vilken relation Svenska kyrkan på nationell nivå skall ha till en sådan anläggning, bl.a. huruvida man behöver äga den eller ej. Först när en analys i dessa steg är genomförd kan ställning tas till grundfrågan om SKUC:s framtid och det motiverade av eventuellt fortsatt ekonomiskt stöd.
I arbetsgruppen ingår företrädare för SFRV:s styrelse, Församlingsnämnden och Utbildningsnämnden. Arbetsgruppen skall i analysarbetet samverka med stiften och med Svenska kyrkans församlings- och pastoratsförbund. Arbetet skall vara slutfört under 1999.
Se vidare skrivelsen StSkr 1999:503, med redogörelse för styrelsens verksamhet under de första månaderna 1999.
Skrivelsen är inte slutbehandlad.
1998 års ombudsmötes skrivelser
1. Oskr 1998:501 med OEo 1998:502, Svenska kyrkans utbildningscentrum i Sigtuna
Ombudsmötet har bifallit vad utskottet hemställt om ett engångsbelopp på 35 miljoner kronor ur Kyrkofonden till sanering av ekonomin inom SKUC och SKUAB. Beslutet villkorades på så sätt att medlen skall ges som ränte- och amorteringsfria lån med säkerhet i fastigheten, att lånen huvudsakligen skall användas till att i SKUC lätta skuldbördan och att de principiella ställningstagandena som ombudsmötet gjorde 1997 kvarstår efter erhållet tillskott.
SFRV:s styrelse tillskrev omedelbart Kyrkofondens styrelse med ombudsmötets begäran. Kyrkofondens styrelse har beslutat om ett engångsbelopp på 35 miljoner kronor i enlighet med vad ombudsmötet anfört. Se vidare styrelsens redovisning i skrivelsen StSkr 1999:503, med redogörelse för vissa frågor under de första månaderna 1999.
Skrivelsen är därmed slutbehandlad.
2. Oskr 1998:502 med OF 1998:510, Spritfri representation
Ombudsmötet uttalade att all representation inom Svenska kyrkan bör vara spritfri.
Styrelsen har konstaterat att ombudsmötet kan fatta bindande beslut endast vad avser SFRV och dess verksamhet. Enligt styrelsen uppfattning leder detta till att beslutet "bör vara spritfri" för SFRV:s del är att tolka som "skall vara spritfri".
Med ledning härav har styrelsen i november 1998 fastställt tillämpningsföreskrifter för SFRV:s förtroendevalda organ och personal.
Skrivelsen är därmed slutbehandlad.
3. Oskr 1998:503 med OF 1998:501, Jämställdheten i Svenska kyrkan
Ombudsmötet har uppdragit åt styrelsen att återkomma med en ny rapport över jämställdhetssituationen vid en sådan tidpunkt att denna kan få betydelse för nomineringarna inför nästa kyrkoval och därvid förutsätta att det inom stiften upprättas statistik över könsfördelningen bland de förtroendevalda på lokal nivå och på stiftsnivå. Vidare har ombudsmötet givit styrelsen till känna vad utskottet anfört om undersökningar av prästers arbetsmiljö, m.m.
Enligt betänkandet skall det förstnämnda uppdraget inte tolkas så att det rör sig om en önskan att utöva påverkan på de skilda gruppernas nomineringar. Däremot kan jämställdhetsrapporter vara viktig information inför nomineringsarbetet.
När det gäller arbetsmiljöundersökningar påpekas, mot bakgrund av det s.k. Martaprojektet i Uppsala stift, att dessa bör omfatta ett större geografiskt område och fler yrkeskategorier i kyrkan än präster. Utskottet är införstått med att eventuella undersökningar måste utföras inom ramen för tillgängliga resurser.
Styrelsen har överlämnat frågan om återkommande jämställdhetsrapporter till Kyrkokansliet för beredning med den preliminära inriktningen att en ny rapport skall lämnas till kyrkomötet år 2000.
I den del ärendet rör arbetsmiljöundersökningar har skrivelsen överlämnats till Avdelningen för kyrkorätt och organisation för handläggning. Styrelsen har konstaterat att medel för uppdraget inte ryms i 1999 års budget.
Skrivelsen är inte slutbehandlad.
4. Oskr 1998:504 med OF 503, Kampen mot barnprostitution
Ombudsmötet har uppdragit åt styrelsen att utreda vilket stöd och i vilken form ett sådant stöd kan eller bör se ut till Filippinska oberoende kyrkan i dess kamp mot barnprostitutionen på Filippinerna.
Inom Svenska kyrkans riksorganisation är det SKM som handlägger de löpande kontakterna med Filippinska oberoende kyrkan. Styrelsen har därför överlämnat skrivelsen till nämnden för SKM för handläggning.
Skrivelsen är därmed slutbehandlad.
5. Oskr 1998:505 med OF 504, En humanitär politik för avvisningshotade barn och barnfamiljer
Ombudsmötet har givit styrelsen i uppdrag att verka för sådana lagändringar som ger större utrymme för humanitet och ett agerande i enlighet med Barnkonventionen, samt att verka för amnesti eller moratorium för gömda barn och/eller barnfamiljer.
Skrivelsen har överlämnats till Församlingsnämnden för handläggning.
Skrivelsen är därmed slutbehandlad.
6. Oskr 1998:506 med OF 506, Framtidsstudien Svenska kyrkan som folkkyrka
Ombudsmötet har beslutat ta emot slutrapporten från Framtidsstudien Svenska kykan som folkkyrka - Folkkyrkostudien.
Ombudsmötets beslut är inte förenat med några uppdrag till styrelsen. Styrelsen har därför ansett att det står den för Folkkyrkostudien ansvariga nämnden fritt att efter egen bedömning gå vidare med de olika förslag och idéer som framkommit under studien lopp. Skrivelsen har därför överlämnats till Församlingsnämnden för beaktande.
Skrivelsen är därmed slutbehandlad.
7. Oskr 1998:507 med OF 507, Svenska kyrkans hållning i fråga om dödsstraff
Ombudsmötet har uppdragit åt styrelsen att genom sina nationella och internationella kontaktytor och samarbetsorgan aktualisera frågan om dödsstraffet, dess användning samt kampen för dess avskaffande.
Utskottet anför att det inte är fråga om ytterligare genomlysning av frågeställningen. Åtgärderna bör inriktas på att sprida kännedom om Svenska kyrkans och SKR:s ställningstagande och på fortsatt kamp för dödsstraffets avskaffande.
Ärendet handläggs inom styrelsens verksamhetsområde Kristen enhet och teologi.
Kontakter har tagits med de internationella ekumeniska och konfessionella organen för att kartlägga pågående arbete mot dödsstraffet så att ett initiativ från Svenska kyrkan kan bli verkningsfullt.
Skrivelsen är inte slutbehandlad.
8. Oskr 1998:508 med OF 508, Svenska kyrkans abortpolicy
Ombudsmötet har uppdragit åt styrelsen att inom ramen för planerat arbete kring abortfrågan finna lämpliga former för att samla in och redovisa erfarenheter som kan tjäna stift och församlingar.
Skrivelsen har överlämnats till Församlingsnämnden för handläggning.
Skrivelsen är därmed slutbehandlad.
9. Oskr 1998:509 med OF 1998:511, Den psykosociala arbetsmiljön inom Svenska kyrkan
Ombudsmötet har beslutat finna en motion (OMot 1998:512) om den psykosociala arbetsmiljön besvarad med vad utskottet anfört om det arbete SFRV givit Bräcke diakonigård i uppdrag att bedriva inom arbetsområdet kyrka-arbetsliv. Särskilt framhålls att de kyrkliga arbetsgivarna kommer att få möjlighet att öka sin kompetens inom arbetsmiljöområdet genom Svenska kyrkans arbetslivscentrums projekt Kyrkan som arbetsplats.
Det är Församlingsnämnden som svarar för den innehållsliga delen i avtalet med Bräcke diakonigård om att vara Svenska kyrkans arbetslivscentrum. Skrivelsen har därför överlämnats till Församlingsnämnden för beaktande.
Skrivelsen är därmed slutbehandlad.
10. Oskr 1998:510 med OF 1998:512, Förnyelse av inomkyrklig demokrati
Ombudsmötet har som sin mening givit styrelsen till känna vad utskottet med anledning av en motion i ämnet anfört om inomkyrklig demokrati.
Utskottet anser inte att ytterligare utredningsarbete är motiverat. Styrelsen bör i stället ta initiativ till seminarier, där frågorna behandlas om hur samverkan mellan förtroendevalda och anställda kan utvecklas och om hur de anställda kan stimulera till ökade frivilliga insatser i verksamheten.
Skrivelsen har överlämnats till Församlingsnämnden för handläggning.
Skrivelsen är därmed slutbehandlad.
11. Oskr 1998:511 med OEu 1998:501, Vapenhandel
Ombudsmötet har givit styrelsen till känna vad utskottet anfört om förhållandet mellan vapenhandel och fattigdomsbekämpning.
Trots att Svenska kyrkan många gånger intagit konkreta ståndpunkter i dessa frågor och skapat opinion saknar utskottet en helhetssyn på hur Svenska kyrkan skall agera, inklusive driva opinion, i hithörande frågor. Utskottet uttalar en förväntan att styrelsen under valperioden skall redovisa en sådan helhetssyn.
Skrivelsen har överlämnats till Lutherhjälpen för beredning av en helhetssyn i enlighet med vad ombudsmötet begärt samt i övrigt för handläggning. Enligt styrelsens direktiv till nämnden skall ett dokument om en helhetssyn kunna redovisas för kyrkomötet senast 2001.
Skrivelsen är inte slutbehandlad.
12. Oskr 1998:512 medOEo 1998:501, Mål- och rambudget för SFRV 1999-2001
Ombudsmötet biföll styrelsens förslag till mål- och rambudget för SFRV 1999-2001 och fastställde därvid anslagsbehoven ur Kyrkofonden för år 1999 till 111 miljoner kronor vad beträffar grundanslaget och till 92,6 miljoner kronor vad beträffar ändamålsdestinerade anslag.
I betänkandet anför utskottet bland annat att utrikesnämndernas kostnader för verksamheten i Sverige synes för omfattande i relation till kostnaderna för utlandsverksamheten. Det föreligger en klar risk att insamlade medel i för stor utsträckning används för administration och arbete i Sverige. Utskottet anser att dessa kanslikostnader skall rymmas inom budgeten, något som kräver oförändrad anslagsnivå ur Kyrkofonden.
Styrelsen har tillskrivit Kyrkofondens styrelse med anhållan om anslag för 1999 i enlighet med vad ombudsmötet bifallit. Kyrkofondens styrelse har beviljat 105 miljoner kronor i grundanslag samt vad gäller ändamålsdestinerade anslag vad ombudsmötet begärt. Styrelsen har sålunda upprättat detaljbudget för 1999 inom en 6 miljoner kronor snävare ram än vad 1998 års ombudsmötet förutsatt. Skrivelsen har vad beträffar utrikesnämndernas kostnader för verksamheten i Sverige överlämnats dels till SKM, SKUT och Lutherhjälpen, dels till Förvaltningsdelegationen för beaktande.
Skrivelsen är därmed slutbehandlad.
13. Oskr 1998:513 med OO 1998:501, Styrelsens verksamhetsberättelse och årsredovisning för år 1997, m.m.
Ombudsmötet har i samband med sitt godkännande av styrelsens verksamhetsberättelse och årsredovisning för år 1997 givit styrelsen till känna vad utskottet anfört om ansvarsfördelning kring utbildningsfrågor.
I betänkandet förklarar sig utskottet instämma i ett yttrande från ekonomiutskottet, som anser att utrikesnämndernas kostnader för verksamheten i Sverige synes för omfattande i relation till kostnaderna för utlandsverksamheten. Ekonomiutskottet efterlyser i samma yttrande revisionsberättelser för Svenska kyrkans Förvaltnings AB, Kyrkans Hus AB och Kyrknätet AB och menar att dessa framgent skall fogas till verksamhetsberättelsen. Detsamma gäller redogörelser för fonder, t.ex. Svenska kyrkans centralråds stödfond.
Skrivelsen har vad gäller utbildningsfrågor överlämnats till Utbildningsnämnden för handläggning. Den har vad gäller utrikesnämndernas kostnader för verksamheten i Sverige överlämnats till berörda nämnder för beaktande. Den har vidare vad gäller revisionsberättelser och fondredovisningar tillställts ekonomiavdelningen för beaktande. I sin helhet har skrivelsen därutöver lämnats till Förvaltningsdelegationen för beaktande.
Skrivelsen är därmed slutbehandlad.
  
|