Andra avdelningen: Församlingarna

Inledning

Svenska kyrkan framträder lokalt som en församling. Denna är den primära enheten inom kyrkan. Församlingens grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Därigenom skapas och fördjupas en kristen gemenskap av människor. Allt annat som församlingen utför är stöd för och en konsekvens av denna grundläggande uppgift.

    Svenska kyrkan har en rikstäckande indelning i territoriella församlingar som pastorala områden. Församlingarna är samtidigt en gemenskap av de människor som tillhör Svenska kyrkan och är bosatta inom församlingens område. Det finns även icke-territoriella församlingar.

    Församlingen har lokal självstyrelse men är samtidigt en del av stiftet. Församlingen är organiserad utifrån principen att alla kyrkotillhöriga har ett gemensamt uppdrag på dopets grund. Den demokratiska organisationen och kyrkans ämbete tar tillsammans ansvar för uppdraget att bedriva en verksamhet i enlighet med Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära. För varje församling finns en kyrkoherde med ansvar för ledning, samordning och tillsyn.

    Kyrkans verksamhet bärs således organisatoriskt upp såväl av alla kyrkotillhörigas, och särskilt de förtroendevaldas, ansvarstagande inom den demokratiska organisationen som av ansvarstagandet hos dem som är vigda till uppdragen inom kyrkans ämbete. Det är inte två helt skilda former av ansvar: de förtroendevalda och andra som tillhör kyrkan har del i det gemensamma uppdraget att förkunna det kristna budskapet, och de som har kyrkans särskilda uppdrag är delaktiga i det demokratiska beslutsfattandet och har ansvar för besluten. Ingen av dessa är underordnad den andra, eftersom alla i kyrkan tillsammans står under evangeliets auktoritet.

2 kap. Församlingens uppdrag

Församlingens uppgifter

    1 § Församlingen är det lokala pastorala området. Dess grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission, vilket också framgår av lagen (1999:000) om Svenska kyrkan. Församlingen får också lämna bidrag till internationell diakoni och mission.

      Församlingen har ansvar för den kyrkliga verksamheten för alla som vistas i församlingen. Särskilda bestämmelser finns om skyldigheten att tillhandahålla dop, konfirmation, vigsel och begravningsgudstjänst.

      Församlingen skall anskaffa och underhålla vad som behövs för församlingens uppgifter samt anställa och avlöna personal.

    2 § Föreskrifter om församlingens ansvar för begravningsverksamheten finns i begravningslagen (1990:1144).

    3 § En församling skall behandla dem som tillhör församlingen lika om det inte finns sakliga skäl för något annat.

    4 § En församling får inte fatta beslut med tillbakaverkande kraft som är till nackdel för dem som tillhör församlingen, om det inte finns synnerliga skäl för det.

Ansvarsfördelningen

    5 § Beslutanderätten i en församling utövas av ett kyrkofullmäktige eller av ett direktvalt kyrkoråd.

    6 § Kyrkorådet är församlingens styrelse.

      Kyrkorådet skall ha omsorg om församlingslivet och verka för att församlingens grundläggande uppgift blir utförd.

      Kyrkorådet leder och samordnar församlingens förvaltning och har tillsyn över nämndernas verksamhet.

    7 § För varje församling skall det finnas en kyrkoherde, som utifrån avgivna vigningslöften på eget ansvar fullgör de uppgifter som anges i kyrkoordningen.

      Kyrkoherden har som andlig ledare av församlingen ansvaret för tillsyn och övergripande samordning av all den verksamhet som församlingen bedriver.

      Kyrkoherden leder församlingens verksamhet såvitt avser gudstjänst, undervisning, diakoni och mission.

Samfälligheter

    8 § När flera församlingar utgör ett pastorat samverkar de i en samfällighet som svarar för ekonomisk utjämning, resurshushållning och service (pastoratssamfällighet).

    9 § Församlingar inom flera pastorat får bilda en samfällighet som svarar för ekonomisk utjämning, resurshushållning och service (flerpastoratssamfällighet).

    10 § Samfälligheten har det ekonomiska ansvaret för alla församlingens uppgifter enligt 1 och 2 §§.

      Samfälligheten är arbetsgivare för alla anställda och har det grundläggande ansvaret för den fasta egendomen inom samfälligheten. Samfälligheten är också huvudman för begravningsverksamheten.

      I en flerpastoratssamfällighet skall en tjänst med arbetsuppgifter i endast ett av pastoraten alltid tillsättas av pastoratsnämnden när en sådan finns och denna inte har gett tillstånd till något annat. Bestämmelser om pastoratsnämnder finns i 4 kap.

      När man skall tillsätta en tjänst med arbetsuppgifter i endast en av församlingarna, är det alltid den församlingens kyrkoråd som skall göra detta om inte kyrkorådet har gett tillstånd till något annat.

    11 § För det ekonomiska ansvaret för kyrkobyggnaderna i Visby stift får en samfällighet bildas som omfattar samtliga församlingar i stiftet. En sådan samfällighet får bildas, ändras eller upplösas genom beslut av stiftsstyrelsen om samtliga församlingar i stiftet har samtyckt till det eller om det finns synnerliga skäl.

    12 § En samfällighet får inte besluta om ändringar av en kyrkobyggnad eller i ett kyrkorum utan att församlingen först har godkänt dessa.

      Bestämmelser om församlingens inflytande i budgetarbetet och rätt att förvalta vissa anslag finns i 46 kap.

    13 § Bestämmelserna i 3-4 §§ gäller också samfälligheterna.

Den kyrkliga beredskapen

    14 § Församlingen och samfälligheten skall vidta de beredskapsförberedelser som behövs för verksamheterna under kris och höjd beredskap.

      Planerna för verksamheten under kris och höjd beredskap skall innehålla uppgifter om vilken verksamhet som skall bedrivas, organisationen, den personal som då skall tjänstgöra och övriga uppgifter som behövs för att verksamheten skall kunna fullgöras.

3 kap. Beslutande organ i församlingar och samfälligheter

ALLMÄNT

Beslutanderätten

    1 § I en församling utövas beslutanderätten av ett kyrkofullmäktige.

      Om en församling ingår i en samfällighet får kyrkofullmäktige besluta att församlingens beslutanderätt i stället utövas av ett direktvalt kyrkoråd. Ett direktvalt kyrkoråd får besluta att församlingens beslutanderätt skall utövas av kyrkofullmäktige.

    2 § I en samfällighet utövas beslutanderätten av församlingsdelegerade.

    7 § Beslut enligt 1 § andra stycket skall fattas senast den 31 mars under valåret. Stiftsstyrelsen skall genast underrättas om beslutet.

Kyrkofullmäktiges och församlingsdelegerades uppgifter

    8 § Kyrkofullmäktige eller församlingsdelegerade beslutar i principiella ärenden och i ärenden som på annat sätt är av större vikt, främst

      1. mål och riktlinjer för verksamheten,

      2. budget, kyrkoavgift och andra viktiga ekonomiska frågor,

      3. kyrkorådets och nämndernas organisation och verksamhetsformer,

      4. val av ledamöter och ersättare i kyrkoråd och nämnder,

      5. val av revisorer och revisorsersättare,

      6. grunderna för ekonomiska förmåner åt förtroendevalda, och

      7. årsredovisning och ansvarsfrihet.

      Kyrkofullmäktige eller församlingsdelegerade beslutar också i andra frågor som anges i kyrkoordningen.

      Uppgifterna i första stycket 2 och 5-7 avser inte kyrkofullmäktige i de församlingar som ingår i en samfällighet.

KYRKOFULLMÄKTIGE

    9 § Kyrkofullmäktige väljs av de röstberättigade i församlingen på kyrkans valdag.

      Bestämmelser om valet finns i 37 kap.

Antalet ledamöter och ersättare

    10 § Kyrkofullmäktige fastställer antalet ledamöter och ersättare i fullmäktige.

      Antalet ledamöter skall bestämmas till ett udda tal och till minst

      - 15 i församlingar med högst 5 000 röstberättigade

      - 19 i församlingar med över 5 000 till och med 10 000 röstberättigade,

      - 25 i församlingar med över 10 000 röstberättigade.

      Antalet ersättare skall utgöra en viss andel dock högst hälften av det antal platser som varje nomineringsgrupp får i församlingen. Om det då uppkommer ett decimaltal, avrundas detta till närmaste högre hela tal. Det skall alltid utses minst två ersättare från varje nomineringsgrupp som har något mandat.

      Med röstberättigad avses en person som har tagits upp i gällande röstlängd.

    11 § När kyrkofullmäktige skall utses första gången, beslutar det direktvalda kyrkorådet om antalet ledamöter och ersättare i fullmäktige. Stiftsstyrelsen skall genast underrättas om beslutet.

      Om fullmäktige beslutar att antalet ledamöter eller ersättare skall ändras, skall beslutet om det nya antalet fattas senast den 31 mars under valåret och tillämpas vid det kommande valet. Stiftsstyrelsen skall genast underrättas om beslutet.

Mandatperiodens längd

    12 § Ledamöter och ersättare skall väljas för fyra år räknat från och med den 1 januari året efter valåret.

Ordförande

    13 § Kyrkofullmäktige väljer bland sina ledamöter en ordförande och en eller flera vice ordförande.

      Fullmäktige bestämmer tiden för uppdragen.

När sammanträdena skall hållas

    14 § Kyrkofullmäktige bestämmer när ordinarie sammanträden skall hållas.

      Sammanträde skall också hållas, när kyrkorådet eller minst en tredjedel av fullmäktiges ledamöter begär det eller när ordföranden anser att det behövs.

    15 § Vid ett sammanträde senast den 31 december under valåret skall det nyvalda kyrkofullmäktige välja personer till de uppdrag inom församlingen som avser tiden efter valåret.

Hur sammanträdena kungörs

    16 § Ordföranden utfärdar en kungörelse om när kyrkofullmäktige skall sammanträda. Kungörelsen skall innehålla uppgifter om tid och plats för sammanträdet samt uppgifter om de ärenden som skall behandlas.

      När ett sammanträde skall hållas första gången sedan beslutanderätten har uppdragits åt fullmäktige, utfärdas kungörelsen av den senast valda ordföranden i det direktvalda kyrkorådet.

    17 § Kungörelsen skall anslås minst en vecka före sammanträdesdagen på församlingens anslagstavla. Den skall inom samma tid också lämnas till varje ledamot och ersättare på ett lämpligt sätt.

    18 § Om ett ärende är så brådskande att det inte hinner kungöras på det sätt som föreskrivs i 17 §, skall kungörelsen med uppgifter om ärendet anslås senast vardagen före sammanträdesdagen. Dessutom skall kungörelsen på ett lämpligt sätt lämnas till varje ledamot och ersättare så att den kan antas nå dem inom samma tid.

Ersättarnas tjänstgöring

    19 § Om en ledamot är förhindrad att inställa sig till ett sammanträde eller att vidare delta i ett sammanträde, skall en ersättare tjänstgöra i ledamotens ställe.

    20 § Ersättarna skall tjänstgöra enligt den ordning som är bestämd att gälla mellan dem.

      En ersättare som redan har börjat tjänstgöra har dock företräde oberoende av turordning.

      En ersättare som måste avbryta tjänstgöringen på grund av jäv i ett ärende, får åter tjänstgöra sedan det ärendet har handlagts.

    21 § En ledamot som inställer sig under pågående sammanträde eller till fortsatt sammanträde, har rätt att tjänstgöra även om en ersättare har inträtt i hans eller hennes ställe.

      En ledamot som har avbrutit tjänstgöringen vid ett sammanträde på grund av något annat hinder än jäv, får inte tjänstgöra igen under samma dag.

Beslutförhet

    22 § Kyrkofullmäktige får handlägga ett ärende bara om mer än hälften av ledamöterna är närvarande.

      Om en ledamot är jävig i ett ärende, får fullmäktige handlägga detta även om antalet närvarande ledamöter på grund av jävet inte uppgår till minst hälften.

Jäv

    23 § En ledamot får inte delta i handläggningen av ett ärende som personligen rör ledamoten själv eller ledamotens make, sambo, förälder, barn eller syskon eller någon annan närstående.

    24 § Den som känner till en omständighet som kan antas utgöra jäv mot honom eller henne, skall självmant ge det till känna.

      Om det har uppkommit en fråga om jäv mot någon och någon ersättare inte har trätt i hans eller hennes ställe, skall kyrkofullmäktige snarast besluta i jävsfrågan. Den som jävet gäller får delta i prövningen av jävsfrågan endast om kyrkofullmäktige inte är beslutfört utan honom eller henne och man inte tillräckligt snabbt kan tillkalla någon annan.

      Ett beslut i en jävsfråga får överklagas endast i samband med att man överklagar det beslut genom vilket kyrkofullmäktige har avgjort ärendet.

Rätten för kyrkoherden och andra att delta

    25 § Kyrkoherden har rätt att delta i överläggningarna men inte i besluten vid kyrkofullmäktiges sammanträden samt att få sin mening antecknad i protokollet. Kyrkofullmäktige får bestämma att också andra skall ha rätt att delta i överläggningarna men inte i besluten.

Ärendena i kyrkofullmäktige

    26 § Kyrkofullmäktige skall besluta i ärenden som väckts av

      1. kyrkorådet eller någon nämnd,

      2. en ledamot genom motion,

      3. Kyrkostyrelsen eller övriga organ som är tillsatta av Kyrkomötet,

      4. stiftsstyrelsen eller någon nämnd som är tillsatt av stiftsfullmäktige,

      5. domkapitlet, eller

      6. revisorerna, om ärendet gäller en förvaltning som har samband med revisionsuppdraget.

Beredning

    27 § Innan kyrkofullmäktige avgör ett ärende skall det ha beretts av en nämnd, om ärendet hör till nämndens verksamhetsområde, eller av kyrkorådet.

      Kyrkorådet skall alltid få tillfälle att yttra sig i ett ärende som har beretts av en nämnd.

      Kyrkorådet skall lägga fram förslag till beslut i ett ärende, om inte någon nämnd har gjort det.

    28 § Kyrkofullmäktige får behandla revisionsberättelsen utan föregående beredning.

      Om en förtroendevald har vägrats ansvarsfrihet, får fullmäktige också utan beredning, besluta att den förtroendevalda personens uppdrag skall återkallas enligt 32 kap. 10 §.

    29 § Ett brådskande ärende får avgöras trots att ärendet inte har beretts, om samtliga närvarande ledamöter är ense om beslutet.

    30 § Kyrkofullmäktige får hålla val utan föregående beredning.

      Man behöver inte heller bereda ärenden om ändring av antalet ledamöter och ersättare i kyrkorådet eller någon nämnd.

    31 § En motion bör beredas inom sådan tid, att kyrkofullmäktige kan fatta beslut om den inom ett år från det att motionen väcktes. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, skall detta anmälas till fullmäktige vid ett sammanträde inom samma tid. Fullmäktige skall då också underrättas om vad som dittills kommit fram vid beredningen. Fullmäktige får då avskriva motionen från vidare handläggning.

Bordläggning

    32 § Ett ärende skall bordläggas, om minst en tredjedel av de närvarande ledamöterna begär det. Det krävs dock enkel majoritet för att bordlägga ett val eller ett tidigare bordlagt ärende.

      Ett bordlagt ärende skall behandlas på fullmäktiges nästa sammanträde, om fullmäktige inte beslutar något annat.

Offentlighet vid sammanträdena

    33 § Sammanträdena med kyrkofullmäktige skall vara offentliga.

Ordningen vid sammanträdena

    34 § Ordföranden leder kyrkofullmäktiges sammanträden och ansvarar för ordningen vid sammanträdena. Ordföranden får visa ut den som uppträder störande och inte rättar sig efter tillsägelse.

Hur ärendena avgörs

    35 § Ett brådskande ärende får avgöras trots att det inte har kungjorts enligt 16-18 §§, om samtliga närvarande ledamöter beslutar det.

    36 § När överläggningen är avslutad lägger ordföranden fram förslag till beslut. Varje förslag skall utformas så att det kan besvaras med ja eller nej. Ordföranden redovisar därefter sin uppfattning om vad som har beslutats och befäster beslutet med ett klubbslag, om inte någon ledamot begär omröstning.

    37 § Om en ledamot begär omröstning, skall den ske öppet, utom i ärenden som gäller val eller anställning av personal.

    38 § Utgången av en omröstning bestäms genom enkel majoritet om inte något annat är särskilt föreskrivet.

    39 § Vid lika antal röster är ordförandens röst utslagsgivande.

      I ärenden som gäller val eller anställning av personal fattas beslutet dock genom lottning.

Frågor

    40 § För att skaffa upplysningar får ledamöterna ställa frågor till någon ledamot i kyrkorådet eller i en nämnd. Frågorna skall avse ämnen som hör till kyrkofullmäktiges, kyrkorådets eller nämndens handläggning. De får dock inte avse ärenden som rör myndighetsutövning mot någon enskild. Kyrkofullmäktige beslutar utan föregående överläggning om en viss fråga får ställas.

Församlingsmöte

    40a § Ett församlingsmöte med överläggningar om församlingens verksamhetsplan skall hållas innan fullmäktige fastställer budgeten för ett verksamhetsår. Till mötet skall de som tillhör församlingen kallas.

      Fullmäktige får även i övrigt besluta att det som ett led i beredningen av ett ärende skall inhämtas synpunkter från dem som tillhör församlingen genom ett församlingsmöte.

Protokollet

    41 § Vid kyrkofullmäktiges sammanträden skall protokoll föras på ordförandens ansvar.

    42 § Protokollet skall redovisa vilka ledamöter och ersättare som har tjänstgjort vid sammanträdet och vilka ärenden som fullmäktige har handlagt.

    43 § Protokollet skall för varje ärende redovisa

      1. vilka förslag och yrkanden som har lagts fram och inte tagits tillbaka,

      2. i vilken ordning ordföranden har lagt fram förslag till beslut,

      3. genomförda omröstningar och hur de har utfallit,

      4. vilka beslut som har fattats,

      5. vilka ledamöter som har deltagit i besluten och hur de har röstat vid öppna omröstningar,

      6. vilka reservationer som har anmälts mot besluten, och

      7. särskild mening enligt 25 §.

    44 § I protokollet skall anges vilka frågor som har ställts och vilka som har besvarats.

    45 § Ett protokoll skall justeras senast fjorton dagar efter sammanträdet på det sätt som kyrkofullmäktige har bestämt.

    46 § Senast på andra dagen efter justeringen skall denna tillkännages på församlingens anslagstavla.

      Av tillkännagivandet skall det framgå var protokollet finns tillgängligt och vilken dag som det har anslagits. Tillkännagivandet får inte tas bort innan tiden för att överklaga har gått ut.

      En uppgift om vilken dag tillkännagivandet anslogs skall tecknas på protokollet eller utfärdas särskilt.

FÖRSAMLINGSDELEGERADE

    54 § Församlingsdelegerade väljs av de församlingar som ingår i samfälligheten.

Antalet ledamöter och ersättare

    55 § Antalet ledamöter i församlingsdelegerade skall bestämmas till ett udda tal och till minst

      - 15 i samfälligheter med högst 5 000 röstberättigade,

      - 25 i samfälligheter med över 5 000 till och med 20 000 röstberättigade,

      - 35 i samfälligheter med över 20 000 till och med 40 000 röstberättigade

      - 45 i samfälligheter med över 40 000 röstberättigade.

      Ersättare för ledamöterna skall utses till lika stort antal som ledamöterna.

    56 § När delegerade skall utses första gången, bör församlingarna komma överens om antalet ledamöter med ledning av 55 §. Stiftsstyrelsen skall genast underrättas om beslutet. Om församlingarna inte kan enas, bestämmer stiftsstyrelsen antalet ledamöter.

    57 § Församlingsdelegerade beslutar själv om antalet ledamöter i delegerade skall ändras.

      Ett sådant beslut skall fattas senast den 31 mars under valåret och tillämpas från och med den 1 januari året därpå. Stiftsstyrelsen skall genast underrättas om beslutet.

    58 § Stiftsstyrelsen bestämmer hur många ledamöter i församlingsdelegerade som varje församling skall utse.

    59 § Ledamöter och ersättare väljs av kyrkofullmäktige eller det direktvalda kyrkorådet i varje församling.

    60 § Om en ledamot avgår under tjänstgöringstiden, skall ett fyllnadsval hållas för den tid som återstår.

      Om ledamoten har utsetts vid ett proportionellt val inträder i stället en ersättare enligt med den turordning som har bestämts för ersättarna.

Hänvisningsbestämmelser

    61 § I fråga om församlingsdelegerade tillämpas bestämmelserna i 12-46 §§ om kyrkofullmäktige. Då skall följande gälla:

      1. Bestämmelserna om församlingen och kyrkorådet skall gälla samfälligheten och kyrkonämnden.

      2. Kungörelser och tillkännagivanden skall anslås på samfällighetens anslagstavla.

      3. Den första gången som delegerade skall sammanträda, utfärdas kungörelsen om sammanträdet av ordföranden i kyrkofullmäktige eller i det direktvalda kyrkorådet i den församling i samfälligheten som har flest röstberättigade.

      4. Kungörelsen om sammanträdet skall, utöver vad som anges i 17 §, även lämnas till kyrkorådet i varje församling och till varje pastoratsnämnd på lämpligt sätt.

      5. Församlingsdelegerade skall, utöver vad som anges i 26 §, även besluta i ärenden som väckts av någon församlings kyrkoråd eller av en pastoratsnämnd.

      6. Innan församlingsdelegerade avgör ett ärende som särskilt angår en församling skall, utöver vad som anges i 27 §, församlingens kyrkoråd få tillfälle att yttra sig i ärendet. Om ett ärende särskilt angår ett pastorat skall pastoratsnämnden på motsvarande sätt få tillfälle att yttra sig i ärendet.

      7. Rätten att ställa frågor har, utöver vad som anges i 40 §, även ordföranden och vice ordföranden i en församlings kyrkoråd samt ordföranden och vice ordföranden i en pastoratsnämnd.

      8. Ordföranden och vice ordföranden i en församlings kyrkoråd har rätt att delta i delegerades överläggningar men inte i besluten när det gäller sådana ärenden som särskilt angår församlingen. Motsvarande gäller för ordföranden och vice ordföranden i en pastoratsnämnd samt kyrkoherden när det gäller ärenden som särskilt angår pastoratet.

      9. I en flerpastoratssamfällighet tillkommer rätten för en kyrkoherde att delta i överläggningarna bara den kyrkoherde som domkapitlet har utsett till ledamot i samfällighetens kyrkonämnd. När det gäller ärenden som särskilt angår ett visst pastorat eller en viss församling har även kyrkoherden i det pastoratet eller den församlingen denna rätt.

4 kap. Kyrkorådet, kyrkonämnden och andra nämnder i församlingar och samfälligheter

ALLMÄNT

    1 § I varje församling skall det finnas ett kyrkoråd. Det kan också finnas nämnder.

    2 § I varje samfällighet skall det finnas en kyrkonämnd. Det kan också finnas andra nämnder.

    2a § I varje flerförsamlingspastorat inom en flerpastoratssamfällighet skall det finnas en pastoratsnämnd.

    3 § Kyrkofullmäktige eller församlingsdelegerade får uppdra åt kyrkorådet, kyrkonämnden, pastoratsnämnden eller någon annan nämnd att i fullmäktiges eller delegerades ställe fatta beslut i ett visst ärende eller vissa grupper av ärenden.

      Sådana ärenden som avses i 3 kap. 8 § första stycket eller som annars enligt kyrkoordningen skall avgöras av det beslutande organet får dock inte delegeras.

FÖRSAMLINGEN

Kyrkorådets uppgifter

    4 § Kyrkorådets grundläggande uppgifter framgår av 2 kap. 6 §.

    5 § Kyrkorådet skall uppmärksamt följa de frågor som kan inverka på församlingens ekonomiska ställning.

      Kyrkorådet skall också göra de framställningar som behövs till kyrkofullmäktige och nämnder liksom till andra kyrkliga organ samt statliga och kommunala myndigheter.

    6 § Kyrkorådet skall

      1. bereda eller yttra sig i ärenden som skall handläggas av kyrkofullmäktige,

      2. ha hand om den ekonomiska förvaltningen och själv förvalta kyrkans och församlingens egendom om detta inte skall skötas av någon annan,

      3. verkställa kyrkofullmäktiges beslut om detta inte har uppdragits åt någon annan, och

      4. ett direktvalt kyrkoråd skall även besluta i ärenden som gäller mål och riktlinjer för verksamheten i församlingen.

      Ett kyrkoråd inom en samfällighet skall dessutom

      1. bereda och yttra sig i ärenden som särskilt angår församlingen och som skall handläggas av församlingsdelegerade,

      2. ha hand om den ekonomiska förvaltning som kyrkonämnden har uppdragit åt kyrkorådet, och

      3. verkställa de beslut som kyrkonämnden har uppdragit åt kyrkorådet.

    7 § Kyrkorådet skall handlägga vissa ärenden enligt särskilda bestämmelser i kyrkoordningen.

      När det behövs för att kyrkorådet skall kunna fullgöra sina uppgifter får rådet begära in yttranden och upplysningar från nämnder och anställda i församlingen.

Kyrkoherden som ledamot

    8 § Kyrkoherden är ledamot i kyrkorådet. Bestämmelser om kyrkoherdens rätt att utse en annan präst som ledamot finns i 5 kap.

Val av kyrkoråd, som inte är direktvalt

    9 § Kyrkofullmäktige väljer ledamöter, förutom kyrkoherden, och ersättare i kyrkorådet. Antalet bestämmer fullmäktige. Antalet valda ledamöter får dock inte vara mindre än sex.

      Antalet ersättare bör vara minst lika stort som antalet valda ledamöter.

Val av direktvalt kyrkoråd

    10 § På kyrkans valdag väljer församlingens röstberättigade vilka ledamöter, förutom kyrkoherden, och ersättare som skall ingå i ett direktvalt kyrkoråd.

      Bestämmelser om valet finns i 37 kap.

    11 § Det direktvalda kyrkorådet fastställer antalet ledamöter och ersättare i rådet.

      Antalet valda ledamöter skall bestämmas till ett jämnt tal och till minst

      - 8 i församlingar med högst 500 röstberättigade

      - 10 i församlingar med över 500 röstberättigade.

      Antalet ersättare skall utgöra en viss andel, dock högst hälften av det antal platser som varje nomineringsgrupp får i församlingen. Om ett decimaltal uppkommer, avrundas detta till närmast högre tal. Det skall alltid utses minst två ersättare från varje nomineringsgrupp som har något mandat.

      Med röstberättigad avses en person som har tagits upp i gällande röstlängd.

    12 § När ett direktvalt kyrkoråd skall utses första gången beslutar kyrkofullmäktige om antalet ledamöter och ersättare. Stiftsstyrelsen skall genast underrättas om beslutet.

      Om ett direktvalt kyrkoråd beslutar att antalet ledamöter eller ersättare skall ändras, skall beslutet om det nya antalet fattas senast den 31 mars under valåret och tillämpas vid det kommande valet. Stiftsstyrelsen skall genast underrättas om beslutet.

Mandatperiodens längd

    13 § Ledamöterna och ersättarna skall väljas för fyra år, räknat från och med den 1 januari året efter valåret.

    14 § Om en vald ledamot avgår under tjänstgöringstiden, skall ett fyllnadsval hållas för den tid som återstår.

      Om ledamoten har utsetts vid ett proportionellt val inträder i stället en ersättare enligt den turordning som har bestämts för ersättarna.

      Dessa bestämmelser gäller inte för direktvalda kyrkoråd.

Ordförande

    15 § Kyrkofullmäktige skall bland kyrkorådets valda ledamöter välja en ordförande och en eller två vice ordförande. Fullmäktige bestämmer tiden för uppdragen.

      Ett direktvalt kyrkoråd skall självt bland de valda ledamöterna välja ordförande och en eller två vice ordförande. Rådet bestämmer tiden för uppdragen.

    16 § Om varken ordföranden eller någon vice ordförande kan närvara vid ett sammanträde med kyrkorådet utser rådet en annan ledamot att vara ordförande för det tillfället.

      Om ordföranden, på grund av sjukdom eller annan anledning, för längre tid är förhindrad att fullgöra sitt uppdrag, får rådet utse en annan ledamot att som ersättare för ordföranden fullgöra hans eller hennes uppgifter.

När sammanträdena skall hållas

    17 § Kyrkorådet bestämmer tid och plats för sina sammanträden.

      Sammanträden skall även hållas, när minst en tredjedel av rådets ledamöter eller kyrkoherden begär det eller när ordföranden anser att det behövs.

Ersättarnas tjänstgöring

    18 § I fråga om ersättarnas tjänstgöring i kyrkorådet tillämpas bestämmelserna i 3 kap. 19-21 §§ om ersättarnas tjänstgöring i kyrkofullmäktige.

      Ersättarna får närvara vid rådets sammanträden.

Beslutförhet

    19 § Kyrkorådet får handlägga ärenden bara om mer än hälften av ledamöterna är närvarande.

Offentlighet vid sammanträden med direktvalda kyrkoråd

    20 § Ett sammanträde med det direktvalda kyrkorådet skall vara offentligt när rådet handlägger ärenden om val och om mål och riktlinjer för verksamheten i församlingen.

      Ett sådant sammanträde skall kungöras enligt bestämmelserna i 3 kap. 16-18 §§.

Församlingsmöte

    20a § Ett församlingsmöte med överläggningar om församlingens verksamhetsplan skall hållas innan kyrkorådet lämnar sitt budgetförslag för det nästföljande året till samfällighetens kyrkonämnd. Till mötet skall de som tillhör församlingen kallas.

      Ett direktvalt kyrkoråd får även i övrigt besluta att det som ett led i beredningen av ett ärende skall inhämtas synpunkter från dem som tillhör församlingen genom ett församlingsmöte.

Ärendenas avgörande och protokollet

    21 § I fråga om jäv och om hur man fattar beslut tillämpas bestämmelserna i 3 kap. 23 och 24 respektive 36-39 §§. Vidare tillämpas bestämmelserna i 3 kap. 41-46 §§ när det gäller hur protokollet skall föras, vad det skall innehålla samt hur det skall justeras och hur justeringen skall tillkännages.

      Bestämmelserna om kyrkofullmäktige skall då gälla kyrkorådet.

Hur kyrkvärdar utses

    22 § Kyrkorådet väljer för mandatperioden kyrkvärdar bland dem som är röstberättigade i församlingen. Minst två av kyrkvärdarna skall utses bland ledamöterna och ersättarna i kyrkorådet.

Tillsättning av nämnder

    23 § För förvaltning och verkställighet får kyrkofullmäktige tillsätta de nämnder som behövs. Ledamöter och ersättare i sådana nämnder väljs av fullmäktige till det antal som fullmäktige bestämmer. För dessa nämnder tillämpas bestämmelserna om kyrkorådet i 14-19 och 21 §.

      Kyrkofullmäktige skall anta reglementen med närmare bestämmelser om nämndernas verksamhet.

Närvarorätt vid sammanträden med en nämnd

    24 § Kyrkoherden eller den präst som avses i 5 kap. 3 § har rätt att närvara vid en nämnds sammanträden och delta i överläggningarna, men inte i besluten, samt få sin mening antecknad i protokollet.

SAMFÄLLIGHETEN

Pastoratsnämndens uppgifter

    24a § Pastoratsnämnden är ett gemensamt organ för alla församlingar inom ett pastorat.

      Pastoratsnämnden skall anställa personal enligt bestämmelserna i 2 kap. 10 § tredje stycket och för samfälligheten handha arbetsgivarfrågor för där angivna anställda.

Ledamöter och ersättare

    24b § Kyrkoherden är ledamot i pastoratsnämnden.

    24c § Kyrkoråden i församlingarna väljer inom sig ledamöter, förutom kyrkoherden, och ersättare i pastoratsnämnden.

      Antalet valda ledamöter i pastoratsnämnden och hur många av dessa som varje kyrkoråd skall utse bestäms genom överenskommelse mellan kyrkoråden. Varje kyrkoråd skall dock välja minst en ledamot.

      Om församlingarna inte kan enas avgörs frågan av stiftsstyrelsen.

      Antalet ersättare bör vara minst lika stort som antalet valda ledamöter.

Ordförande

    24d § Pastoratsnämnden skall själv bland de valda ledamöterna välja en ordförande och en eller två vice ordförande. Nämnden bestämmer tiden för uppdragen.

Hänvisningsbestämmelser

    24e § Följande bestämmelser om kyrkorådet i en församling tillämpas på pastoratsnämnden:

      13-14 §§ om mandatperiodens längd m.m.,

      16 § om tillfällig ordförande,

      17 § om när sammanträdena skall hållas,

      18 § om ersättarnas tjänstgöring,

      19 § om beslutsförhet,

      21 § om jäv, ärendenas avgörande och protokoll.

      Kungörelser och tillkännagivanden skall anslås på pastoratets anslagstavla.

Kyrkonämndens uppgifter

    25 § Kyrkonämnden är samfällighetens styrelse.

      I fråga om kyrkonämndens uppgifter tillämpas bestämmelserna i 5 §, 6 § första stycket 1-3 och 7 § samt i 2 kap. 6 § tredje stycket. Det som där sägs om församlingen, kyrkofullmäktige och kyrkorådet skall i stället gälla samfälligheten samt dess församlingsdelegerade och kyrkonämnden.

Ledamöter och ersättare

    26 § Kyrkoherden är ledamot i kyrkonämnden.

    27 § Församlingsdelegerade väljer ledamöter, förutom kyrkoherden, och ersättare i kyrkonämnden. Antalet bestämmer delegerade. Antalet valda ledamöter får dock inte vara mindre än sex. Vid valet skall om möjligt varje församling bli företrädd i kyrkonämnden genom minst en ledamot eller ersättare.

      Antalet ersättare bör vara minst lika stort som antalet valda ledamöter.

Kyrkonämnden och församlingarna

    28 § Kyrkonämnden skall underrätta församlingarna och pastoraten om frågor av större ekonomisk betydelse. Kyrkonämnden får begära in yttranden och upplysningar från kyrkoråd och pastoratsnämnder, när det behövs för att nämnden skall kunna fullgöra sina uppgifter.

    29 § Kyrkonämnden skall, om det inte finns särskilda skäl, uppdra åt församlingarnas kyrkoråd att förvalta de anslag som enligt den fastställda budgeten eller ett särskilt beslut har blivit anvisade åt församlingarna och som avser deras uppgifter enligt 2 kap. 1 §.

      I en flerpastoratssamfällighet skall kyrkonämnden, om det inte finns särskilda skäl, uppdra åt pastoratsnämnden att förvalta de anslag som enligt den fastställda budgeten eller ett särskilt beslut har blivit anvisade gemensamt åt församlingarna i pastoratet och som avser deras uppgifter enligt 2 kap. 1 § tredje stycket. Kyrkonämnden skall också, om det inte finns särskilda skäl, uppdra åt pastoratsnämnden att för samfälligheten handha arbetsgivarfrågor för sådana anställda som avses i 2 kap. 10 § tredje stycket.

      Kyrkonämnden får uppdra åt församlingarnas kyrkoråd att förvalta de anslag som blivit anvisade för begravningsverksamheten i respektive församling samt att i övrigt fatta beslut enligt begravningslagen (1990:1144).

      Kyrkonämnden får även uppdra åt ett kyrkoråd eller en pastoratsnämnd att verkställa församlingsdelegerades beslut.

Hänvisningsbestämmelser

    30 § Följande bestämmelser om kyrkorådet i en församling tillämpas på kyrkonämnden och övriga nämnder i samfälligheten:

      13-14 §§ om mandatperiodens längd m.m.,

      15 första och andra styckena samt 16 §§ om ordförandeskapet,

      17 § om när sammanträdena skall hållas,

      18 § om ersättarnas tjänstgöring,

      19 § om beslutförhet,

      21 § om jäv, ärendenas avgörande och protokoll,

      23 § om tillsättning av nämnder,

      24 § om närvarorätt vid sammanträden m.m.

      Då skall följande gälla:

      1. Bestämmelserna om församling och kyrkofullmäktige skall avse samfälligheten och dess församlingsdelegerade.

      2. Kungörelser och tillkännagivanden skall anslås på samfällighetens anslagstavla.

5 kap. Kyrkoherden

    1 § Uppdraget som kyrkoherde i församlingen utövas av den som är anställd eller vikarierar som kyrkoherde.

    2 § Kyrkoherden beslutar i vilken turordning församlingens övriga präster skall träda in som vikarierande kyrkoherde. I turordningen får också tas in andra präster, som enligt församlingsinstruktionen får anlitas som vikarierande kyrkoherde.

    3 § Kyrkoherden får utse en präst som tjänstgör i pastoratet att i kyrkoherdens ställe vara kyrkorådsledamot i någon annan församling än den där han eller hon själv är ledamot. Förordnandet skall avse den tid för vilken övriga kyrkorådsledamöter har valts. Kyrkoherden skall underrätta kyrkofullmäktiges eller det direktvalda kyrkorådets ordförande om förordnandet.

      Om en präst som utsetts enligt första stycket är förhindrad att inställa sig till ett sammanträde skall kyrkoherden själv tjänstgöra i stället.

    4 § I en flerpastoratssamfällighet skall domkapitlet utse en av kyrkoherdarna att vara ledamot i kyrkonämnden och en annan att vara hans eller hennes ersättare. Förordnandet skall avse den tid för vilken de övriga ledamöterna i kyrkonämnden har valts.

      Domkapitlet skall underrätta församlingsdelegerades ordförande om förordnandet.

cs9903.htmPrevious PageNext Page

KyrkomötetHemOmbudsmötet
Tillbaka