Motion till kyrkomötet
1999:144
av Göran Petterson
om obligatorisk clearing för dop och vigsel
|
Kyrkomötet

KMot 1999:144
|
Motion med anledning av CsSkr 1999:3, Kyrkoordning för Svenska kyrkan
Förslaget till kyrkoordning föreskriver att obligatorisk clearing skall gälla för begravningsgudstjänsten, dvs. inte bara för den del av begravningsverksamheten som begravningslagen föreskriver. När det gäller dop och vigsel finns inte samma föreskrift.
De kyrkliga handlingarna är mycket viktiga för Svenska kyrkan både som religiösa handlingar för de tillhöriga och som evangelisation till alla de människor som är närvarande vid dop- och vigselgudstjänster. Det är naturligtvis självklart att dopet skall vara avgiftsfritt för dopfamiljen. Dopet är ett sakrament som vi uppmanas av Jesus att förmedla till alla folk i hela världen och vi åläggs också att vara offensiva i detta. "Gå ut i hela världen ..." Dopet är alltså en oerhört betydelsefull kyrklig handling, inte bara för att tillföra kyrkan nya tillhöriga. Det är därför mycket viktigt att den undervisning som alla dopföräldrar och faddrar skall ha inte slarvas bort utan att prästen tar god tid på sig att förmedla undervisningen.
Tyvärr är både dopen och vigslarna förenade med kostnader, som, vad avser utbor, det inte finns utrymme för i budgeten för den församling där gudstjänsterna äger rum. Jag har förstått från min egen församling att prästerna också känner ansvar för en fortsatt kontakt med dopfamiljen. För den lilla populära församlingen blir detta också en belastning som inte kan betraktas som ringa. Dessutom bär noteras att det också ställs krav på organist, kyrkvaktmästare och kyrkobyggnad i den döpande församlingen.
När det gäller dopet har dopförsamlingen dessutom direkta kostnader både för ljus och ljusstakar, för dopminnen och fadderminnen och för annan information som lämnas till dopföräldrar och faddrar. Enstaka dop spelar naturligtvis mindre roll, men i de församlingar som är populära - oftast små landsortsförsamlingar - blir den ekonomiska bördan betydande. Samma situation gäller till stor del också för vigselgudstjänsten med krav på präst, kantor, vaktmästare och kyrkolokal. Mycken arbetstid som går åt till personer som församlingen egentligen inte dimensionerat sin verksamhet efter.
Det påstås att strukturbidrag skulle kunna ge täckning för de små församlingarna. Mot detta kan sägas dels att strukturbidrag är en mycket osäker finansieringsform för den lilla församlingen, eftersom den då blir beroende av politiska prioriteringar som kanske inte alltid inriktas på stöd av denna art. Dels blir detta också en orättvis finansiering eftersom den aldrig kan beräknas i förväg. Jag kan även i detta fall konstatera att mitt eget pastorat genom åren fått ett successivt sänkt strukturbidrag till den omfattande fritidskyrkoverksamhet som pastoratet bedriver. Eftersom kyrkoordningsförslaget ger församlingen ansvaret för samtliga som vistas inom dess geografiska gränser, är min uppfattning att en obligatorisk clearing med belopp fastställda av Kyrkostyrelsen för de olika ingående faktorerna skulle vara en både enkel och rättvis finansiering. Fakturan skulle då kunna i stort sett utgöras av aviseringen av dopet/vigseln till hemförsamlingen. Pastoratsförbundet har också vid sitt fullmäktigesammanträde 1997 (13 §) uttalat sig för ett särskilt stöd till de församlingar som i detta sammanhang särskilt drabbas.
Mot bakgrund av vad här anförts hemställer jag
att kyrkomötet beslutar att anta en kyrkoordning med innehållet att de kyrkliga handlingarna dop och vigsel skall omfattas av obligatorisk clearing.
Djurhamn den 20 april 1999
Göran Petterson   
|