Motion till kyrkomötet

1999:47

av Sven-Olof Karlsson m.fl.
om registrering av partibeteckningar m.m. samt valsedlar

Kyrkomötet

KMot 1999:47

Motion med anledning av CsSkr 1999:3, Kyrkoordning för Svenska kyrkan

I föreliggande förslag till ny kyrkoordning, som skall antagas på årets kyrkomöte, föreslås ändrade regler för val.

Under rubriken: 8.9.1 Direkta val (sid. 2-253) föreslås bl.a.:

Registrering av gruppbeteckning och anmälan av samtliga kandidater skall ske inför varje ordinarie direkt val. I samband med registreringen skall fastställas en bokstavskod för varje gruppbeteckning. Stiftsstyrelsen skall upprätta en grupp- och kandidatförteckning för varje slag av val och valkrets. Förteckningen skall tillsammans med röstkort skickas till var och en röstberättigad.

Valsedlarna - som skall tillhandahållas och bekostas av stiften - skall vara lika utformade för hela landet. På valsedeln skall finnas ett markerat utrymme där genom en bokstavskod skall anges den grupp som väljaren röstar på. Det skall på valsedeln också finnas ett markerat utrymme där väljare som så önskar kan genom att ange en siffra avge personröst.

Flera remissinstanser har uttalat farhågor för det valsystem som nu förordas.

Svenska kyrkans församlings- och pastoratsförbund anför:

att erfarenheterna av 1997 års val är ett minskat valdeltagande trots att aktiviteter och information varit större än tidigare, inte minst från de partier som ställt upp i kyrkovalen.

Förbundet skriver vidare:

Trots detta lägger utredningen fram valbestämmelser som innebär en radikal omstöpning av valsystemet. Systemet kan i och för sig vara intressant men med hänsyn till den osäkerhet det också kan leda till finns risk att tillhöriga avstår från att rösta. Därutöver krävs stora administrativa resurser och kostnader på ett system som ingen prövat tidigare samt inte minst en omfattande information.

Flera andra remissinstanser bl.a. S:t Mikaels, Vantörs m.fl. församlingar är starkt kritiska. En återkommande argumentation är att, som bl.a. Salems församling och Växjö Domkyrkoförsamling anför:

en valprocedur som är svår att förstå för de röstande kan medverka till lågt valdeltagande.

Konstitutionsutskottet och riksdagen har nyligen behandlat en motion med ett liknande förslag till valsedel och enhälligt avslagit denna. Trots detta och trots att ett antal remissinstanser anfört allvarliga farhågor föreslås nu ett för Svenska kyrkan helt nytt och oprövat valsystem.

Vi delar de farhågor som ovan anförts och vill särskilt understryka faran av att ett lågt valdeltagande kan komma att bli ännu lägre. Om nytt valsystem genomförs krävs mycket omfattande resurser för att informera och utbilda väljarna.

Det har hävdats att ett bibehållande av det gamla valsystemet skulle medföra högre kostnader än för det system som nu föreslås. Svenska kyrkan måste dock i demokratins namn vara beredd att ta denna merkostnad. Det kan inte vara rimligt att demokratin skall sättas ur spel bara för att hålla nere kostnaderna.

Enligt vår uppfattning torde även möjligheten att upphandla tjänster från staten m.fl. minska om kyrkan väljer ett system som helt avviker från övriga allmänna val. Därmed tvingas kyrkan utveckla och underhålla egna datasystem, som i annat fall med stor sannolikhet skulle kunna upphandlas till en lägre kostnad.

Valdeltagandet vid valen inom Svenska kyrkan har under lång tid varit lågt, så lågt att allt nu måste göras för att höja detta. Att i detta läge införa ett nytt valsystem vore enligt vår uppfattning förödande för demokratin inom Svenska kyrkan.

Ett lågt valdeltagande vore en svår belastning för vår kyrka i det första valet efter relationsförändringen. Därför är det ytterst angeläget att bibehålla det sedan lång tid beprövade valsystemet, vilket för alla väljare är välbekant.

Mot bakgrund av vad som ovan anförts hemställer vi

att kyrkomötet beslutar att 38 kap. 30, 31, 34, 42, 47, 56, 78 och 79 §§ i kyrkoordningen ges följande lydelse:

30 § Stiftsstyrelsen skall tillhandahålla de valsedlar som skall användas vid val.

    Valsedlarna skall vara lika till storlek och material. För val till Kyrkomötet skall användas gula, för val till stiftsfullmäktige rosa, för val till samfällda kyrkofullmäktige i samfällighet blå och för val till kyrkofullmäktige eller direktvalt kyrkoråd i församling vita valsedlar.

    På en valsedel skall det finnas en gruppbeteckning och gruppens anmälda kandidater i valkretsen. Kandidaterna skall förses med nummer och tas upp i nummerordning under varandra. Intill varje personnamn skall det på valsedeln finnas markerat utrymme, där väljarna kan lämna en särskild personröst genom markering.

31 § Stiftsstyrelsen svarar för kostnaderna för valsedlarna.

    Valsedlar skall i god tid före valet finnas hos ordföranden för valförrättarna i varje valdistrikt och på pastorsexpeditionerna i varje valdistrikt. Att valsedlarna också skall användas till väljarna framgår av 34 §.

34 § Röstkorten skall tillsammans med de olika valsedlarna för vart och ett av valen i valkretsen skickas ut så snart som möjligt. Det skall dock ske senast i så god tid att de kan beräknas vara väljarna till handa senast 18 dagar före valdagen.

42 § För att avge sin röst skall väljarna för varje slag av val använda en valsedel.

    Av valsedeln skall framgå den nomineringsgrupp som väljaren röstar på. Där kan också markeras den kandidat som väljaren vill avge särskild personröst för. Därefter lägger väljaren själv valsedeln i ett valkuvert.

    Väljare som på grund av ett fysiskt funktionshinder inte kan göra i ordning eller lämna sin röst på föreskrivet sätt får anlita någon som hjälper dem vid röstningen.

47 § I en vallokal skall det finnas de olika valsedlarna för vart och ett av valen för den valkrets som valdistriktet hör till.

    Sådana valsedlar skall också finnas på särskilda röstmottagningsställen som anordnas i pastoratet.

56 § En valsedel är ogiltig om det inte framgår vilken av de nomineringsgrupper som kandiderar i valkretsen som avsetts.

    En valsedel är också ogiltig om den har kännetecken som uppenbart gjort med avsikt.

    Finns det mer än en valsedel i ett valkuvert är dessa ogiltiga. Om kuvertet innehåller flera valsedlar och alla är lika i fråga om såväl nomineringsgrupp som personröst på kandidat, skall dock en valsedel räknas som giltig.

78 § Kyrkostyrelsen får utfärda närmare regler om

    1. Registrering av gruppbeteckning och registrering av kandidater.

    2. ...

79 § Ett val enligt detta kapitel får överklagas hos Svenska kyrkans valprövningsnämnd.

    Samfällda kyrkofullmäktiges beslut om valkretsindelning enligt 8 § och om inskränkt valbarhet enligt 6 § samt stiftsfullmäktiges beslut om valkretsindelning enligt 12 § får inte överklagas.

    Hos Valprövningsnämnden får följande beslut överklagas särskilt:

    ...

    8. beslut i ärenden om registrering av gruppbeteckning

    9. beslut i ärenden om valsedlar

    Andra beslut enligt detta kapitel överklagas endast i samband med att det val som beslutet gäller överklagas.

Huddinge och Stockholm den 21 april 1999

Sven-Olof Karlsson Marianne Kronberg Robert Schött

Astrid Roos Ydell Johan Lothigius Görel Bohlin

Solveig Thorkilsson Lena Herbst Benny Jönsson

Kristina Lundgren Lennart Andersson Glenn Håkansson

Kerstin Jansson Christina Schnackenburg Gunnar Strömbäck

Juhani Rantanen Karl-Johan Nilsson Staffan Holmgren

Suzanne Fredborg Alf G Johansson Bengt Olof Dike

Gunvor Joelsson Bengt Berg Hans Ulfvebrand

Sven Janson Barbro Pettersson Per Jan Wållgren

Ann-Charlotte Stegö Kjell Söderberg Göran Petterson

Göran Östling Annette Lunquist Larsson Gunnar Sibbmark

Boris Olson Christina Pregmark Gyberg

Table Of ContentsPrevious PageNext Page

KyrkomötetHemOmbudsmötet
Tillbaka