Östra Afrika
De spänningar som har sin grund i sociala, etniska, religiösa och ekonomiska
förhållanden har
i flera länder övergått i oförsonlighet och direkta våldsamheter,
vilka har
orsakat stora
flyktingströmmar mellan länderna. Ett faktum som skapar ytterligare svårigheter
för en
långsiktig förbättring av situationen. Tragedin i Rwanda får
återverkningar i Tanzania såväl
som i Uganda. Kenya har fått ta emot stora flyktinggrupper från Somalia, Sudan och
Etiopien.
Så länge dessa spänningar inte kan vändas i respekt och förtroende
så att vägar till fredlig
samexistens kan sökas kommer flyktingströmmarna sannolikt att bli permanenta inslag
i
regionen. De begränsade resurserna i flera länder kommer därmed att bli
ännu
knappare.
Regionalt
SKM:s insatser kanaliseras genom ett antal organisationer belägna i Nairobi. Den
övervägande delen av stödet gäller teologi, utbildning
samt
mänskliga rättigheter.
Till det mest angelägna i kategorin teologi hör arbetet inom
PROCMURA
(Project for
Christian-Muslim Relations in Africa), som verkar för fördjupad dialog och samverkan
mellan
kristna och muslimer. Arbetet sker i stor utsträckning genom regionala
PROCMURA-råd som
relaterar till nationella kristna råd och kyrkor i olika delar av Afrika med syfte att öka
kunskapen om islam och om relationen kristendom-islam, samt att verka för dialog och
samtal
mellan företrädare för de båda religionerna.
Arbetet har fungerat längst i Västafrika där viktiga insatser för
försoning
och samtal görs i
en mycket politiserad och polariserad situation. I Östafrika behöver arbetet ännu
tid att
breddas och fördjupas. Det har visat sig svårt för PROCMURA att etablera
väl
fungerande
kontakter i Tanzania. Delvis beror detta på att landets kristna råd, som är
PROCMURA:s
naturliga samarbetspartner, ännu inte fullt förmår att ta en koordinerande roll i
denna
verksamhet. Arbete pågår för att förbättra situationen. Initiativ har
även tagits för att förbättra
kontakterna mellan PROCMURA och Tanzanias lutherska kyrka (ELCT) med målet att
få
tillstånd ett fungerande samarbete.
Bland de olika utbildningsinsatserna märks anslag till AACC:s (All Africa
Conference of
Churches) kvinnligt ledarskap. AACC är SKM:s huvudpartner i regionen och får
även
stöd till
arbetet för försoning, konfliktlösning och mänskliga
rättigheter.
SKM tog i början av året
initiativ till fördjupat samtal om rådets arbete inom dessa och andra områden.
Det har
inte
givit förväntat resultat, varför det från SKM:s sida förblir en
prioritet
för kommande år att
medvetet arbeta upp kontakterna med AACC.
Eritrea
Fyra år har gått sedan det nästan 30-åriga inbördeskriget
upphörde. Såren efter kriget har till
det yttre läkt. Vägar repareras, byggnader byggs upp igen eller rivs och de
förstörda
kringspridda krigsmaterielen forslas bort eller rostar sönder. Människors egen inre
läkningsprocess är dock svår att bedöma och Eritrea lär under
lång
tid framåt få leva med
krigets konsekvenser, inte minst i den egna befolkningens inre reaktioner. Fortfarande är ett
betydande antal eritreaner kringspridda i världen, den största flyktinggruppen finns i
Sudan.
På grund av politiska spänningar mellan Eritrea och Sudan har majoriteten av
eritreanerna i
Sudan ett stort intresse av att snarast återvända till sitt forna hemland.
En demokratisk process som i många stycken liknar den i Etiopien pågår i
Eritrea,
och även
i Eritrea är det många som hyser oro för att betydande folkgrupper kan komma
att
stå vid
sidan av processen. Landet är dock f.n. det fredligaste på Afrikas Horn och
förutsättningarna
för en fortsatt positiv och fredlig utveckling är goda. En viktig faktor är att den
ekonomiska
utvecklingen går i rätt riktning.
Kyrkorna i Eritrea lever till största delen i samförstånd med varandra och
kontakterna
fördjupas nu genom ett samarbete om utarbetande av gemensamt material för
religionsundervisning i de eritreanska skolorna. Behovet av utbildning av församlings-
och
kyrkoledare är mycket stort i såväl den evangeliska som den eritreanska
ortodoxa
kyrkan.
Kyrkornas roll i Eritrea är fortfarande inte helt klar. Det förefaller troligt att deras
verksamhet i fortsättningen kommer att begränsas till de direkt kyrkliga aktiviteterna
medan
det sociala arbetet får bedrivas genom separata organisationer. Orsaken är
främst
myndigheternas behov av insyn och koordinering av de stora sociala insatserna från kyrkor
och privata organisationer.
Eritreas evangeliska kyrka (ECE), som är SKM:s huvudpartner, har under året
arbetat
intensivt med att forma kyrkliga stadgar som är anpassade till det nya samhället och
som
skulle ge de lokala församlingarna och områdena i kyrkan utökade
befogenheter. Det
återstår
dock att se om den nya konstitutionen/stadgarna kan godkännas av kyrkans generalsynod
(årskonferens).
SKM har under året medverkat till att ECE kunnat finansiera introduktionen av en enhetlig
löneskala, något som är grunden för att få en fungerande
administrativ
struktur. Samtidigt är
det viktigt att nämna att ECE är en kyrka med ett mycket stort beroende av anslag
utifrån för
hela sin verksamhet, och detta hotar hela kyrkans självständighet och
självkänsla. SKM anser
dock att detta faktum i ECE:s fall primärt måste mötas genom en koncentration
på utbildning
av församlings- och kyrkoledare, så att kyrkan med en egen kapacitet kan samtala och
lösa
problemen. I Belessa utanför Asmara bygger ECE ett utbildningscenter och trots att
lokalerna inte är färdigställda påbörjades den första
utbildningen
hösten 1995. Det är en
vidareutbildning för att evangelister ska kunna bli präster i
kyrkan.
Etiopien
Under 1995 hölls val till det nybildade parlamentet i Etiopien och landet har nu en
på
pappret
demokratisk konstitution. Betydande delar av landets befolkning deltar dock inte särskilt
aktivt i demokratiprocessen eftersom flera betydande oppositionsgrupper numera av
myndigheterna är stämplade som illegala. De flesta partier i Etiopien har någon
form
av etnisk
förankring och motivering för sin existens, men det är inte särskilt
svårt
att se att majoriteten
av de tillåtna partierna på något sätt är knutna till den för
närvarande styrande folkgruppen
från Tigray.
Det finns också en tilltagande oro för myndigheternas sätt att handha
frågor
om mänskliga
rättigheter. SKM:s huvudpartner i Etiopien, Mekane Yesus-kyrkan (EECMY), har under
1995
etablerat ett kontor för frågor relaterade till fred, demokrati och
mänskliga
rättigheter och
en kvinnlig fredssekreterare anställdes i slutet av året. SKM stöder detta arbete
genom
ekonomiska anslag.
Skörden i Etiopien var under 1995 förhållandevis god och ingen
landsomfattande
svältkatastrof har proklamerats. Eftersom majoriteten av landets befolkning lever i en
permanent risk för svält, har människor i många lokala områden
under
långa perioder lidit av
undernäring, och barnadödligheten är fortsatt onormalt hög i
jämförelse med de flesta andra
länder i världen. I Centrala Synoden arbetar EECMY, med stöd från
SKM, med
ett program
som syftar till att långsiktigt ge en grupp utsatta människor möjligheter till att
själva ta ansvar
för sin situation. Programmet bedrivs på en mycket basal nivå och
innehåller
bl.a. stora delar
utbildning i jordbruk och hälsovård, konstbevattning av fälten, introduktion
och
distribution av nya och bättre grödor samt på
försöksanvändning av
små enkla kinesiska
traktorer som kan användas i jordbruket, som vattenpump och i en mängd andra
aktiviteter.
Detta program bör långsiktigt ha en betydligt positivare effekt än utdelning av
mat,
som skett i
området under en följd av år.
Kyrkornas situation påverkas av den nyligen antagna etiopiska konstitutionen, som
fastslår
att landet är en sekulär stat och att ingen direkt bindning i fortsättningen skall
finnas
mellan
kyrka och stat. I denna situation ser den etiopiska ortodoxa kyrkan sin ställning hotad.
Öppenheten mot omvärlden och den massiva evangelisationen från evangelikala
rörelser från
väst upplevs också av ortodoxa kyrkan som påtagliga hot. Det ekumeniska
klimatet i
Etiopien
är inte särskilt gott och det har hittills varit omöjligt med ett närmande
och en
förståelse
mellan de kristna kyrkorna. SKM:s styrelse hade under hösten 1995 ett samtal om situationen
i Etiopien, och styrelsen uttalade ett stort intresse av att aktivt stödja de positiva krafter som
vill arbeta för en närmare dialog och förståelse mellan kyrkorna.
Etiopiens förbindelser med Sudan har under året blivit allt sämre, och det
finns i
Etiopien en
utbredd rädsla för muslimsk fundamentalism inte minst utifrån grannlandet
Sudan.
Tillväxten inom EECMY fortsätter, antalet medlemmar i kyrkan är nu ca 1,8
miljoner. I takt
med tillväxten ökar behovet av kristen undervisning av nya medlemmar och
utbildning av
församlings- och kyrkoledare. Genom personal och anslag stöder SKM aktivt EECMY
att
möta detta behov. Den tilltagande etniska profileringen samt regionalisering i landet oroar
och
kan få återverkningar för sammanhållningen inom EECMY. Den centrala
synoden, med
centrum i Nakamte, är den av EECMY:s synoder som växer snabbast. Den sjuder av
andlig
aktivitet och har en väl sammansatt och välutbildad synodledning.
Självfinansiering av
det
evangeliska arbetet är numera hög, men ytterligare satsningar behövs på
utbildning av
församlingsledare, präster och evangelister.
SKM har i Etiopien f.n. 5 missionärer som arbetar inom EECMY med
hälsovård/medicinskt arbete och administrativt arbete. Under den tidigare
marxistiska
militärregeringen var det viktigt för kyrkans existens med påtagliga och
väl
synliga
utvecklingsprojekt. SKM:s stöd till det medicinska arbetet under slutet av 1980-talet
utgjordes
därför till stor del, på EECMY:s egen begäran, av projektanslag för
uppförande av
sjukvårdskliniker i olika delar av landet. Den stora frågan är om EECMY kan
fortsätta att
driva dessa kliniker och hur driften då skall finansieras, eller om institutionerna skall
överlämnas till myndigheterna med omedelbar nedgång av standarden
beträffande såväl
personal som material och mediciner som resultat.
I detta sammanhang bör också nämnas att EECMY är ekonomiskt
mycket
beroende av
utländska bidrag till sin verksamhet. Detta är långsiktigt förödande
för kyrkans självkänsla
och självständighet. SKM söker nu, tillsammans med övriga
samarbetspartner,
att initiera
samtal med EECMY om att ge de lokala församlingarna ett större inflytande. Detta
skulle
förhoppningsvis långsiktigt leda till ett mindre beroende av medel utifrån.
Kenya
De inrikespolitiska spänningar som präglat Kenya sedan valet 1992 är
ännu
mycket påtagliga.
En splittrad opposition har inte på allvar förmått utmana den sittande
regeringen. Med
en
snabbt växande befolkning och begränsad tillgång på odlingsbar jord, har
frågorna om rättvis
landfördelning förblivit i fokus i den politiska debatten. Mindre jordägares
rättigheter
åsidosätts till förmån för de mer kapitalstarkas intressen.
Korruption,
maktfullkomlighet och
svågerpolitik med tydliga etniska drag präglar mycket av statsmaktens agerande i
dessa
frågor. Ett par tusen människor lever som internflyktingar på grund av dessa
motsättningar.
SKM:s samarbete med Kenyas kristna råd (NCCK) är särskild fokuserat
på
rådets arbete
med demokrati och mänskliga rättigheter. Inom programmet 'Education for
Participatory
Democracy' har man framför allt ägnat sig åt försoningsarbete samt
fördjupade
utbildningsinsatser för att konsolidera demokratin som arbetsform och därmed
förebygga ett
bakslag för den unga demokratiska processen i landet. Till det positiva man uppnått
under
året
hör att frågan om den konstitutionella grunden för demokrati och
mänskliga
rättigheter har
bearbetats i seminarier med beslutsfattare och ledare främst inom kyrkorna. Genom detta har
viktiga opinionsbildande insatser gjorts, vilka bidragit till en bredare debatt kring de
grundlagsändringar som den sittande regeringen vid skilda tillfällen aviserat.
Under året har NCCK genomgått en kraftig omstruktureringsprocess i riktning mot
en
minskad organisation och ett spänstigare arbetssätt. Rådets roll som
initiativtagare och
utvecklare blir efter detta tydligare.
Liberia*
Situationen i landet präglas helt av det förödande inbördeskrig som
pågått i sex år. Sedan en
överenskommelse ingåtts i september 1995 råder dock en mycket skör
fred. Ett
övergångsråd,
där de tre största krigförande parterna är representerade, leder landet.
Överenskommelsen
stadgar att de olika fraktionerna skall avväpnas. Landet skall öppnas så att
flyktingar
kan
återvända hem. Förberedelser för allmänna val under senare delen
av 1996
skall påbörjas.
Man beräknar att ca 60 000 soldater finns i landet. Av dessa är en fjärdedel barn
och
ungdomar. Avväpningen av de olika parterna, vilken är en grundläggande
förutsättning för
varaktig fred, har visat sig gå betydligt långsammare än vad
fredsöverenskommelsen
stipulerar. Sporadiska överträdelser av vapenvilan förekommer på olika
håll i landet. Det är
oklart om de olika fraktionsledarna verkligen kan kontrollera sina styrkor. Situationen i
Liberia är politiskt komplicerad och mycket labil.
Den lutherska kyrkan (LCL), som SKM samarbetar med, valde under året en ny
kyrkoledning, med pastor Sumoward Harris som ny biskop. Genom att besöka de
tillgängliga
delarna av landet samt flyktingarna i grannländerna har den nye biskopen
försökt
bygga
vidare på den nystart som skett i kyrkan. I förhoppning om en positiv utveckling av
den
pågående fredsprocessen har den nya ledningen under året börjat
planlägga kyrkans arbete för
alla de stora utmaningar landets befolkning står inför när freden blir verklighet.
Massiva
insatser kommer att behövas för att bistå hemvändande flyktingar och
för
återuppbyggnad av
det förödda landet. Stöd även till återuppbyggnad av
församlingar
och kyrkobyggnader,
sjukhus och skolor kommer att bli avgörande för kyrkans möjlighet att ge ett
konstruktivt
bidrag för fred, försoning och nytt liv.
_________________________________________
* Liberia ligger i Västafrika men handläggs av sekreteraren för Östra
Afrika,
varför det
redovisas under denna region
Tanzania
I oktober 1995 hölls de första flerpartivalen i landet på över trettio
år.
Genomförandet av valet
präglades av påtagliga organisatoriska brister. Direkta oegentligheter rapporterades
från
många håll. Till ny president valdes emellertid Benjamin Mkapa, från det
sittande
regeringspartiet. Samma parti, som lett Tanzania sedan självständigheten, fick
också en
stor
majoritet i parlamentet. President Mkapa står inför flera svåra utmaningar.
Sedan en ny
regering bildats med många nya ministrar har förhoppningarna ökat om att de
utlovade
krafttagen för att bekämpa korruption och effektivisera den statliga
förvaltningen kan
komma
att förverkligas. Därmed skulle också större delen av de lån,
krediter och
annat bistånd som är
en viktig del av Tanzanias ekonomi, men som i stor utsträckning frusits under de senaste
året,
åter komma landet till del. En medveten ekonomisk fördelningspolitik krävs
också för att
motverka de växande klyftorna i samhället. Framtidsperspektivet för svaga
grupper
är annars
mycket oroande.
Med en aktiv opposition i parlamentet kommer den politiska debatten i landet att vitaliseras.
Brister i regeringens politik och oegentligheter i myndighetsutövning kommer att kunna
påtalas. Detta torde på sikt leda till en förbättring och effektivisering
inom
många områden i
den offentliga förvaltningen.
Utöver ett generellt ekonomiskt stöd till den lutherska kyrkan i Tanzania (ELCT)
är
SKM:s
insatser i synnerhet riktat till kyrkans hälso- och sjukvårds-/sociala arbete,
utbildning
samt
evangelisation och församlingsarbete/kyrkosamverkan.
Med de ytterst begränsade ekonomiska resurser som står till buds kämpar
kyrkan
med stora
åtaganden inom hälso- och sjukvård. I nordvästra delen av
landet,
där SKM sedan gammalt
har djupa relationer, är situationen vad gäller utbildad personal sedan några
år
tillbaka särskilt
besvärlig. De stora internationella insatser som görs för över halvmiljonen
Rwandaflyktingar i
området, har med välbetalda tjänster förorsakat en avtappning av personal
från kyrkornas
hälso- och sjukvårdsarbete. Eftersom kyrkans (och Tanzanias) ekonomi inte
tillåter en
höjning
av personalens löner har bristen på kompetent personal under året varit mycket
allvarlig.
Genom stöd till lönebidrag vid sjukhus och kliniker har SKM försökt
bidra till
en förbättring
av situationen. Under året har även en nyinrättad gynekologtjänst
på
Ndolage sjukhus blivit
besatt, samtidigt som sjuksköterskeutbildningen fått ökade resurser på
lärarsidan. Det har
däremot inte funnits utrymme att nyrekrytera en missionär för en
sjukskötersketjänst. Inom
det förebyggande hälsovårdsprogrammet har möjligheter till en
kontinuerlig
medicinförsörjning säkerställts.
I det nordvästra stiftets program till stöd för barn som blivit
föräldralösa på grund av aids är
nu ca 70 000 barn registrerade. Under året har programmets olika verksamheter
konsoliderats.
Särskild tonvikt har lagts vid att utbilda lokal personal för ledande funktioner inom
programmet.
Inom SKM:s stöd till utbildningsinsatser förekommer stipendier för
kvalificerad
utbildning av kyrkans personal samt lärare. Några fleråriga studieinsatser har
under
året
avslutats. Kyrkans eget utbildningsprogram för kvinnor har fått stöd under flera
år. Under
1995 har SKM beslutat att bejaka kyrkans begäran om en kvinnlig missionär, med
uppgift att
vara utbildningssekreterare inom kyrkans kvinnorörelse med särskilt ansvar för
detta
program.
Ett hostel för flickor samt ett utbildnings- och ungdomscentrum har under året i det
närmaste färdigställts i det nordvästra stiftet.
Bland de insatser som SKM stöder när det gäller församlings-
och evangelisationsarbete
bör utvecklandet av ett kyrkans förskolearbete särskilt nämnas. I ett
utbildningsprogram för
lärare, baserat på Montessoripedagogik, förenas kyrkans fyra stift runt
Viktoriasjön i en
gemensam satsning på att bygga upp fungerande förskolor i lokala församlingar.
Detta
arbete
är ett första praktiskt exempel på samverkan och resursdelning över
stiftsgränserna i denna del
av kyrkan. Ett beslut att decentralisera kyrkans grundläggande prästutbildning
till tre
platser
i landet förstärker denna regionala samverkan. Samma fyra stift runt
Viktoriasjön
förenas
sedan början av året i en gemensam prästutbildning, där var och en
ställer
lärarkrafter till
förfogande. SKM har under året medverkat till att denna nysatsning kunnat komma
igång.
Södra Afrika
Från att ha varit ett av de mest konfliktdrabbade områden i världen
präglas
nu Södra Afrika av
lugn och stabilitet. Angola visserligen undantaget, men en fredsprocess är nära
även
där.
Sydafrika måste anses vara en slags garant för den fortsatta demokratiska processen.
Southern African Development Community (SADC) med säte i Gaborone, Botswana, har nu
fått Sydafrika som medlem och har bl.a. som uppgift att skapa ett ekonomiskt och politiskt
öppet Södra Afrika.
De sociala klyftorna är fortfarande oerhörda. Diskrepansen mellan fattiga och rika i
Sydafrika hör till de största i världen. Samtidigt är de fattiga i Sydafrika
väl beställda i
jämförelse med de fattiga på Mocambiques landsbygd. Massflykt från
hela
regionen till
sydafrikanska storstäder är ett inte alltför attraktivt alternativ.
Kyrkorna spelar alltjämt en viktig roll. De allt fredligare förhållanden som
utvecklats
verkar
inte på något sätt ha lett till minskad aktivitet i kyrkorna utan snarare
tvärtom.
Afrika är en
religiös kontinent och några egentliga tecken på sekularisering finns inte. Ett
viktigt
inslag är
de många s.k. oberoende kyrkorna som utgör slående exempel på en
afrikaniserad kristendom.
I den mån dessa kyrkor dragits in i den ekumeniska rörelsen har de en positiv effekt
på
de
etablerade, på många sätt alltför västerländska kyrkorna.
Ekumeniska råd finns över hela regionen, de flesta verksamma i nära kontakt
med
Kyrkornas världsråd. I Botswana, Swaziland och Sydafrika är romersk-katolska
kyrkan
full
medlem. Traditionell afrikansk religion finns som en stark underström i många kyrkor.
Islam
har en mycket aktiv minoritet i Sydafrika och dominerar i norra Mocambique, men är annars
än så länge marginell.
Moçambique
Freden är ett faktum och människor återvänder successivt till sina
hembyar
för första gången
på många år. På ett häpnadsväckande sätt har kriget
ersatts
av fredliga sammandrabbningar i
parlamentet. Frelimo är kvar i ledningen, men Renamo utgör nu en mycket aktiv
opposition.
Kyrkan ses av båda sidor som en väsentlig fredsfaktor. När
avgångsvederlag
för de många
soldaterna från både Frelimo och Renamo skulle diskuteras var kyrkan tvungen att
gå
emellan
som medlare.
SKM:s partner, den anglikanska kyrkan (Lebombostiftet), har spelat en erkänt viktig roll i
fredsarbetet. Välkänt är deras försök att smida svärd till
plogbillar.
Samtidigt är denna kyrka
mycket fattig. Freden har inte ändrat på detta förhållande, snarare har det
nu,
då människor
kan röra sig mera fritt, blivit alltmer uppenbart hur förödande fattigt
Moçambique är.
SKM:s insats inom hälso- och sjukvårdsområdet, att upprusta
sjukhuset i
Maciene 250 km
norr om Maputu, ligger väl inom kyrkans egna prioriteringar. Framför allt fungerar
SKM:s
missionärer som ett stöd och har ingen direkt ledningsfunktion, en insats präglad
av
stor
flexibilitet.
Sydafrika
Kyrkan fortsätter att spela en central roll i det sydafrikanska samhället. Situationen
är kritisk
på flera sätt och politiska ledare har inte varit sena att vädja till kyrkan om
hjälp.
Sydafrikanska kyrkorådet (SACC) spelar även fortsättningsvis en mycket
central roll
inte
minst i freds- och försoningsarbetet. Det politiska och kriminella våldet oroar.
Värst är det i
KwaZulu/Natal där massakrer förekommit då och då hela året.
Trots att
även kyrkan har svårt
att hitta konstruktiva lösningar i denna provins har president Mandela upprepade
gånger
sökt
upp SACC:s ledning för att få hjälp.
Hela året har präglats av förberedelser för försoningsarbetet. En
statlig
kommission för
sanning och försoning har inrättats. Tanken är att amnesti skall ges i
många fall
då människor
träder fram självmant. Man talar även om att ge och ta emot
förlåtelse.
Det handlar om alla
dem som begått brott i apartheids tjänst, men även om dem på andra
sidan som
också har gjort
sig skyldiga till övergrepp.
SACC står i mycket nära kontakt med den nya kommissionen. I ett land där
merparten av
befolkningen är kristen är det uppenbart att kyrkan kommer att ha en avgörande
roll i
försoningsarbetet. Många av de duktiga ledarna inom kyrkorna har fått
attraktiva
tjänster inom
olika regeringskanslier, vilket försvårar kyrkornas strategiskt viktiga arbete.
Även
bland de
svarta ökar klyftan mellan fattiga och rika.
Det teologiska arbetet i Sydafrika är spännande och dynamiskt. Det är
frustrerande att
vita
teologer fortfarande dominerar debatten även om många av dem är duktiga och
ger
viktiga
bidrag. Samtidigt finns en mindre grupp svarta teologer som också är högst
kompetenta, men
som isolerar sig. Inom den kontextuella teologin möts svarta och vita teologer
på ett
frukbart
sätt. SKM:s stöd till detta teologiska arbete är betydande.
Lika viktigt är det att säkerställa den teologiska utbildningen inom
den
lutherska kyrkan
(ELCSA), som fortsatt att vara en kyrka för de fattiga i Sydafrika. Dilemmat med låga
prästlöner kvarstår dock och det är svårare nu än förut
att
få duktiga studenter att satsa på
kyrkan. Ändå är intresset för teologisk utbildning stort.
Det nya Sydafrika har på ett nytt sätt aktualiserat frågan om luthersk
kyrkoenhet.
ELCSA:s
bildande 1975 kom inte att omfatta några vita medlemmar. Det finns två tyska,
lutherska
kyrkor som nu borde hitta vägen till en kyrkoenhet med ELCSA. Dit hör eventuellt
också den
Nordiska församlingen i Johannesburg. Samtal har förts under året, men en
konkret
handlingsplan saknas.
SKM:s stöd till ELCSA är långsiktigt och en kyrkosamverkan som
ger
anledning till stor
tacksamhet. I en tid då många får dra sig ur sitt sydafrikaengagemang, eller
radikalt
lägga om
det, finns här för SKM en partner som gärna vill se personellt samarbete och
som har
utrymme för utländska medarbetare.
Sedan början av 1995 har SKM en kvinnlig missionär som arbetar som präst i
ELCSA:s
Kap-Oranjestift. Uppgiften är att utveckla kvinnofrågorna i allmänhet och
stärka
kvinnans
ställning i kyrkan i synnerhet, ingen lätt uppgift. Det som redan är känt
blir
väldigt tydligt:
kyrkan i Sydafrika, i varje fall de historiska kyrkorna, är totalt mansdominerad när det
gäller
alla ledande funktioner. Denna missionärstjänst har stor betydelse i en tid när
människor är
inställda på förändring. Utmaningen och inspirationen i
sydafrikaengagemanget
fortsätter med
oförminskad kraft.
En vänstiftsrelation har under året upprättats mellan Skara stift och
Sydöstra
stiftet inom
ELCSA. Det är en del av Sydafrika och den lutherska kyrkan som SKM haft kontakt med
alltsedan SKMs tillkomst.
Zimbabwe
Zimbabwe är en väl fungerande nation i den regionala kontexten inom
Södra
Afrika, men
lider av att statsapparaten domineras av en enda partigruppering. Debatten är livlig på
många
håll i landet och regimen kritiseras öppet i vissa tidningar och i studentsammanhang.
Det
är
uppenbart att demokratin behöver vitaliseras och att mer resurser skulle behövas
för att
utveckla landsbygden. Landet lider oftast av torka, direkt eller indirekt.
De protestantiska kyrkornas råd (ZCC) tycks mer och mer få inflytande när
det
gäller
demokrati, kvinnans ställning, autentisk utveckling och kyrkans roll som garant för en
helhetssyn på människan i ett samhälle i kraftig förvandling. ZCC
är
tillsammans med den
evangelisk lutherska kyrkan i Zimbabwe (ELCZ) SKM:s huvudpartner och ett av de bäst
fungerande råden i Afrika. Samma starka administration finns tyvärr inte inom ELCZ,
SKM:s
andra huvudpartner och den enda kyrka vars tillkomst SKM som ensam mission bär ansvaret
för. SKM:s övertygelse att kyrkan själv måste reda ut och ta ansvar
för
administration och
ekonomi finns kvar. En medicinsk stiftelse för att säkra zimbabwiska läkare
på
kyrkans
sjukhus har också bildats.
Även under 1995 har den största insatsen skett inom hälso- och
sjukvårdsarbetet, dels
genom åtta missionärer i medicinsk tjänst, dels genom fortsatt upprustning av
kyrkans
fyra
sjukhus.
Stöd till teologisk utbildning inom ELCZ samt till fortbildning av lekfolk och
präster, som
sker på kyrkans bibelskolor, har varit viktiga bidrag under året för att
förstärka kyrkans
vittnesbörd. Till samma område hör en missionärstjänst med
inriktning
på kyrkomusik och
gudstjänstförnyelse.
ASIEN
Asien, där ungefär hälften av världens befolkning lever, är en
världsdel med många olika
språk, kulturer och religioner. Trots detta vill SKM i sitt arbete se Asien som en enhet. Det
är
inte möjligt att likställa länderna, men framförallt den ekonomiska
utvecklingen
i regionen har
lett till att de har blivit beroende av varandra.
De senaste årens rapporter fortsätter att visa på ekonomisk tillväxt. Den
växande
medelklassen i Indien och Kina erbjuder "tigrarna" i regionen en viktig exportmarknad i tider
då exporten till Europa och USA minskar. Den ekonomiska expansion som sker i Asien har
inte automatiskt lett till en förändring för den fattiga befolkningen, som
utgör
majoriteten i de
flesta länderna. Det är snarare så att klyftan mellan rika och fattiga har
ökat.
I de länder där SKM arbetar har regeringarna de senaste åren gjort stora
ansträngningar för
att påskynda den ekonomiska utvecklingstakten. Ett led i detta har varit att etablera
frihandelszoner dit bl.a. multinationella företag har inbjudits med löften om billig
arbetskraft
och fackföreningsförbud. I strävan efter ekonomisk utveckling har också
ländernas
naturtillgångar exploaterats. På flera håll har den ohämmade
skogsskövlingen förorsakat
naturkatastrofer.
Turismen spelar en stor roll i ansträngningarna att få in utländsk valuta. I flera
av
Asiens
länder erfar man nu turismens negativa effekter för landets befolkning. Ett stort
problem
är
sexturismen där både kvinnor och barn utnyttjas, vilket innebär att traditionella
levnadssätt
och normer bryts ner samt att aids sprids.
Satsningarna på industrialisering i städerna har också lett till en kraftig
urbanisering
medan
få initiativ finns för att människor ska kunna leva kvar på landsbygden.
Detta
får till följd att
många människor inte finner någon framtid på landsbygden. De beger sig
till
städerna där de
oftast hamnar i stora växande slumområden där kvinnor, barn och gamla tvingas
att
leva i
extrem fattigdom och utnyttjande.
Ett växande problem är den internationella migrationen som sker i form av export av
billig
arbetskraft från de fattiga länderna i Asien till de rika. För flera länder
håller
arbetskraftsexporten på att bli en av de största inkomstkällorna när det
gäller utländsk valuta.
Mänskliga rättigheter börjar med rätten att leva, vilket en stor del av
Asiens folk
systematiskt
förnekas, speciellt bönder, kastlösa och minoritetsfolk, arbetslösa och
arbetare i
fabriker. I alla
sektorer i samhället är det kvinnorna som drabbas värst.
Upprätthållandet
av den
privilegierade överklassens förmåner tar sig skrämmande uttryck. Den
fattiga
majoriteten
tvingas ofta leva under existensminimum och minsta försök till
förändring kan
innebära
tillfångatagande och ibland döden. Att arbeta mot sociala orättvisor
innebär
därför ibland en
fara för livet.
Regionalt
SKM samarbetar med kyrkor och ekumeniska organisationer i framför allt Indien,
Filippinerna, Kina, Hongkong, Malaysia och Burma. En stor del av stödet kanaliseras genom
regionala organisationer t.ex. Christian Conference of Asia (CCA), som relaterar till 15
nationella ekumeniska råd och har 99 medlemskyrkor.
Det är viktigt att arbeta med teologi och kristen reflektion i nära relation till den
asiatiska
verkligheten. God teologisk utbildning är något som ofta efterfrågas. På
många håll lider
kyrkor och församlingar av att deras arbetare och lekfolk har få
utbildningsmöjligheter
på
grund av knappa ekonomiska resurser. Att kyrkorna inte kan ge en teologisk adekvat
utbildning gör att de är mycket sårbara när det gäller inflytande
från nya evangelikala rörelser,
ofta med rötter i USA och Sydkorea. Association for Theological Education in South East
Asia (ATESEA) är ett viktigt ekumeniskt organ som arbetar med teologisk
utbildning.
Organisationen har medlemsskolor som får stöd till högre teologisk utbildning,
bibliotek och
utvärdering.
Ett stort framväxande hot är de religiösa fanatiska grupper vars
fundamentalism
delvis har
sin grogrund i de växande ekonomiska orättvisorna, vilkas anhängare ofta
kommer
från de
grupper som missgynnas av den ekonomiska politiken. De får ett allt starkare fäste i
regionen
med motsättningar och våld som följd.
I det mångkulturella Asien lever dock människor ofta i en vardag som präglas
av
fredlig
samexistens. I detta sammanhang är SKM:s samarbetskyrkors aktiva arbete med
religionsmöte och samförstånd mycket viktigt. Som exempel kan nämnas
det
kristna
studiecentret i Rawalpindi, Pakistan, som arbetar med teologisk utbildning och reflektion
utifrån ett pakistanskt och asiatiskt perspektiv. Centret har med åren blivit allt
viktigare i
mötet mellan kristna och muslimer. SKM har tillsammans med Svenska
missionsförbundet
genomfört en utvärdering av samarbetet mellan studiecentret och Church of
Pakistan.
Studiecentret i Kyoto, Japan, är engagerat i den teologiska nyorientering som syftar till
kristendomens kontextualisering i Japan. Det är knutet till Japans kristna råd och
stöder
kyrkornas arbete i religionsmöte och i den teologiska reflektionen.
Under året har en missionärstjänst knutits till Asian Human Rights Council
(AHRC)
som är
nära kopplat till CCA. AHRC arbetar regionalt med frågor som rör
mänskliga rättigheter
genom seminarier, dokumentation samt publikationer.
Burma
Burma har under året förberett sig på det stora turiståret "Visit
Myanmar
Year 1996".
Upprustning och uppfräschning pågår som bäst i de stora städerna.
Samarbete med företag och
hotell från andra länder blomstrar som aldrig förr. Den verklighet som
majoriteten av
befolkningen lever i är helt annorlunda än den bild som ges till turisterna. I landet
råder
ekonomisk osäkerhet, konflikter mellan militär och lokalbefolkning, brist på
basal
hälso- och
sjukvård och mediciner.
Kyrkan fortsätter att spela en viktig roll i landet med diakonal verksamhet som
kompletterar
evangelisationsarbetet. Flera samfund finns representerade, men åren som innebar isolering
från omvärlden har lett till ett starkt samarbete. Flera teologiska skolor finns runtom i
landet.
Mindre än 5 % av befolkningen är kristna, 90 % av de kristna tillhör etniska
minoriteter.
Baptisterna är den största kristna rörelsen, därefter kommer katolikerna
och olika
evangelikala
grupper.
Den lutherska kyrkan är den äldsta i Sydostasien. Dess medlemmar tillhör den
indiska
befolkningen i Burma, den fattigaste folkgruppen i landet. SKM har haft en
kyrkosamverkan
med denna kyrka under många år. Stöd ges också till Burmas kristna
råd.
Det arbete som
kyrkorna är involverade i gäller främst stöd till fattiga människor i
form
av utbildning, hälso-
och sjukvård, socialt stöd till kvinnor och barn samt evangelisation och teologisk
utbildning.
Filippinerna
Filippinerna är det enda landet i Asien där majoriteten av befolkningen är
kristen.
Ca 75 %
tillhör den romersk katolska kyrkan och ca 10 % de protestantiska kyrkor. SKM:s
samarbetskyrkors arbete är intimt förknippat med landets historia och kyrkans
maktpolitiska
roll.
Filippinerna har en lång historia som koloni, ca 400 år under spanjorerna och 45
år
under
Förenta staterna. Trots att landet formellt har varit självständigt sedan 1946 har
det
ekonomiskt varit under utländsk kontroll fram till i dag. Arvet från den spanska tiden
är också
påtagligt i det haciendasystem som spanjorerna skapade och som fortfarande dominerar den
filippinska landsbygden.
Sedan Ferdinand Marcos dagar har Filippinerna också blivit uppmärksammat som ett
land
där brott mot de mänskliga rättigheterna är vanligt förekommande.
1992
valdes den förre
försvarsministern och generalen Fidel Ramos till president. Han har försökt
tvätta bort sin
militärstämpel och istället försökt skapa sig en ny profil som
företagsledare och som den man
som skall få Filippinernas dåliga ekonomi på fötter igen. På
sätt
och vis kan man säga att han
har lyckats. Investeringsklimatet har ökat och förra året kunde landet visa
på en
tillväxt på ca
5 %, vilket var högt över förväntan. Trots detta ser många med oro
på framtiden. Det stora
flertalet har inte fått det bättre, arbetslösheten är fortfarande stor och det
verkar
som om de
ekonomiska klyftorna snarare ökar än minskar.
Inom området kyrkosamverkan har samarbetet med den oberoende kyrkan (IFI)
fördjupats
under året. I november slöts en överenskommelse mellan Svenska kyrkan och
IFI.
Undertecknandet av överenskommelsen gjordes av de båda kyrkornas
ärkebiskopar i en
jublande och färgsprakande gudstjänst i Manila. Därefter följde ett par
dagars
seminarium
omkring gemensamma angelägenheter i en kyrkorelation som förhoppningsvis skall
präglas
av stor ömsesidighet. Det var den filippinska kyrkan som för några år
sedan
framförde
önskemål om att formalisera de kontakter som etablerats under ett femtontal år
med
SKM som
kanal.
SKM:s stöd till IFI har i stor utsträckning gått till teologisk utbildning och
fortbildning
bl.a. genom prästorganisationen National Priest Organization (NPO). 1995 erbjöd NPO
en
seminarieserie om bl.a. Gamla Testamentet och jordbruksreform. Under året har en
missionär
tjänstgjort som lärare i liturgi och musik på IFI:s teologiska seminarium
Aglipayan
Central
Theological Seminary (ACTS). Ett nytt missionärspar sändes ut under 1995 för
att
tjänstgöra
som ungdomspräst och barnmorska/koordinator för hälsoarbete i Aclan och
Capiz
stiftet.
En viktig prioritering är kyrkornas arbete för jämställdhet och
ledarskapsutbildningar för
kvinnor. SKM har fortsatt sitt stöd till de episkopala kvinnornas program "Women in
development" samt IFI:s program för jämställdet som riktar sig till både
kvinnor
och män.
En viktig trovärdighetsfråga bland kyrkorna i Filippinerna är arbetet för
social
rättvisa och
mänskliga rättigheter. I den utvärdering som gjordes av United Church
of
Christ (UCCP)
och deras MR-program under hösten 1995 framkom det tydligt att kyrkan motiverar sitt
arbete
för mänskliga rättigheter genom att hävda kyrkans profetiska kallelse.
Parallellt
med att
kyrkan aktivt bistår offer för kränkning av mänskliga rättigheter
har man i
programmet satsat
på att utforma bibelstudiematerial, predikoutkast och teologisk reflektion om MR.
SKM:s samarbetskyrkor har också under året engagerat sig i fredsprocessen
både
lokalt och
nationellt. Den episkopala kyrkan har t.ex. upplåtit sina lokaler för samtalen mellan
regeringen och den största muslimska gerillarörelsen (MNLF). Lokalt har kyrkorna,
tillsammans med Filippinernas kristna råd (NCCP), ordnat seminarier med temat
"Peacemaking our ministry" för att engagera församlingar att verka som lokala
fredsmäklare.
Trots att det finns hoppfulla tecken, som att de militära kränkningarna har minskat,
så
hävdar SKM:s samarbetsorganisationer och kyrkor att 1995 varit ett dystert år
när det
gäller
mänskliga rättigheter. De talar om att en ny slags kränkningar blir allt vanligare,
kränkningar
som sker i den s.k. "utvecklingens" namn (development aggression). Under året har SKM
stött
kyrkornas MR-arbete bl.a. bland grupper av urbefolkningen på Mindanao och Cordilleras i
deras kamp för landrättigheter, genom stöd till internflyktingar på Panay
samt
till människor i
Manilas slum som fått sina hem rivna.
SKM inbjöd ledare och ungdomar från gatubarnscentret Bahay Tuluyan till
riksmötet
i
Luleå. Under året fick Bahay Tuluyan stöd till att starta ett nytt center för
gatubarn i
Katipunan, Quezon City. Hösten 1995 ansvarade Bahay Tuluyan för introduktionen till
en ny
missionär i Filippinerna som sänts för att arbeta med det filippinska ECPAT:s
program
för
rehabilitering. (ECPAT, End Child Prostitution in Asian Tourism)
Under året har frågan om gästarbetare uppmärksammats. Kyrkor och
kvinnoorganisationer
har anordnat stora manifestationer och firat ekumeniska gudstjänster i solidaritet med Flor
Contemplacion som avrättades i Singapore under första halvåret. Andra
halvåret
uppmärksammades det unga hembiträdet Sahra Balabagan som sitter fängslad i
Förenade
Arabemiraten.
SKM tilldelades Operation Dagsverke 1996, för utbildningsprojekt i Filippinerna. I
november besökte elevorganisationen de tre projekten som kommer att ingå.
Under hösten drabbades de norra delarna av Filippinerna av flera stora tyfoner. I november
härjade supertyfonen Rosing på huvudön Luzon. Över en miljon
människor påverkades. I den
värst drabbade provinsen förlorade ca 11 000 människor sina hem och stora
områden av
åkerareal förstördes. Det kan ta upp till tio år innan
kokosnötsskördarna blir lika stora som
före tyfonen, eftersom några av de mest betydelsefulla odlingar
totalförstördes.
De
ekonomiska förlusterna är därför fortfarande svåra att
förutse. Till
följd av katastrofen
beslutade Svenska kyrkans centralstyrelse att i december tilldela Filippinerna och
katastrofoffren en rikskollekt.
Indien
Indien är att betrakta som en hel kontinent med många olika delstater,
språk,
folkgrupper,
kulturer och religioner. De ekonomiska och sociala kontrasterna i samhället är mycket
stora
och blir speciellt tydliga i relationen mellan stad och landsbygd, mellan storstädernas
överklass och dess sluminvånare, mellan jordägande brahminer och
kastlösa
landlösa
lantarbetare i de indiska byarna. Den nya ekonomiska politiken, som är ett led i ett
strukturanpassningsprogram, gynnar en växande medelklass men drabbar den redan mycket
fattiga majoriteten av landets befolkning. Det traditionella kastväsendet genomsyrar
fortfarande samhället trots moderniseringen av vissa sektorer. Det indiska samhället
präglas
av en mångfald former av diskriminering och förtryck som innebär
kränkande av
mänskliga
rättigheter.
Situationen gällande mänskliga rättigheter har under året
uppmärksammats på olika sätt. I
dagens indiska samhälle blir många folkliga rörelser alltmer aktiva i kampen
för
utsatta
gruppers rättigheter. Många förtryckta grupper organiserar sig till protest mot
kränkningar av
mänskliga rättigheter.
SKM har under året utvecklat arbetet med mänskliga rättigheter, främst
genom
de
ekumeniska samarbetsorganisationerna. Det ekumeniska teologiska seminariet Tamilnadu
Theological Seminary i Madurai har startat ett nytt projekt inriktat dels på
rättshjälp
åt
daliterna som ett konkret ställningstagande för offren för olika slags
övergrepp,
dels på
rättsutbildning av dalitgrupper som ett led i strävan att höja deras medvetenhet.
Vidare
har den
ekumeniska nätverksbyggande organisationen CISRS (Christian Institute for the Study of
Religion and Society) tagit initiativ till ett nationellt forum för dalitkvinnor, vilket har
uppmärksammats i indiska media.
Under året har situationen för kristna daliter varit föremål för en
intensiv debatt på olika
nivåer runt om i landet. De delar samma utsatta vardagsverklighet som övriga daliter
men har
uteslutits från regeringens program för ubildning och arbete för daliter. Under
senare
år har
kristna daliter engagerat sig alltmer i kampen mot denna diskriminering och under 1995 var
det mycket nära att parlamentet antog ett nytt förslag som skulle ge dem samma
rättigheter.
Inför dessa förhandlingar arrangerade bl.a. CISRS stora demonstrationer och
sittstrejker med
tusentals deltagare i stora städer som New Delhi och Madras. Det nationella kristna
rådet gick
ut med en uppmaning till alla kyrkor att i solidaritet med kristna daliter under en speciell dag
stänga alla sina utbildningsinstitutioner.
Efter många års kamp har stamfolken i södra Bihar fått ett
begränsat
självstyre. Som ett led i
försvaret av stamfolkens rättigheter har CISRS satsat på ledarutbildning
för
ökad folklig
delaktighet och ökad politisk medvetenhet.
Det i Indien mycket utbredda barnarbetet har uppmärksammats på nationell
nivå. De
indiska
kyrkorna svarar på denna utmaning genom det nationella kristna rådet, som fått
stöd i
satsningarna på ett nytt projekt för opinionsbildning och konkreta aktioner.
Att mänskliga rättigheter har med rätten att leva utan interreligiösa
konflikter
att göra blir
tydligt i Indien. Under året har färre direkta sammanstötningar mellan hinduer
och
muslimer
skett än de senaste åren, men behovet av insatser för att förebygga nya
konflikter
är mycket
stort. Det ekumeniska religionsstudieinstitutet The Henry Martin Institute of Islamic Studies i
Hyderabad satsar på ett nytt projekt där man lokalt gör förebyggande
insatser i
strategiska
slumområden för att motverka nya konflikter och sammanstötningar.
Genom ovanstående satsningar har SKM:s relationer till samarbetspartner i allt högre
grad
inriktats på de indiska kristna initiativ som syftar till ett tydligt uttryck av evangeliets
relevans
i dagens indiska verklighet.
De olika ekumeniska organisationerna har ibland en svag relation till de indiska kyrkorna.
Därför har SKM drivit frågan om vikten av kyrkoförankring. Att
fördjupa
den direkta
kontakten med kyrkorna ökar förutsättningarna för en förnyelse av
de
indiska kyrkornas
vittnesbörd i ord och handling i det indiska samhället. En mycket strategisk ekumenisk
organisation är det nationella kristna rådet. SKM har under året
förstärkt
stödet samt haft en
informationsinriktad korttidsarbetare på plats.
SKM har också under året vidareutvecklat det ekumeniska engagemanget i Indien
genom
att
förstärka olika former av direkt ekumenisk kyrkosamverkan, främst
med
Sydindiska kyrkan
(CSI) som i sig är en kyrkounion av fyra samfund. Relationen till den sydindiska kyrkan
består sedan några år i samarbete med dess stift i södra Kerala vilket
under
året har förstärkts.
Det tidigare stödet till stiftets livaktiga kvinno- och ungdomsarbete har utvidgats genom en
stor satsning på uppbyggnad av ett nytt center för lekmannautbildning bl.a. för
stiftets
ungdomar och kvinnor. Kyrkans strävan att förnya sitt sociala engagemang genom
direkta
insatser för exploaterade grupper har främjats genom ett nytt projekt för att
hjälpa tusentals
stenhuggarfamiljer att organisera sig mot ett destruktivt uttnyttjande. Som ett första led i en
relation som inte bara rymmer ekonomiska bidrag har en korttidsarbetare från Sverige
fått
möjlighet att leva med i stiftets verksamheter för att representera Svenska kyrkan och
lära av
den sydindiska kyrkan.
En annan ekumenisk kyrkorelation är med den självständiga syrisk-ortodoxa
Malankara-kyrkan, en av de s.k. Tomaskristna kyrkorna vilka har en indisk kyrkohistoria
åtminstone
sedan 300-talet. Tidigare har ortodoxa församlingar och institutioner på olika
håll i
Indien fått
stöd för olika sociala projekt, men under året har åtgärder vidtagits
för att förbereda en kontakt
med kyrkans centrala ledning i Kerala tillsammans med företrädare för Svenska
kyrkans
ekumeniska sekretariat. Förutsättningar verkar finnas för en ömsesidigt
berikande relation
inriktad på kyrkoliv, andlighet och teologi.
Situationen inom den lutherska tamilkyrkan (TELC) har under året präglats av en
allvarlig
kyrkopolitisk konflikt, vilket har inneburit stora svårigheter för många inom
kyrkan. I
detta
läge har SKM:s personrelation med kyrkan framstått som speciellt viktig och nya
missionärer
har rekryterats för utbildningsinsatser inom ett nytt byskoleprojekt och vid kyrkans
blindskola. Inom TELC ses utbildning för svagare grupper som en prioritet, speciellt bland
fattiga, daliter, handikappade barn, flickor och unga kvinnor. Trots stora svårigheter har
tydligt definierat stöd till utbildningsinsatser på dessa områden varit
möjliga att
genomföra.
Hongkong
År 1997 kommer allt närmare. I och med att Hongkong den 1 juli 1997
övergår från att vara
en brittisk kronkoloni till att bli en "speciell administrativ region i Folkrepubliken Kina",
upphör all form av utländsk besittning av kinesisk mark. Denna
förändring
kommer att
påverka hongkongborna på flera sätt.
Fram till 1989 rådde ganska stor tillförsikt och optimism i Hongkong inför
övergången.
Kinas ekonomiska reformprogram bidrog till hopp och framtidstro. Sedan dess har ett antal
incidenter och uttalanden från Beijing skakat om hongkongkineserna ordentligt. En del av
dem har kommit att se mera kritiskt på Kinas övertagande. Medan nästan alla
asiatiska
länder
utvecklas i riktning mot öppnare samhällen, utvecklas Hongkong i motsatt riktning.
Många
upplever att friheterna i samhället kommer att begränsas när Kina tar över
kontrollen. Under
året som gått har Kina utövat stark press på hongkongborna att
uppföra
sig och rätta in sig i
ledet enligt order från kinesiska styresmän.
Hongkongs kristna utgör ca 10 % av den totala befolkningen på 6 miljoner. Kyrkans
arbete
och involverande i samhället har sina rötter i den situation som rådde i landet
efter
1949. Det
sociala engagemanget återfinns inom utbildning på flera olika nivåer samt inom
hälso- och
sjukvårdsarbete.
SKM stöder Hongkongs kristna institut som är ett forum för de kristna som
vill
engagera sig
inför 1997. Institutets viktigaste uppgift är att anordna kurser och seminarier och ge ut
böcker
och studiematerial om kyrkan i samhället och utbilda hongkongborna i ämnet
demokrati.
Institutet ser som sin uppgift att utmana de etablerade kyrkorna i Hongkong som traditionellt
är konservativa och politiskt försiktiga.
SKM samarbetar med ett flertal organisationer. En av missionärerna arbetar med
teologiska
frågor på det kristna studiecentret för kinesisk religion och kultur med
föreläsningsserier och
seminarier. Vid Bethune House, som drivs av Mission for Philipino Migrant Workers, arbetar
också en missionär. Verksamheten som handlar om skydd av mänskliga
rättigheter riktar sig
till de ofta mycket utsatta filippinska kvinnor som arbetar som hembiträden.
Kina
Utmaningen för Kinas ledare är stor, 1,2 miljarder människor skall
förses
med föda, kläder,
husrum och utbildning. 80 % är fattiga bönder med låg eller ingen utbildning.
Det
ekonomiska
reformprogrammet innebär mindre garantier för individen från staten, med
arbetslöshet och
social utslagning som följd. Inflationen ligger på 25--30 % och gapet mellan rika och
fattiga
ökar.
Förutom problemet med den utbredda korruptionen bland kadrarna, erkänner
myndigheterna
att den allmänna brottsligheten ökar oroväckande. Kinas kommunistiska
ledarskap
fortsätter
att trakassera och fängsla landets oppositionella. Enligt västerländska rapporter
finns
det flera
tusen samvetsfångar i fängelserna, däribland ett antal kända journalister.
Hittills
gäller den
pågående reformen bara ekonomisk utveckling och inte politisk liberalisering.
Regeringen har
förklarat att "mänskliga rättigheter enligt Kinas synsätt innebär att
tillfredsställa folkets
materiella basbehov". Men de nämner ingenting om rätten till intellektuell frihet och
yttrandefrihet.
De fem godkända religiösa grupperna i Kina -- buddister, taoister, muslimer samt
protestantiska respektive katolska kristna -- åtnjuter enligt konstitutionen statens beskydd. De
olika religiösa grupper som låtit registrera sig hos statens myndighet för
religiösa affärer har
ett visst mått av religiös frihet. Men ingen av de religiösa grupperna får
engagera
sig i politiskt
eller socialt känsliga frågor. Kontrollen av de religiösa grupperna har
skärpts
efter
kommunismens fall i Östeuropa.
Antalet aktiva protestantiska kristna inom den officiella kyrkan, dvs. Kinas kristna råd eller
Tre-själv-kyrkan, uppgår till omkring 9--11 miljoner. De utgör ca 1 % av
landets
befolkning.
Därutöver finns stora grupper av kristna som möts i "husförsamlingar"
och som
av olika skäl
inte är registrerade hos staten och därför betraktas som illegala. Det är
omöjligt att avgöra hur
många dessa är eftersom många församlingar utgörs av mer eller
mindre
spontana samlingar i
privata hem på landsbygden. Troligtvis är de minst lika många som
Tre-själv-kyrkans
medlemmar.
Gränserna mellan dessa båda grupper är flytande och många kristna
går
till gudstjänst både i
Tre-själv-kyrkor och till icke registrerade husförsamlingar. De flesta protestantiska
kristna
är
fattiga, lågutbildade och lever på landsbygden. På många håll
är
det ett stort kulturellt gap
mellan illiterata kyrkomedlemmar och de akademiskt utbildade prästerna. Kyrkan
fortsätter
att
växa och nya stora kyrkolokaler byggs, men de räcker inte till för de
ökande
skarorna av
gudstjänstfirare. Det råder en katastrofal prästbrist, bland annat orsakat av att
kyrkan
inte
tilläts existera och utbilda nya präster under kulturrevolutionen. På grund av
detta
är den
kinesiska kyrkan en jättelik lekmannarörelse, där hängivna och betrodda
men
ofta outbildade
män och kvinnor axlar ansvaret för predikan, undervisning, själavård och
ledarskap.
Kyrkans största behov, liksom Kinas i stort, är utbildning. Det är
främst här som SKM
engagerar sig. SKM:s medarbetare i Kina arbetar som lärare i engelska genom den kinesiska
organisationen Amity Foundation. Det är en självständig frivilligorganisation
som
startats på
initiativ av kristna kineser för att främja hälsovård, utbildning, socialt
arbete och
landsbygdsutveckling.
Kinas kristna råd får stöd till ett utbildningsprogram för unga teologer.
Guangdong Union
Theological College är ett av de 12 teologiska seminarier som drivs av kristna
rådet
och som
SKM stöder. De flesta eleverna kommer från landsbygden och behoven av stipendier
och
upprustning av det teologiska biblioteket är stort.
SKM samarbetar med Trinity Theological College i Singapore som erbjuder högre studier
på kinesiska och ett utbytesprogram med seminarier i Kina.
Malaysia
På det ekonomiska planet räknas nu Malaysia till en av "drakarna" i
området. Med
kampanjen
2020 som startades för några år sedan, som syftar till att placera Malaysia bland
topparna av
utvecklingsländerna före år 2020, pågår ambitiösa program
på alla plan i samhället. Det är
ingen rak väg som leder fram till målet, hinder måste undanröjas som kan
sätta stopp på den
planerade utvecklingen.
Vissa grupper i Malaysia arbetar medvetet på att bli en muslimsk stat i samma anda som de
muslimska stater som finns runt Persiska vikten. Detta skulle medföra en större
begränsning
på flera olika områden i samhället för de s.k. "non-bumiputras" (icke
muslimer/landets söner).
Av landets ca 18 miljoner invånare utgör 62 % bumiputras, 29 % kineser och 9 %
indier.
Grundlagen ger alla medborgare rätt att uttrycka och sprida sin egen religion, men kristna
skolor har tvingats in i ett system där rektorer och lärare utses av regeringen. Det
är
förbjudet
att ha kors, som traditionellt har funnits på byggnaderna. För kristna är det
nästan helt
omöjligt att få bygga nya kyrkor.
De kristna i Malaysia utgör ca 10 %. Då evangeliserande arbete som kan
innebära
omvändelse är begränsat, har kyrkans diakonala arbete fått en
stor
betydelse. Kyrkorna
driver bl.a. förskolor och skolor på olika nivåer samt arbete bland
handikappade.
Bethany
Home är en institution för fysiskt och psykiskt handikappade barn och ungdomar. Den
är
välkänd och erkänd av myndigheterna för den goda vård som
erbjuds. En
liknande verksamhet
har byggts upp i huvudstaden, där Bangsar Home tar emot dagpatienter och lär
föräldrar att
vårda sina handikappade barn.
Den evangelisk lutherska kyrkans (ELCM) medlemmar har huvudsakligen indisk bakgrund
vilket innebär att de tillhör den fattigare delen av befolkningen. De ofta fattiga
församlingsborna orkar inte att med egna medel ansvara för kyrkans ekonomiska
behov. I ett
så osäkert läge och inför en politiskt otrygg framtid är det
angeläget
att kyrkan försöker bli
oberoende av utländskt kapital, utan att förlora samarbetet med sina internationella
partner.
Därför söker SKM tillsammans med den lutherska kyrkan att vidta
beroendeminskande
åtgärder.
MELLANÖSTERN
I Mellanöstern, som geografiskt är ett något oklart begrepp, bor 154 miljoner
människor. Ca
12--14 miljoner är kristna vilket utgör knappt 10%. Mellanöstern är ett
ständigt aktuellt och
komplicerat konfliktområde, strategiskt beläget och med sina stora
oljetillgångar alltid
föremål för storpolitiska intressen. Kontrasten är ofta stor mellan gamla
strukturer med
auktoritära synsätt som bryts mot moderna krav på öppenhet och
delaktighet
vilket ofta leder
till inre spänningar i flera länder.
Dagens ekonomiska system i regionen medverkar inte till en rättvis fördelning av
resurserna. Kontrasten mellan rika och fattiga är stor och skyddsnäten för de
svaga
bygger
mest på informella, icke-statliga strukturer som släkt och religiösa
grupperingar.
De senaste årens fredsprocess som resulterat i en principdeklaration om fred mellan
palestinier och israeler och ett fredsfördrag mellan Israel och Jordanien har ingett hopp
för
människor som i decennier levt i krigstillstånd med våld och terror.
Regionalt
SKM samarbetar med kyrkor, ekumeniska organisationer och partner främst i Egypten,
Israel,
Västbanken och Libanon. En stor del av stödet sker regionalt framförallt genom
Mellanösterns
kristna råd (MECC). Mellanöstern är både kristendomens
födelseplats och
den stora
kyrkosplittringens region. Påven Shenoudah, president i Kyrkornas världsråd
och
MECC och
överhuvud för den koptisk ortodoxa kyrkan, som med sina 8 miljoner medlemmar
är
arabvärldens största kristna samfund, har sagt att eftersom den första kristna
splittringen
uppstod här måste också kristen enhet i världen börja med
försoning mellan kyrkorna i
Mellanöstern.
Samarbetet med MECC i Gulfstaterna har tagit sig uttryck i en kyrkosamverkan med
särskild inriktning på kristna gästarbetare. Det arbetet kom ordentligt i fokus
under
året på
grund av de uppmärksammade dödsdomarna mot filippinska hembiträden. Med
den
kunskap
som våra missionärer kunde förmedla har SKM kunnat informera om
gästarbetarnas villkor i
Asien och Mellanöstern. Projekt har planerats för att arbeta för bättre
villkor
för gästarbetare.
Ett viktigt nätverk knutet till MECC, som kallas Gulf Working Group, har byggts upp av
SKM:s missionärer. Gruppen samlas två gånger per år för att dela
med sig
av erfarenheter i
respektive land och kyrkor.
MECC höll 1995 ett seminarium på Cypern om Våld mot kvinnor. De 50
deltagarna
arbetade fram en deklaration med uppmaning till kyrkorna att arbeta mera aktivt med kvinnors
situation och framförallt ge utrymme för dem i beslutsfattande i kyrkan.
Teologisk utbildning får särskilt stöd i Libanon, där tre
internationella
seminarier arbetar.
Den armeniska kyrkans seminarium Bikfaya utbildar församlingspräster, diakoner och
lekfolk
för hela Mellanöstern, inklusive Iran, där armenierna är den enda
kvarvarande
kristna
minoriteten av någon omfattning.
De protestantiska kyrkornas teologiska seminarium, Near East School of Theology ( NEST)
är starkt utlandsberoende. Flyktingar från södra Sudan strömmar till de
evangeliska kyrkorna i
Egypten och Libanon. NEST fyller en viktig funktion som det enda seminariet i sitt slag.
Prästseminariet St John of Damascus Theological School är en mycket viktig
institution
för
de ortodoxa i hela regionen.
Egypten
Egypten har idag ca 60 miljoner invånare och en befolkningstillväxt på
drygt 1
miljon om
året. Den leder till att man tvingas använda bördig jord för
bosättningar
och till en massiv
urbanisering med brist på bostäder och växande sociala problem i
städerna, bl.a.
drogmissbruk. Landet befinner sig i kris på snart sagt alla områden och hör till
en av
världens
största mottagare av utländskt bistånd. Arbetslöshet, bostadsbrist,
analfabetism
och
ekonomisk underutveckling är några av de mest iögonenfallande problemen.
Kyrkans
arbete
för drogmissbrukare i Kairo har fått fortsatt stöd från SKM, också
med
personal.
I de fattigaste byarna i Nildalen har den koptiska kyrkans sociala diakoni gjort de kanske
största insatserna. I små utbildningscentra samlas flickor i åldern
12--15
år från
kringliggande byar. De flesta får inte gå i ordinarie skola för sina
föräldrar. Det handlar om
jordbruksbygder, där läskunnigheten bland kvinnor är ca 15% och där
omskärelse och andra
förislamiska sedvänjor bidrar till ett kraftigt, strukturellt kvinnoförtryck.
En engelsklärare rekryterades under året till S:t Minaskolan i det spända och
konfliktfyllda
El Qoussia-området, där skolan är ett försök till att föra
muslimer
och kristna närmre
varandra.
Inom området kyrkosamverkan har de ekumeniska samtalen mellan den koptisk
ortodoxa
kyrkan och Svenska kyrkan fortsatt, så också olika utbytesbesök. Studiegrupper
bl.a.
från
Svenska teologiska institutet (STI) i Jerusalem har besökt kyrkan, liksom enskilda studenter
och en stipendiat i "Ung i den världsvida kyrkan". Viktiga kontakter mellan de nordiska
ambassaderna och kyrkan har upprättats.
En egyptisk organisation för mänskliga rättigheter (EOHR, Egyptian
Organisation of
Human Rights) har engagerat sig mot den politiska repressionen i landet och arrangerade
valövervakning under valet i november. EOHR har också engagerat sig i kampen mot
könsstympning och gett ut informationsmaterial om detta. Care for Girls Committee har
fått
stöd för produktion av informationsmaterial för flickors lika värde och
rättigheter i det
egyptiska samhället.
Israel
Under 1995 studerade sammanlagt 26 stipendiater vid Svenska teologiska institutet (STI) i
Jerusalem. Vårens kurser var inriktade på bibelteologi och judaistik medan
höstens
kurs var
ägnad åt interreligiösa och ekumeniska studier. Den senare kursen hade
tematiserats
så att
studierna centrerades runt en central teologisk fråga. Temat "Guds folk" belystes från
judiskt,
kristet (ortodoxt, katolskt och protestantiskt) och muslimskt håll. En veckas resa till Egypten
lades också in i kursen för att få en fördjupad kunskap om den koptiska
kyrkan
idag.
Ett första försök att inbjuda teologer från tredje världen som
gästföreläsare slog mycket väl
ut. En indisk teolog från Madurai bidrog förtjänstfullt till undervisningen under
hösten.
Västbanken/Palestina
Året har präglats av stora skiftningar vad gäller fredsprocessen och arbetet
för självstyre.
Fortgående landkonfiskeringar och etablerande av nya bosättningar på
Västbanken och i Östra
Jerusalem hotade hela trovärdigheten i fredsprocessen. Vid en konferens i april uttryckte
Hanan Ashrawi, att israelerna inte samtidigt kunde räkna med att få fred och
fortsätta
att
bygga ut de judiska bosättningarna.
De palestinska valen i början av 1996 genomfördes dock under ordnade former och
med
högt valdeltagande. SKM sände två valövervakare. Valet var inte bara
historiskt
utan framför
allt en bekräftelse och ett mandat för det palestinska ledarskapet och president Arafat
att
fortsätta fredsprocessen och förhandla vidare så att självstyret kan
utökas
och leda till en
självständig stat.
Ekumeniska samtal mellan Evangelisk lutherska kyrkan i Jordanien (ELCJ) och den
episkopala kyrkan i Ramallah har inletts och kan förhoppningsvis leda till samarbete mellan
kyrkorna på Porvoo-dokumentets grund, inte minst vad gäller de
kostnadskrävande
institutioner som båda kyrkorna driver och förvaltar.
Flera vänförsamlingar har etablerats mellan församlingar i Palestina och Israel
och
församlingar i Sverige. Ett brett ekumeniskt kontaktnät finns mellan kyrkor och
samarbetspartner på Västbanken, i Galileen och i Gaza.
ELCJ:s skolor är i ekonomiska svårigheter där man står
inför
att stänga någon skola.
Möjligheter att samordna protestantiska skolor på Västbanken undersöks,
t.ex.
med samarbete
i första hand med Episkopala kyrkan, vars skolor också har ekonomiska problem.
SKM:s
missionär har gått in i ett arbete som pedagogisk handledare för personal vid
Holy
Family
Creche i samarbete med Betlehems universitet. Här har det pedagogiska arbetet gett till
resultat att fler handikappade barn genom språkträning börjat tala och kunna
uttrycka
sig.
Jerusalems framtid står högst på listan när fredsförhandlingarna
om de
svåra frågorna ska tas
upp. SKM:s samarbetsparter för lokal teologi anordnade två konferenser. Al
Liqa
genomförde
i april en konferens om Jerusalem, där både den kristna och muslimska betydelsen av
staden
behandlades. Medverkade gjorde bl.a. Hanan Ashrawi. Stöd har också getts till en
konferens
som betonade betydelsen av Jerusalem för de kristna och de kristna för Jerusalem.
När det gäller mänskliga rättigheter är Rabbis for
Human
Rights och ELCJ:s Rätt till land-
projekt två exempel på småskaliga insatser som stöder
fredssträvanden
på olika sätt. Det sker
genom fredsutbildning och genom att praktiskt stödja unga palestiniers rätt att stanna
kvar i
sitt hemland.
LATINAMERIKA
Från en tydlig konflikt- och i flera fall krigssituation har den politiska bilden
förändrats
i flera
länder de senaste åren. I Centralamerika är det nu endast Guatemala som inte
skrivit
under ett
fredsavtal även om det också där är på väg. I denna process
har den
katolska
biskopskonferensen spelat en viktig roll, framför allt i inledningsskedet.
Trots denna i grunden mycket hoppingivande utveckling genomgår flera av länderna
en allt
annat än enkel övergångstid från krig till fred, från diktatur till
någon form av demokrati.
Frågor kring det "smutsiga förflutna" och verklig försoning har blivit
brännande
i de fall där
generella amnestier utfärdats. Så också kriminaliteten och misstron
människor
emellan som
till stor del är en produkt av det tidigare våldet och krigen. Ett tydligt budskap
från
SKM:s
partner i Latinamerika är också rädslan för att det minskade
nyhetsflödet
och intresset för
Latinamerika ska rasera mycket av det som man byggt upp med stöd från solidariteten
i
Europa, där intresset svängt mot den egna kontinentens problem. I många fall
har redan
kraftiga nerdragningar av anslag skett, framför allt på biståndssidan, med
drastiska
konsekvenser.
För många organisationer, t.ex. flera av SKM:s samarbetspartner, som börjat
sin
verksamhet
som mer eller mindre hemliga rörelser under militärdiktaturer eller i
inbördeskrig, har
omställningen till en mer öppen verksamhet också medfört
särskilda
problem.
Men en övergångstid bär också med sig hopp; om verklig
försoning, om
att låsta mönster
skall kunna brytas och om att nya och förvånande politiska konstellationer skall kunna
skapa
nya förutsättningar för en fredlig och mänsklig utveckling.
De grundläggande orättvisa strukturerna och fattiggörandet i skuldkrisens
spår
har kommit
att bli huvudfrågorna i den analys som SKM:s partner gör av den aktuella situationen. I
några
av Latinamerikas länder sker en skenbar förbättring av ekonomin, om man
mäter
i
makroekonomiska termer. På samma gång blir de fattiga allt fler och allt fattigare, de
får
betala det höga sociala och mänskliga priset för de förbättrade
inflations-
och tillväxtsiffrorna.
Flera länder i Centralamerika hade en internationellt sett mycket kraftig ekonomisk
tillväxt
under 1960-talet och samhällena konstruerades för att passa ett "modernt",
utvecklingsoptimistiskt mönster. Under denna tid byggde man upp
förutsättningarna
för
skuldkrisen. När nu ekonomin brutit samman har de sociala konsekvenserna blivit
katastrofala. Det tydligaste exemplet på detta sammanbrott är Nicaragua.
Lösningen på ländernas ekonomiska problem ses från de styrande idag
vara
neoliberalismen; ett totalt frisläppande av de ekonomiska marknadskrafterna. För
SKM, som
medvetet sagt sig vilja ge de fattiga tolkningsföreträde är det viktigt att se hur
detta
förödande
ekonomiska system förhärligas och stundtals ikläds en religiös, kristen
kulturdräkt av det fåtal
som tjänar på det.
Utbildning (framför allt folklig utbildning), arbete för mänskliga
rättigheter och teologi är
de tre ojämförligt största kategorierna i SKM:s latinamerikabudget, medan
kategorin
hälso-
och sjukvård närmast är obefintlig. Andelen Sida-medel var 1995 relativt
hög
(65%), men
minskar redan i 1996 års budget. SKM:s koncentrationsarbete har medfört att
engagemanget i
Argentina och Chile upphör. Samarbetet med Lutherhjälpen har också
medfört
en
samordning, där SKM och Lutherhjälpen i möjligaste mån delat upp
kontakter
med partner
mellan sig och i och med det undviker dubbelarbete. Under året fanns det missionärer i
Chile,
Peru, El Salvador, Guatemala och Costa Rica. Ett flertal missionärskontrakt avslutades under
1995.
Många faktorer har bidragit till att befrielseteologin befinner sig i en ny fas. Den
politiska
situationen har genomgått grundläggande förändringar i flera
länder,
där den uppenbara
kampen mot förtryck och diktatur har bytts ut mot kampen för överlevnad
(ekonomiskt
och
socialt) och ett sant förverkligande av försoning och demokrati.
Den katolska kyrkans alltmer negativa hållning till befrielseteologin/befrielseteologer har
också stor betydelse. Allt fler kardinaler och biskopar i Latinamerika tillhör
befrielseteologernas öppna motståndare och dessa grupper har också ofta ett
klart
uttalat
motstånd mot ekumenik. Men bilden är inte entydig. I och med att konflikten blivit
tydligare
har somliga biskopar klarare än tidigare tagit ställning för en befrielseteologisk
inriktning med
de fattigas bästa för ögonen. För dem som fortsätter att inom denna
kyrkas
ram hävda
befrielselinjen, oftast präster och nunnor inom någon av ordnarna, har utrymmet
på
många
håll krympt i och med Vatikanens utnämningspolitik.
Förutom den traditionella formen av basgrupper i församlingar, finns det grupper
som
bearbetar delvis nya frågeställningar inom denna teologi, med sig själva som
klara
subjekt.
Det handlar om kulturell identitet, andlighet, att utforska de traditionella religionernas
världsbild och spiritualitet, syn på skapelsen, det ekologiska ansvaret osv. Denna
teologi
formas idag av ursprungsbefolkningarna och de svarta befolkningsgrupperna.
Kvinnors syn på befrielse, demokrati och jämlikhet har också fått fler
företrädare i den
teologiska debatten, även om de i ännu högre grad än de manliga
teologerna
tystats ner.
Frågorna kring kvinnors situation i kyrka och samhälle kommer oundvikligen in
på
frågor
som rör familjeplanering, kvinnors hälsa och reproduktiva rättigheter vilka
starkt
utmanar den
officiella katolska, med tiden alltmer militanta, hållningen i dessa frågor. På en
kontinent så
starkt genomsyrad av manligt dominanstänkande (machismo) är en konfrontation kring
jämställdhetsfrågorna oundviklig.
Kyrkan i Latinamerika är delad, men inte alls självklart efter konfessionella linjer.
Det finns
en del av kyrkan som står på förtryckarnas sida och tar klar politisk
ställning,
med
representanter för den katolska hierarkin, extrema fundamentalistiska kyrkor osv.
Många av
de traditionella (historiska) protestantiska kyrkorna och andra mer pentekostala protestantiska
kyrkor (s.k. sekter) samt kanske också det som kallas folkreligiositet inom katolska kyrkan
kan sägas representera ett slags "Church Theology", där man så långt det
är möjligt ägnar sig
åt inomkyrkliga aktiviteter och bortser från det omgivande samhällets problem
för att slippa ta
ställning och hamna i konfrontation. Men de finns också de som på allvar tagit
ställning för
befrielseteologin och tagit ställning för de fattiga -- på alla nivåer inom
den
katolska kyrkan,
bland de historiska kyrkorna men också (mer i Sydamerika än i Centralamerika) lokalt
inom
pentekostala kyrkor.
På grund av den specifika kyrkliga situationen i Latinamerika har SKM:s kyrkokontakter
kommit att utvecklas på ett annat sätt än det traditionella. Redan från
början fanns det
ekumeniska perspektivet med och en uttalad strävan att låta ekumeniken
överskrida
gränsen
protestantiskt-katolskt.
De lutherska kyrkorna är mycket små och teologiskt mycket splittrade med allt
ifrån
konservativa exilkyrkor för ättlingar till invandrade europeer, kyrkor inom
Missourisynodens
nätverk och några få kyrkor som också med tiden profilerat sig som mera
av
"folkets kyrkor",
t.ex. i Centralamerika och Brasilien. Att stödja de kyrkor som driver en befrielselinje i det
lutherska sammanhanget är en av SKM:s uppgifter och följer nära den roll som
SKM
som
luthersk kyrkomission valt på andra håll. Stödet har framför allt handlat
om
kontakt och
personalnärvaro. När det gäller anslag har regionala initiativ i Centralamerika
och
begränsat
stöd till pastoralt arbete prioriterats, eftersom flera av de lutherska kyrkorna drabbats
av
problem med överdimensionerade biståndsprojekt finansierade av andra
kyrkor/organisationer.
Begreppet kyrkokontakt måste i Latinamerika vidgas till att omfatta fler kyrkor. I
SKM:s
nuvarande kontaktnät finns den katolska kyrkan på många olika nivåer:
med
några enskilda
församlingar, med ordensfolk (fr.a. jesuit- och dominikanerorden), i något fall
också
med ett
katolskt stift. SKM har också kontakt med flera teologiska institut och universitet.
Ekumeniken över gränsen protestantisk-katolsk är idag inte alls
självklar i
Latinamerika och
har ofta smutskastats av ledande militärer och politiker. Den katolska kyrkans starka
dominans märks i alla sammanhang. Att de t.ex. skulle vara representerade i ett lands kristna
råd är otänkbart utom möjligen i sammanhang med katastrofinsatser. De
små protestantiska
kyrkorna vill också i sin tur profilera sig. SKM:s överskridande av denna gräns
kan
därför ha
en större funktion som katalysator än vad de enskilda initiativen innebär.
Regionalt
För utom det landanknutna stödet har SKM också kontakter med
några
regionala organ. Där
finns tre huvudprioriteringar: |