Styrelsens för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet skrivelse till ombudsmötet

1996:504

Svenska kyrkans församlingsnämnds verksamhetsberättelse för år 1995

Styrelsen för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet överlämnar denna skrivelse till ombudsmötet.

Sigtuna den 22 maj 1996

Gunnar Weman

Anders Lindberg

Skrivelsens huvudsakliga innehåll

I skrivelsen lämnas en redogörelse för Svenska kyrkans församlingsnämnds verksamhet under år 1995.

Innehållsförteckning

1 Styrelsens överväganden
2 Utdrag ur styrelsens protokoll
Bilaga Svenska kyrkans församlingsnämnds verksamhetsberättelse för år 1995

1 Styrelsens överväganden

Enligt paragraf 15 instruktionen för Svenska kyrkans församlingsnämnd skall nämnden varje år lämna en verksamhetsberättelse samt en redogörelse för sin förvaltning föregående kalenderår.

Enligt paragraf 17 instruktionen skall verksamhetsberättelsen och redogörelsen för nämndens förvaltning överlämnas till stiftelsens styrelse senast den 1 april. Styrelsen får yttra sig över verksamhetsberättelsen.

Enligt paragraf 18 överlämnas verksamhetsberättelsen av stiftelsens styrelse till kyrkomötet och ombudsmötet. Ombudsmötet granskar nämndens verksamhet året efter det år berättelsen avser.

Nämndens arbetsutskott har den 23 april 1996 beslutat att avge en redogörelse för nämndens verksamhet under år 1995. Redogörelsen fogas till detta ärende som bilaga .

Verksamhetsberättelsen föranleder inget yttrande från styrelsen.

2 Utdrag ur styrelsens protokoll

Utdrag ur protokoll vid sammanträde med styrelsen för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet den 22 maj 1996.

Närvarande: ärkebiskop Gunnar Weman, ordförande, samt ledamöterna Levi Bergström, Kerstin Bergman, Christina Odenberg, Sven-E Kragh, Dag Sandahl, Urban Gibson, Birgitta Ericsson Löfgren, Ulla Carlson, Gunvor Hagelberg, Catarina Agrell, Bengt Berg, Anita Franzén och Carl-Henric Grenholm samt tjänstgörande ersättaren Marianne Rosenkvist.

Föredragande: planeringschef Anders Lindberg

--------------------

Styrelsen beslutar att till ombudsmötet avge skrivelsen 1996:504 Svenska kyrkans församlingsnämnds verksamhetsberättelse för år 1995.