Utbildningsutskottets betänkande
1996:505

om utbildning för blivande präster om
församlingens uppgifter och organisation

Till utskottet har hänvisats följande motion:

Motion OMot 1996:526 av Eskil Jinnegård om utbildning för blivande präster om församlingens uppgifter och organisation, i vilken hemställs

att ombudsmötet som sin mening ger stiftelsestyrelsen tillkänna vad i motionen anförts om ökad utbildning för blivande präster avseende församlingens uppgifter och organisation.

Motionen

I OMot 1996:526 refereras församlingens uppgifter och organisation som de beskrivs i kyrkolagen, nämligen främjande av kyrkans gudstjänstliv, undervisning, diakoni och evangelisation. Motionären pekar på vikten av att de blivande prästerna får ökade kunskaper om de lokala beslutsorganen kyrkoråd och kyrkofullmäktige. Samarbetet mellan kyrkoråd och präster är en förutsättning för en god församlingsutveckling.

Bakgrund

De blivande prästerna erhåller under den parallella kursverksamheten genom stiftens försorg en undervisning om hur Svenska kyrkan är organiserad på församlings-, stifts- och riksnivå. Denna kursverksamhet som löper parallellt med de teologiska studierna, är obligatorisk för alla som utbildar sig till präst.

I den pastoralteologiska utbildningen på pastoralinstituten i Uppsala och Lund ingår kyrkorätt som en obligatorisk del av utbildningen. Undervisningen i kyrkorätt består av olika delmoment:

- Orientering i den grundläggande lagstiftningen som gäller för Svenska kyrkan

- "Kännedom om Svenska kyrkans organisation, särskilt på lokalplanet"(citat ur lokal kursplan från Pastoralinstitutet i Lund)

- Regler gällande prästens tystnadsplikt

- Kunskap om lagar och författningar som har betydelse för prästens ämbetsutövande

- Prästens arbetsuppgifter på pastorsexpedition inkluderande kyrkobokföring (sker bl.a. genom särskild dataundervisning i kyrkobokföring)

Pastoralinstitutens undervisning i kyrkorätt som varje prästkandidat skall ta del av omfattar 20-30 timmar, datakunskap i kyrkobokföring ca. 14 timmar.

Efter den pastoralteologiska utbildningen genomgår varje ny präst ett handlett introduktionsår, en förutsättning för att prästen sedan skall kunna söka tillsvidareanställning.

Utskottet delar motionärens uppfattning att det är mycket angeläget att de blivande prästerna får kunskap i församlingens organisation, de demokratiska beslutsvägarna och samspelet mellan ämbetsbärare och förtroendevalda. Prästerna har en nyckelroll som arbetsledare i församlingen. Behovet av utbildning och fortbildning är stort hos både blivande och nu verksamma präster. Utskottet vill framhålla det angelägna i att även andra befattningshavare i församlingarna får kunskap om församlingens uppgifter och organisation. En motsvarande utbildning av de förtroendevalda ser utskottet också som angelägen.

Året vid pastoralinstituten är fyllt av undervisning och praktisk träning bl.a. i att arbeta i arbetslag. En förlängning av utbildningstiden är knappast möjlig, men utskottet vill betona vikten av utbildning vad gäller samspelet mellan förtroendevalda och präster.

Utskottet ser det handledda introduktionsåret för de nya prästerna som viktigt. Det kräver omsorgsfullt utvalda och välutbildade handledare som kan bidra vid bearbetningen av de problem som kan uppstå i samspelet mellan präster och förtroendevalda.

Utskottet anser att en av kärnfrågorna i kyrkan i dag är samspelet mellan anställda och förtroendevalda. Det är en fråga om attityder, respekt för människor, kyrkan som ett föredöme i mötet med människor, problem som måste bearbetas på olika sätt.

Utskottet är slutligen av den uppfattningen att utvärderingen av den nya utbildningsreformen bör inväntas innan någon utvidgad utbildning i linje med den föreslagna övervägs.

Med hänvisning till det ovan sagda hemställer utskottet

att ombudsmötet med anledning av OMot 1996:526 som sin mening ger SFRV:s styrelse tillkänna vad utskottet anfört.

Sigtuna den 22 augusti 1996

På utbildningsutskottets vägnar

Inga Mårtensson

Gunborg Blomstrand

Närvarande: Inga Mårtensson, ordf., Bengt Nilsson, Vanja Björsson, Ingrid Emanuelson, Ingmar Ullén, Göran Wahlström, Gunnar Lindström, Solveig Eriksson, Lisbet Båfält, Sven Janson, Gunnar Strömbäck, Eva Thuresson, Kerstin Wikman, Lena Petersson, Helge Bernhardsson.

Biskop Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggningar.