Motion till ombudsmötet

1996:526

av Eskil Jinnegård
om utbildningen för blivande präster om
församlingens uppgifter och organisation

I kyrkolagen finns uppgifter om församlingens uppgifter och organisation. Med församlingsangelägenheter avses frågor om främjande av kyrkans gudstjänstliv, undervisning samt diakoni och evangelisation. Kyrkorådet har uppgiften att ha omsorg om församlingslivet och verka för dess utveckling. Det är viktigt att blivande präster har kunskaper om de lokala beslutsorganen kyrkofullmäktige och kyrkoråd. Kyrkorådet är församlingens styrelse.

Prästerlig ämbetsförvaltning och folkligt förankrad självstyrelse är uttryck för den dubbla ansvarslinjen. Samarbete mellan kyrkoråd och präster är nödvändigt om man skall kunna uppnå positiva resultat i församlingsarbetet.

Mot bakgrund av det anförda hemställs

att ombudsmötet som sin mening ger Stiftelsestyrelsen till känna vad i motionen anförts om ökad utbildning för blivande präster avseende församlingens uppgifter och organisation.
Fristad den 18 juni 1996

Eskil Jinnegård