Utbildningsutskottets betänkande
OUb 1996:502

Om kompletterande utbildning för diakoner

Till utskottet har hänvisats motion 1996:516 av Kerstin Wikman om kompletterande utbildning för diakoner, i vilken hemställes

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse ger Svenska kyrkans utbildningsnämnd i uppdrag att i samarbete med högskola, t.ex. Ersta eller Stora Sköndal, utarbeta kompletterande fackutbildning för diakoner utan karitativ fackutbildning, samt erbjuda denna utbildning på samma generösa villkor som församlingsassistenterna erbjudits kompletterande utbildning

Motionen

Motionären hävdar den karitativa fackutbildningens ( t.ex. socionomexamens) tyngd i förhållande till t.ex. teologisk fackutbildning och/eller yrkeserfarenhet vid tjänstetillsättning av diakoner i församlingen. Motionären anser att diakoner utan karitativ fackutbildning bör ges möjlighet att komplettera sin utbildning med karitativa ämnen på samma sätt som församlingsassistenterna kan komplettera sin utbildning för att söka och inneha pedagogtjänster, för att motverka risken att ett stort antal diakoner ska hamna utanför arbetsmarknaden.

Bakgrund

Utbildningsreformen (StSkr 1990:13), då man inrättade en ettårig pedagogisk profilutbildning, är bakgrunden till Svenska kyrkans kompletteringsutbildning som utgör ett alternativ för församlingsassistenter med behörig fackutbildning som innehaft tjänst under många år.

Utbildningen omfattar 13 veckor och genomförs under en period av 2-4 terminer och förutsätts anordnas inom folkhögskolans ram. Den ska ske i samverkan med Svenska kyrkans pedagogiska profilutbildning samt berört/berörda stift. Utbildningsnämnden fastställer den övergripande kursplanen och därefter följer kursen en lokalt upprättad kursplan. Ett 500-tal församlingsassistenter beräknas genomföra utbildningen innan satsningen ska utvärderas.

Finansieringen av denna kurs förutsätts ske utan rikskyrkliga medel. Bidraget från Utbildningsnämnden i detta sammanhang har enbart varit en arbetskonferens på Flämslätts stiftsgård i januari 1995 med berörda representanter från stift och folkhögskola, där det bl.a. ingick utbildningsmoment som rör kursplanens utförande.

Det ursprungliga initiativet till en kompletterande utbildning för församlingassistenter kom från de stiftskonsulenter med ansvar för ungdomar och barn- och familj. Samma massiva önskemål har hittills inte kommit från diakonihåll, men i samband med en överläggning med studierektorer vid diakoniinstitutionerna och stiftens rekryteringsansvariga i mars 1996 framkom ett önskemål om en inventering av diakonernas intresse, dels vad gäller kompletteringsutbildning och fördjupad fortbildning och dels hur dessa utbildningar i så fall ska utformas. Församlingsnämndens kansli tog ansvar för inventeringen som ska vara klar i oktober 1996. Först därefter är det möjligt att ta ställning till ett liknande utbildningsprogram som det församlingsassistenterna erbjuds.

Utskottet anser det viktigt att Utbildningsnämnden utarbetar en kompletteringsutbildning för de diakoner som inte har karitativ grundutbildning eftersom församlingar idag efterfrågar diakoner med bred kompetens.

Den ekonomiska situationen idag gör det svårt för många att komplettera sin utbildning på egen bekostnad. De ekonomiska villkoren för kompletteringsutbildning bör därför utredas.

Här liksom i andra utbildningsfrågor som berör de fyra kyrkliga utbildningsprofilerna anser utskottet det riktigt att inom utvärderingen av utbildningsreformen granska, bedöma och ge förslag på hur profilutbildningarna bör gestaltas i framtiden, vilket också bl.a. påverkar en eventuell kompletteringsutbildning.

Med hänvisning till det ovan anförda hemställer utskottet

att ombudsmötet med anledning av motion OMot 1996:516 begär att SFRV:s styrelse utarbetar en kompletteringsutbildning för diakoner om inventeringen visar att behov föreligger.

Sigtuna den 26 augusti 1996

På utbildningsutskottets vägnar

Inga Mårtensson

Marie Nordström