Motion till ombudsmötet

1996:516

av Kerstin Wikman
om kompletterande utbildning för diakoner

I och med att det nya utbildningspaketet genomfördes kan en grupp diakoner bli ställda utanför arbetsmarknaden. Dessa har ibland många års yrkeserfarenhet bakom sig, men erfarenhet och kunnande har inte lika stor tyngd som "rätt" utbildning när man söker ny tjänst. I praktiken finns ett A- och ett B-lag inom diakonkåren. A-laget har karitativ fackutbildning t.ex. socionomexamen, sjuksköterskeexamen, B-laget har pedagogisk och/eller teologisk utbildning. Båda grupperna har lång högskoleutbildning.

Församlingsassistenter har givits möjlighet att komplettera sin utbildning så att de kan söka och inneha församlingspedagogtjänster. Diakoner som inte har karitativ fackutbildning borde också ges möjlighet att på samma generösa villkor som församlingsassistenterna komplettera sin utbildning.

De diakoner som inte har karitativ fackutbildning riskerar annars att stå helt utanför arbetsmarknaden, vilket man lätt kan konstatera när man läser annonser om lediga diakontjänster, där endast karitativ fackutbildning efterfrågas.

En möjlighet att komma till rätta med den uppkomna situationen är att ge diakoner utan karitativ fackutbildning möjlighet att komplettera sin utbildning på samma generösa villkor som församlingsassistenterna kommit i åtnjutande av. Intresset för en sådan utbildning är stort inom diakonkåren.

Mot bakgrund av det anförda hemställs

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse ger Svenska kyrkans utbildningsnämnd i uppdrag att i samarbete med högskola, t.ex. Ersta eller Stora Sköndal, utarbete kompletterande fackutbildning för diakoner utan karitativ fackutbildning, samt att erbjuda denna utbildning på samma generösa villkor som församlingsassistenterna erbjudits kompletterande utbildning.
Landvetter 14 juni 1996

Kerstin Wikman