Organisationsutskottets betänkande
1996:507

Om kyrkans lönefilosofi

Till organisationsutskottet har hänvisats OMot 1996:533 av Britta Olinder, vari hemställs

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse klargör vilka tankemönster och principer som bör gälla vid lönesättning i kyrkan.

I fråga om motiven för motionen hänvisas till denna.

Läronämnden har yttrat sig över motionen, bil. 1.

Den för de fyra rikskyrkliga stiftelserna gemensamma förvaltningsdelegationen har antagit ett personalpolitiskt program för kyrkokansliet. Beträffande det lönepolitiska programmet sägs där följande.

Lönesättningsprinciperna skall var kända och gälla lika för kvinnor och män.

Lönerna skall vara individuella och differentierade. Lönerna skall bestämmas med hänsyn till arbetets ansvarsnivå och svårighetsgrad och medarbetarens prestation och duglighet. Lönen skall spegla vad man gör och hur man gör det.

Varje enskild medarbetares prestationer bedöms. Organisationen, arbetsgruppens och den enskilda medarbetarens mål skall ligga till grund för bedömningen.

Mål och måluppfyllelse diskuteras minst en gång per år i samband med planerings- och utvecklingssamtalet, så att varje medarbetare vet sitt ansvarsområde och på vilket sätt han/hon bidrar till att arbetsgruppens och enhetens mål uppnås. Chefen och medarbetaren bör också ha en fortlöpande dialog om arbetsprestationerna.

Det är närmaste chefs uppgift att bedöma arbetsresultat och individuella kvalifikationer med utgångspunkt i verksamhetens mål och krav. Denne är ansvarig för lönesättningen inom de ramar som ledningsgruppen anger. Chefens överordnade skall godkänna lönesättningen. Närmaste chef skall muntligen informera medarbetaren om den bedömning som ligger till grund för den nya lönen.

I all verksamhet är det viktigt att de som leder och ansvarar för verksamheten utformar den personalpolitik och de lönepolitiska riktlinjer som skall tillämpas. Huvudansvaret vilar därvid på SFRV:s styrelse. För Svenska kyrkan och dess förtroendevalda är det viktigt att de personalpolitiska principerna motsvarar de värderingar som skall genomsyra hela Svenska kyrkans verksamhet.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att ombudsmötet med bifall till OMot 1996:533 uppdrar åt SFRV:s styrelse att klargöra vilka tankemönster och principer som bör gälla vid lönesättningen i kyrkan.

Sigtuna den 26 augusti 1996

På organisationsutskottets vägnar

Birgitta Johansson

Carl Norström

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Lars Starkerud, Birgitta Björner, Börje Henriksson, Göte Karlsson, Leif Högberg, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Marianne Almlund, Birgitta Reimer, Anna Lundblad Mårtensson och Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar