Motion till ombudsmötet

1996:533

av Britta Olinder
om kyrkans lönefilosofi

Vi läser i tidningarn om lönerna för kyrkans högre tjänstefolk. Nya löner förhandlas kontinuerligt fram. Vid omorganiastionen i kyrkans hus kommer nya tjänster för både chefer och andra att kräva beslut om nya löner.

Kyrkan behöver alltså nu mer än någonsin reflektera över sin lönebildning. Principer och riktlinjer är då viktiga.

Är vi överens om att kyrkan inte skall spegla samhället utan vara ett salt i det? Att arbete i kyrkan i första rummet är att tjäna kyrkans herre -- inte Mammon, dvs. egenintresse och materalism?

Vi kan säga att arbetaren är värd sin lön; att utbildning, erfarenhet och skicklighet också skall belönas. Här måste kyrkan dock få upp ögonen för kvinnors erfarenhet och skicklighet och belöna den.

En viktig princip måste vara att avståndet från högsta till lägsta lön inte bör vara för stort.

Med utgångspunkt i detta resonemang hemställs

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse klargör vilka tankemönster och principer som bör gälla vid lönesättning i kyrkan.
Göteborg den 18 juni 1996

Britta Olinder