Ombudsmötet OO 1996:501 Bilaga 2

Kulturutskottets yttrande 1996:501y

Stiftelsestyrelsens verksamhetsberättelse för 1995 (StSkr 1996:502)

Till organisationsutskottet

Kulturutskottet har beretts tillfälle att yttra sig över de avsnitt i StSkr 1995:502 som behandlar forskning, kultur, kommunikation och media.

I anslutning till behandlingen av de aktuella avsnitten i SFRV-styrelsens skrivelse har utskottet kallat forskningschefen Ingmar Brohed, kultursekreteraren Karin Nyberg-Fleisher och informationchefen Gösta Yngvesson. Vid presentationen av Svenska Kyrkans Information medverkande även Lotten Andersson, Johan Hasslow, Camilla Ohlsson och Harriet Wennberg.

Svenska kyrkans forskningsråd

Utskottet noterar att forskningsprojekt med medverkan från stift och församlingar ökat, samt att forskningsrådet vid flera sammanträden under året ingående diskuterat den kyrkliga forskningens relevans.

Att ytterligare forskning nu bedrivs med nätverk som arbetsmodell är positivt. Projektet om Konfirmation i Svenska kyrkan är både lovvärt i sig med tanke på den nedåtgående trenden i andelen konfirmerade ungdomar och ett gott exempel på ett förnyande arbetssätt.

Det är glädjande att ett stöd från Samfunden Pro Fide et Christianismo innebär att projektet Sveriges kyrkohistoria nu kan påbörjas. Utskottet har förståelse för att forskning i allt större utsträckning behöver finansieras externt. Samtidigt innebär utvecklingen att Forskningsrådet och medarbetarna vid sekretariatet får ägna större uppmärksamhet på de särskilda problem som sponsrad verksamhet kan föra med sig.

Verksamhetsberättelsen visar att de områden och frågor som för närvarande dominerar har ett samband med den inriktning som medarbetarna vid sekretariatet har på sina kompetenser. För att även forskningsobjekt inom andra angelägna områden som t.ex. pedagogik, samhällsvetenskap, konstvetenskap, själavård eller hermeneutik också ska få ett utrymme, kan inte budgeten för att bekosta externa forskare ytterligare minskas.

Svenska kyrkans kulturråd

Ett nytt kulturråd utsågs så sent som i december 1995. I september anställdes Karin Nyberg Fleisher som rådets sekreterare och kultursekreterare i SFRV.

Eftersom utskottet 1995 hade anledning att uttrycka en betydande oro över en då knapphändig verksamhet, är det med stor tillfredställelse och glädje utskottet nu kunna ta del av informationen om kulturrådets nystart och en utökad verksamhet. Den inriktning som kulturverksamheten nu givits är positiv. I takt med att verksamheten finner sina former kommer kulturfrågornas ställning i Svenska kyrkan att kunna stärkas.

Utskottet är angeläget om att den nära förestående omorganisationen av det rikskyrkliga kansliet inte får innebära ett avbrott i det som nu kommit igång.

Svenska Kyrkans Information

Den utförliga verksamhetsberättelsen (bilaga 3) belyser att informationsavdelningens verksamhet spänner över många områden. En så vittomfattande verksamhet ställer krav på en genomgående linje - en helhetssyn som håller samman.

Svenska Kyrkans Information betjänar ärkebiskopsämbetet och andra delar av den rikskyrkliga verksamheten. Det framgår av verksamhetsberättelsen och den muntliga föredragningen att avdelningen också vill vara mottagarorienterad i sin externa verksamhet. Följden blir att balansen mellan det händelsestyrda och det planerade på ett särskilt sätt kan behöva uppmärksammas.

Den positiva redovisning av arbete i syfte att samordna den rikskyrkliga informationsverksamheten som utskottet kunde ta del av föregående år förstärks i årets verksamhetsberättelse. Utskottet anser det riktigt att de fyra rikskyrkliga stiftelserna från 1997 kommer att betjänas av en gemensam avdelning för information och insamling. När nu uppgifter från en handfull informationsavdelningar ska smälta samman är det förstås naturligt att se över verksamhetens inriktning, prioriteringar och bemanningsplaner. I sammanhanget vill utskottet understryka vikten av att den del av den rikskyrkliga informationsverksamheten som Svenska Kyrkans Information hittills svarat för får sin fortsättning med möjlighet till utveckling.

Inför genomförandet av ändrade relationer mellan staten och Svenska kyrkan vid tusenårsskiftet finns det både starka skäl och unika förutsättningar för att såväl i allmän information som i riktade insatser kommunicera Svenska kyrkans förnyelse. För att nå mesta möjliga effekt i kommunikationen människa till människa och via massmedier krävs ett stort mått av samordning av Svenska kyrkans informationsresurser. En samlad rikskyrklig informationsavdelning kan inte ha någon viktigare uppgift än att ta initiativ till detta.

Sigtuna den 23 augusti 1996

På kulturutskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Martin Garlöv

Närvarande: Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Reidar Gustafsson, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Ethel Florén-Winther, Ragnar Jansson, Sten Lundgren, Iwan Andersson, Sigward Härnring, Margareta Wachmeister, Helena Tengstrand och Vivianne Wetterling.

Biskop Claes-Bertil Ytterberg har deltagit i utskottets överläggningar.