Kulturutskottets betänkande
1996:504

om ett Svenska kyrkans pilgrimscentrum
i Vadstena

I detta betänkande behandlas en motion om ett pilgrimscentrum i Vadstena.

I motion OMot 1996:514 av Martin Lind m.fl. hemställs

att ombudsmötet begär att stiftelsestyrelsen låter utreda möjligheterna för Svenska kyrkan centralt att engagera sig i ett Svenska kyrkans pilgrimscentrum i Vadstena.

Läronämnden har avgivit yttrande Ln 1996:502 med anledning av motionen.

Motionen

Motionen pekar på det ökade intresset för pilgrimsvandring i Sverige som ett instrument för andlig växt och mognad, för möte med sig själv och medvandrare. Det går även att skönja ett tydligt intresse för pilgrimstanken långt utanför kyrkans inre kretsar.

Pilgrimstanken ställer in livsfrågorna i dess samhälleliga, skapelsegrundade sammanhang och svarar på ett omedelbart sätt mot den moderna människans behov och möjligheter. Den svenska kyrkohistorien känner många heliga platser - en särställning intar dock Vadstena med sin birgittinska tradition.

I motionen föreslås att ett Svenska kyrkans pilgrimscentrum, präglat av vår kyrkas fromhetstraditioner och vår kyrkas profil, byggs upp med placering i Vadstena. Till detta skulle man knyta en central för pilgrimslitteratur för råd och inspiration, och på sikt skapa ett pilgrimshärbärge med stor ekumenisk öppenhet. Såväl Vadstena församling som Linköpings stift ställer sig positiva till ett sådant centrum.

En viktig förutsättning för denna etablering är alla goda krafters aktiva stöd och hjälp - oavsett om denna är av ekonomisk eller moralisk natur. Genom denna motion vill förslagsställarna förvissa sig om stöd - utan några ekonomiska förpliktelser - för projektet från Svenska kyrkan på nationell nivå.

Bakgrund

Biskop Martin Lind har på Linköpings stifts vägnar tillskrivit SFRV:s styrelse i detta ärende två gånger under våren 1996. Styrelsen konstaterade i maj, på förfrågan om Svenska kyrkan på riksplanet var villig att gå in som stiftelsebildare i Stiftelsen Vadstena Pilgrimscentrum, att även om syftet är angeläget och att själva idén svarar mot ett behov i tiden, är det inte möjligt för SFRV att gå med i olika regionala projekt som kan anses ha riksintresse. Styrelsen avböjde sålunda erbjudandet av såväl principiella som ekonomiska skäl.

Vid styrelsens sammanträde i juni förelåg en skrivelse från biskop Martin Lind, i vilken han önskade att SFRV utan ekonomiska förpliktelser går in som stiftelsebildare eller på annat sätt stöder förslaget om Vadstena pilgrimscentrum. Enligt praxis avvaktar styrelsen med ställningstagande i ärendet till dess ombudsmötets beslut föreligger.

Styrelsen har med samma motiveringar sagt nej till engagemang i regionala pilgrimsprojekt även i två andra fall (Växjö och Härnösands stift).

Vadstena är en plats med historisk och kyrkohistorisk tyngd och därmed attraktiv för sökare och pilgrimer. Även om motionärerna hävdar att Vadstena pilgrimscentrum är av riksintresse, är det utskottets mening att projektet är av regional art och därmed en stiftsangelägenhet.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att ombudsmötet avslår motion OMot 1996:514.

Sigtuna den 23 augusti 1996

Anders Reinholdsson

Anita Hamlund

Närvarande: Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann- Charlotte Svensson, Reidar Gustafsson, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Lennart Johansson, Ethel Florén-Winther, Ragnar Jansson, Sten Lundgren, Iwan Andersson, Christina Molander, Margareta Wachtmeister, Helena Tengstrand, Vivianne Wetterling.

Biskop Claes-Bertil Ytterberg har deltagit i utskottets överläggningar.

Reservation

Lennart Johansson, Ethel Florén-Winther och Christina Molander anser att utskottets hemställan borde ha följande lydelse:

att ombudsmötet bifaller motionen och att möjligheterna utreds att skapa ett Svenska kyrkans pilgrimscentrum i Vadstena.