Motion till ombudsmötet

1996:514

av biskop Martin Lind m.fl.
om ett Svenska kyrkans Pilgrimscentrum i Vadstena

"Vi är ett folk på vandring" sjunger vi i ett av nytillskotten i vår psalmbok. Pilgrimstanken har i vår kyrka fått förnyad aktualitet. Man kan till och med spåra ett tydligt intresse för denna tanke långt utanför kyrkans inre kretsar. Det handlar nu inte om flykt från denna världen in en hinsides tillvaro. Pilgrimstanken hjälper oss att se våra liv som meningsfull resa med ansvar både för våra egna liv, för våra medvandrare, för naturen och för vår relation till Gud. Pilgrimsvandringar ordnas på allt fler ställen. Nya människor söker sig till dessa vandringar. Attraktionen ligger med säkerhet också i det vallfartens tydliga början och tydliga slut. Resan må ha betydelse för hela livet men den omfattar endast en begränsad tid utan förpliktelser till kommande sammanträden och möten.

I vårt land finns en mängd heliga platser som varit mål för pilgrimsfärder genom tiderna. Vadstena intar dock en särplats med den rika, birgittinska tradition som alltjämt präglar orten.

Vallfarter till Vadstena ökar år från år. Svenska kyrkan har här otillräckliga möjligheter att svara upp mot alla tillresande. Tanken har därför väckts att man i Vadstena skulle bygga upp ett Svenska kyrkans pilgrimscentrum. Församligen ställer sig positiv till detta, stiftet likaså. Det skulle vara av stort värde om Svenska kyrkan centralt också stod bakom detta centrum.

Planer på att i Vadstena bygga upp ett centrum där människor i stillhet kan möta sig själva, andra medvandrare för samtal och ta del av pilgrimslitteratur har under en tid funnits. Det skulle rent av kunna bli så att Vadstena pilgrimscentrum kunde utgöra en central för pilgrimslitteratur så att man kunde vända sig dit för att få råd och inspiration. På sikt skulle möjligen också ett enkelt pilgrimshärbärge kunna tillskapas. Viktigt är att detta pilgrimscentrum fick präglas av vår kyrkas fromhetstraditioner och vår kyrkas profil. I stor ekumenisk öppenhet skulle detta centrum vara ett Svenska kyrkans organ. Här skulle kvinnliga och manliga präster kunna verka jämsides med vänner från andra kyrkosamfund.

I arbetet på att samla ekonomiska resurser från fonder, enskilda och övriga intressenter vore det av stort värde om Svenska kyrkan centralt kunde finna former att engagera sig. Bara det faktum att vår kyrka centralt stod bakom Vadstena pilgrimscenter -- och det utan några ekonomiska förpliktelser -- skulle vara av väsentlig betydelse.

Mot denna bakgrund hemställs

att ombudsmötet begär att stiftelsestyrelsen låter utreda möjligheterna för Svenska kyrkan centralt att engagera sig i ett Svenska kyrkans pilgrimscentrum i Vadstena.
Linköping den 12 juni 1996

Martin Lind