Kulturutskottets betänkande
1996:503

om Skeppsholmskyrkan som Svenska kyrkans
konst- och kulturcentrum

I detta betänkande behandlas motion OMot 1996:513 av Börje Finnstedt i vilken hemställs

att ombudsmötet som sin mening ger SFRV:s styrelse till känna vad i motionen anförts om Skeppsholmskyrkan som Svenska kyrkans konst- och kulturcentrum.

Motionen

Enligt motionären kommer hela kultursverige att fokusera sitt intresse till Skeppsholmen under de kommande åren med anledning av det nya Moderna Museet, men framför allt under år 1998 då Stockholm är utsett till Europas kulturhuvudstad. I motionen framhålls att det är de existentiella frågorna som kommer att vara de viktigaste spörsmålen när vi når år 2000, och att konsten kommer att stå i centrum för livstolkningen. Frågan - huruvida Svenska kyrkan ska inrätta ett kulturcentrum och i så fall var ett sådant skall placeras - har debatterats intensivt under senare år. Nu anser motionären att alla vägar leder fram till Skeppsholmen.

Bakgrund

Frågan om ett Svenska kyrkans kulturcentrum har behandlats i en rad olika sammanhang, inte minst i SFRV:s rapport om det rikskyrkliga arbetet med kulturfrågor (SKU 1994:5).

Ombudsmötet har vid flera tillfällen behandlat frågan efter motioner (OMot 1991:512, OMot 1992:501 och OMot 1993:507) samt i en fråga (1995:516) av Börje Finnstedt.

Kulturutskottet har behandlat frågan i flera utlåtanden (OK 1991:502, OK 1992:502 och OK 1993:501).

Frågan om Skeppsholmskyrkans framtid har i tidigare ombudsmöten blivit intimt förknippad med frågan om att inrätta ett Svenska kyrkans kulturcentrum.

I remissomgången, som följde på rapporten Svenska kyrkans kulturarbete på riksnivå, är instanserna överlag positiva till utredningens förslag. I ett avseende går synpunkterna mer tydligt isär och det gäller förslaget om tillskapandet av ett kyrkligt kulturcentrum, framför allt övervägandena kring en förläggning av ett sådant till Skeppsholmskyrkan.

Även ombudsmötet har i sin tidigare behandling av frågan ställt sig positiv till inrättande av ett Svenska kyrkans konst- och kulturcentrum. I frågan om placering och finansiering har inte funnits något ställningstagande men väl en uttalad förväntan på nödvändiga initiativ från SFRV:s styrelse.

Regeringen beslöt den 31 augusti 1995 att ge Statens fastighetsverk i uppgift att, i samråd med Riksantikvarieämbetet och Svenska kyrkans centralstyrelse, besluta om hur Skeppsholmskyrkan skall användas. I Civildepartementets pressmeddelande av samma datum påpekades att Skeppsholmskyrkan kan fortfarande, men behöver alltså inte nödvändigtvis, användas som kyrka.

Vid överläggningar med Statens fastighetsverk har Svenska kyrkans representant framfört att det för närvarande inte finns några möjligheter för Svenska kyrkan att ta hela ansvaret för Skeppsholmskyrkans verksamhet och ekonomi. Även om det är mycket i tanken som lockar, skulle ett sådant projekt vara alltför krävande. En tänkbar lösning, som har diskuterats, är om Svenska kyrkan kunde få disponera Skeppsholmskyrkan i begränsad omfattning under vissa delar av året, förslagsvis 6-8 veckor, för speciella evenemang - kulturfestivaler kring påsken, några utställningsveckor under sommaren m.m.

Av redogörelsen för styrelsens verksamhet under första halvåret 1996 (StSkr 1996:503) nämns beträffande kulturrådet att förutsättningarna för idén om ett kyrkligt kulturcentrum idag ser annorlunda ut än när kulturrapporten skrevs. Svenska kyrkan måste formulera sina förväntningar på ett kulturcentrum - vilka inriktningar och funktioner som skall rymmas inom ett sådant. I detta perspektiv utreds också Skeppsholmskyrkans framtid. Tanken på ett kyrkligt kulturcentrum ska prövas. Kulturrådet är i ett uppbyggnadsskede av kontakter med olika institutioner, som är intresserade av att utveckla kulturarbetet i Svenska kyrkan och har ambitionen att fungera som kyrkliga kulturcentra. Behovet av rum för samtal, dialog, olika språk och uttrycksformer är stort. Kulturrådet har som ambition att undvika monopolisering av kyrkans kultur.

Utskottet konstaterar att motionen innehåller två frågor, dels en om ett kyrkligt kulturcentrum, dels en om Skeppsholmskyrkans framtid. Utskottet stöder i sak motionären vad avser behov av kyrkligt kulturcentrum, men mot bakgrund av vad som ovan anförts kan inte utskottet ansluta sig till motionärens hemställan.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att ombudsmötet avslår motion OMot 1996:513.

Sigtuna den 23 augusti 1996

På kulturutskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Anita Hamlund

Närvarande: Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Reidar Gustafsson, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Ethel Florén-Winther, Ragnar Jansson, Sten Lundgren, Iwan Andersson, Christina Molander, Margareta Wachtmeister, Helena Tengstrand, Vivianne Wetterling.

Biskop Claes-Bertil Ytterberg har deltagit i utskottets överläggningar.

Reservation

Ethel Florén-Winther anser att utskottets hemställan borde ha följande lydelse:

att ombudsmötet bifaller motionen och att ekonomiseringen sker genom Kyrkofonden.