Motion till ombudsmötet

1996:513

av Börje Finnstedt
om Skeppsholmskyrkan som Svenska kyrkans konst- och kulturcentrum

Nye chefen för Moderna museet, David Stuart Elliot vill bjuda betraktaren på sinnliga och sammansatta upplevelser. Detta nästan vägg i vägg med Skeppsholmskyrkan.

Hela kultursverige kommer att fokusera sitt intresse till Skeppsholmen under de kommande åren. Crescendot kommer 1998 då Stockholm är utsett till Europas kulturhuvudstad.

År 2000 kommer de existentiella frågorna att vara de viktigste. Konsten kommer att stå i centrum för livstolkningen.

Vad har Gud för mening med att han har låtit Skeppsholmskyrkan ligga och vänta på att få användas tills nu? Frågan om och var Svenska kyrkans kulturcentrum skall placeras har länge varit aktuell. Nu har alla vägar lett fram till Skeppsholmen.

Vad väntar Svenska kyrkan på? Nu är tiden inne att skrida till verket. Allt kan bara samverka till det bästa.

Mot bakgrund av det anförda hemställs

att ombudsmötet som sin mening ger SFRV:s styrelse till känna vad i motionen anförts om Skeppsholmskyrkan som Svenska kyrkans konst- och kulturcentrum.
Anderstorp den 15 juni 1996

Börje Finnstedt