Kulturutskottets betänkande
1996:502

om inventering av gravplatser

I detta betänkande behandlas motion OMot 1996:507 av Ethel Florén-Winther, i vilken hemställs

att ombudsmötet begär att Stiftelsestyrelsen verkar för en inventering av gravplatser i enlighet med vad som anförs i motionen.

Motionen

Med anledning av de stora framtida förändringarna inom kyrkan, blir frågan om att dokumentera allt material alltmer angelägen. På många håll pågår redan ett inventeringsarbete av gamla kyrkogårdar, som framför allt utförs av frivilliga, ideella krafter. Motionären önskar att detta arbete skulle kunna fullföljas genom kyrkans försorg och fortsättningsvis även tillsammans med ideella krafter. Genom att inventera och dokumentera en begravningsplats, kan allmänheten sedan erbjudas ett stycke viktig församlings- och bygdehistoria.

Bakgrund

Enligt begravningslagen (1990:1144) 5 skall för allmän begravningsplats upprättas en gravkarta och föras gravbok eller gravregister enligt föreskrifter som meddelas av regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer.

Enligt begravningsförordningen (1990:1147) skall på en gravkarta med nummer anges samtliga gravplatser inom begravningsplatsen. Äldre gravplatser skall därvid anges så noga som möjligt. Om det finns minneslund på gravplatsen skall också den anges.

En gravbok eller ett gravregister skall föras av kyrkogårdsmyndigheten. Där skall för varje belagd eller upplåten plats anges nummer enligt gravkarta, namn, personnummer och adress på den eller dem som gravplatsen har upplåtits, överlåtits eller gått över till, tiden för upplåtelsen, namn och personnummer på den som gravsatts inom gravplatsen samt dödsdag och hemort vid dödsfallet, datum för gravsättning samt stoftets eller askans läge inom gravplatsen och datum när gravrätten har återlämnats, förverkats eller på annat sätt upphört. Äldre gravplatser och gravar anges därvid så fullständigt som möjligt.

Det åligger således kyrkogårdsmyndigheterna att utföra en del av de uppgifter som motionären efterlyser. Det kan noteras att den avlidnes yrke eller titel numera inte registreras, vilket har beklagats från arkivariehåll.

I samband med övergång till datoriserade register har inventeringar av begravningsplatserna intensifierats. Vid övergång till datoriserad gravkarta har i vissa fall även flygfotografering och lantmäteri anlitats. Inventeringarna har ibland kunnat utföras som arbetslöshetsprojekt.

Det är möjligt att erbjuda ideella krafter i t.ex. en hembygdsförening att komplettera de obligatoriska registren med skrifter av mer historisk art. Själva registerföringen är som framgår myndighetsutövning.

Begravningslagen (7 kap 36 ) ställer krav. När gravrättstiden löper ut har gravrättsinnehavaren sex månader på sig att föra bort gravanordningen. Om detta inte är gjort inom angiven tid tillfaller gravanordningen pastoratet, som ev lämnar kvar gravanordningen på gravplatsen om den är av kulturhistoriskt värde eller på annat sätt bör bevaras för framtiden. Pastoratet har alltså ett ansvar för att bevara kulturhistoriskt värdefulla gravanordningar. Pastoraten brukar inhämta råd från länsantikvarien eller länsmuseet.

Många pastorat efterfrågar information kring bevarandet av gravanordningar, och Pastoratsförbundet bedriver därför utbildning i hur kulturhistoriska miljöer bevaras. Under 1997 kommer en skrift om bl a inventering av begravningsplatser.

Begravningsverksamhetskommittén skall enligt sina direktiv utreda vissa frågor kring begravningsverksamheten efter år 2000, och enligt uppgift kommer denna att uppmärksamma bl.a. frågan om kulturhistoriskt värdefulla begravningsanordningar. Kommittén skall lämna sina förslag senast den 31 mars 1997.

Med tillfredsställelse noterar utskottet att frågan, som motionären har aktualiserat, redan uppmärksammas på olika sätt. Vad motionären hemställer om är sålunda tillgodosett.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att ombudsmötet avslår motion OMot 1996:507.

Sigtuna den 23 augusti 1996

På kulturutskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Anita Hamlund

Närvarande:

Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Reidar Gustafsson, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Ethel Florén-Winther, Ragnar Jansson, Sten Lundgren, Iwan Andersson, Christina Molander, Margareta Wachtmeister, Helena Tengstrand, Vivianne Wetterling.

Biskop Claes-Bertil Ytterberg har deltagit i utskottets överläggningar.