Motion till ombudsmötet

1996:507

av Ethel Florén-Winther
om inventering av gravplatser

Vi går mot stora förändringar inom den svenska kyrkans arbete ute i församlingarna. Betydelsefullt är då att dokumentation görs av hur allt fungerar och vilka som arbetat.

Redan har på olika håll, genom frivilliga, ideella krafter, en del sådana inventeringar startat på t.ex. våra gamla kyrkogårdar. Detta är ett arbete man skulle önska kunde fullföljas av kyrkan själv, som har alla gamla fakta. En begravningsplatsinventering är också något av församlingens och bygdens historia.

Med hänvisning till ovanstående önskar undertecknad att sådana gravplatsinventeringar startar på alla våra kyrkogårdar -- självklart tillsammas med ideella krafter som kanske redan påbörjat eller arbetat med inventeringar. Sedan kan man erbjuda allmänheten en bit historia i tryckt form, som vi kanske annars går miste om.

Jag yrkar

att ombudsmötet begär att Stiftelsestyrelsen verkar för en inventering av gravplatser i enlighet med vad som anförs i motionen.
Stockholm den 1 juni 1996

Ethel Florén-Winther