Gudstjänstutskottets betänkande
1996:501
En liten bönbok
I motion 518 och motion 524 till ombudsmötet framläggs förslag som berör En liten bönbok.
I motion 1996:518 av Kerstin Wikman hemställs
att ombudsmötet hos SFRV:s styrelse begär att vid revideringen av En liten bönbok lekmän,
män och kvinnor, ges tillfälle att bidraga med böner för att göra En liten bönbok till en böneskatt
för alla.
I motion 1996:524 av Kerstin Hesslefors Persson och Britta Olinder hemställs
att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse vid revideringsarbetet med "En liten bönbok"
understryker behovet av synpunkter som framförts i motionen.
Läronämndens yttrande Ln 1996:503 bifogas som bilaga.
BAKGRUND
Det konkreta arbetet med den version av En liten bönbok som ingår i den nuvarande psalmboken
inleddes med en skrivelse från kyrkomötet (nr 42) 1963. 1965 fick en grupp sakkunniga,
bestående av K-G Hildebrand, Britt G Hallqvist och Ragnar Holte, i uppdrag av regeringen att
göra en översyn av En liten bönbok. Deras arbete resulterade i ett betänkande (Stencil U
1968:4) som behandlades vid 1968 års kyrkomöte. Efter 1968 års kyrkomöte utsåg regeringen en
ny grupp sakkunniga bestående av Olle Nivenius, Kerstin Anér och Gunnar Edman. Deras
förslag behandlades sedan av 1970 års kyrkomöte som fattade det formella beslutet om en ny
version av En liten bönbok.
Vid fjolårets kyrkomöte väcktes frågan om En liten bönboks revision i samband med
frågestunden. Det svar som då gavs var att det behövdes en motion för att väcka frågan. Utan att
någon motion skrivits har dock under året frågan tagits upp med anledning av att En liten
bönbok behöver en språklig revision i samband med att den nya helbibeln kommer att tas i bruk
kring sekelskiftet. Frågan har varit uppe både i Centralstyrelsens AU och styrelse och finns idag
med på listan över pågående arbeten inom Svenska kyrkans församlingsnämnd.
Historik
I handlingarna från 1968 års kyrkomöte finns en bred historisk genomgång av En litens bönboks
bakgrund. Där anförs bl.a. följande: "Alltsedan reformationstiden har En liten bönbok hört
samman med Svenska kyrkans böcker såsom bihang till evangelieboken, vilken i sin tur ofta
sammanbundits med psalmboken. I psalm- och evagelieböckerna från 1562 - jämte mässboken
och kyrkoordningen Laurentius Petris gåva till vår kyrka - upptog En liten bönbok ett fyrtiotal
böner. Nästa stora steg i utvecklingen är 1697 års bönbok, vilken genom Jesper Svedbergs
förmedling berikats med nya böner med rötter i medeltida tysk mystik. Denna bok med dess
tillskott på hundratalet böner var formellt i bruk över tvåhundra år. När nämligen kyrkans böcker
i början av 1800-talet var mogna för revision, arbetade bl.a F M Franzén, J A Lindblom och J O
Wallin på en förnyelse av evangelieboken jämte En liten bönbok. Flera kommittéförslag
framlades, men blev aldrig godkända. I viss utsträckning kom dock bönboksförslagen i bruk,
men de som under 1800-talets gång kom att avgöra bönbokens verkliga innehåll blev
boktryckarna, som i sina psalm- och evangelieboksutgåvor självsvåldigt bestämde över
bönboken. Resultatet blev att man omkring sekelskiftet de facto hade förlorat bönboken."
Dispositionen i 1562 och 1697 års bönböcker, liksom i de nämnda 1800-talsförslagen, var i stort
sett densamma. Dels upptogs undervisning om bönen, dels fanns böner fördelade på två
huvudavdelningar. Den ena avdelningen upptog böner för enskild andakt, i 1697 års bönbok bl.a.
en serie böner för en vecka. Den andra avdelningen skulle kunna kallas en "kyrkogångsbok",
eftersom den innehöll den enskildes böner, när han med församlingen firade gudstjänst, liksom
också ordningar för gudstjänster.
Under början av 1900-talet kände man behovet av en "kyrkans bönbok", som kunde bli "kyrkligt
uppfostrande" genom att föra den enskilde in i församlingens gudstjänst och in i ett ordnat
andaktsliv. Ansträngningarna ledde så småningom fram till bönboksförslaget år 1920, vilket en
kommitté med Th. Bring, Edv. Rodhe, S. Stadener och N. Söderblom utarbetat. Förslaget är av
två skäl betydelsfullt. Historiken som Rodhe skrivit till förslaget blev upprinningen till en rad
vetenskapliga undersökningar om det äldre bönebeståndet. Själva bönboksförslaget - i mycket ett
verk av Stadener - återupplivade i flera hänseenden äldre svensk bönetradition, men tillförde
bönboken även annat värdefullt material. Dispositionen bygger på den gamla principen med två
böneavdelningar. Kyrkogångsboken upptog ordningar för gudstjänster och kyrkliga handlingar.
Varje gudstjänstordning inleddes med en undervisning om ifrågavarande gudstjänsts innebörd
och insprängt i ritualen angavs lämpliga böner, t.ex. före, under och efter nattvardsgången.
Kyrkogångsboken ställdes emellertid som en bilaga till bönboken, som i sin tur upptog den
andra huvudavdelningen eller "den dagliga husandakten". Bokens karaktär av husandaktsbok är
tämligen strikt genomförd med böneundervisning, men också undervisning om - och bön för -
husfaderns uppgift att hålla andakten med husfolket.
1942 års bönbok hade närmast föregåtts av ett sakkunnigbetänkande på våren 1941 av O. Krook
och några månader senare ett nytt betänkande av T. Andrae, G. Aulén, Y. Brilioth och D.
Helander. Den bok som togs i bruk 1942, En liten bönbok, avvek obetydligt från det sistnämnda
förslaget. Tanken på en "kyrkligt uppfostrande" bok hade man nu lämnat. Av kyrkogångsboken
fanns endast några rudiment kvar och undervisningen om bönen hade strukits. Det som nu fanns
var således bönerna för andakten i hemmet med ett utökat antal veckoserier samt vidare "ord om
bönen av erfarna bedjare".
Avslutningsvis bör påpekades att En liten bönbok utgjort ett bihang till evangelieboken. Den
ingick således inte i den evangeliebok, vilken 1942 blivit av Konungen gillad och stadfäst
(kungl. kungörelsen 16 oktober 1942, SF nr 817). Bönboken däremot var "tagen i bruk".
Beslutet vid 1968 års kyrkomöte blev:
a) att Kungl.Maj:t snarast måtte vidtaga åtgärder för en slutrevision av det till kyrkomötet
överlämnade förslaget till En liten bönbok i enlighet med de önskemål och riktlinjer utskottet
uttalat; samt
b) att Kungl.Maj:t, sedan detta arbete blivit slutfört, ville för kyrkomötet framlägga det sålunda
reviderade förslaget till En liten bönbok såsom bihang till evangelieboken.
I utskottsbehandlingen framhölls att En liten bönbok även i fortsättningen skulle behålla sin
nuvarande status som ett bihang till och icke en integrerad del i den av Konungen gillade och
stadfästa evangelieboken. Vidare önskade man att boken inte skulle bli för omfångsrik, för att
den skulle kunna bindas samman med psalm- och evangelieboken och utgöra ett lättillgängligt
material för enskild andakt. En annan tydlig önskan var att den gamla ordningen med
veckoserier borde bibehållas. Dessa önskemål stod dock i strid med andra synpunkter som
redovisades från remissomgången, nämligen att gallringen av de gamla bönerna varit för
hårdhänt, att det var positivt med ett stort nytillskott och att man ville bredda böneämnena till
fler områden.
Några kommentarer med bäring på de motioner som inkommit till årets ombudsmöte kan också
vara värda att redovisa från behandlingen i kyrkomötet 1968. Det förslag som arbetsgruppen
från 1965 hade lagt fram fick utstå en del kritik som samtidigt var ett beröm. Utskottet
konstaterar bl.a. "Även om man bortser från de mest extrema exemplen, är det enligt utskottets
mening klart, att flera i och för sig värdefulla böner just genom sin konkretion måste få en
begränsad livslängd. Till detta vill utskottet även foga anmärkningen, att det måhända i särskild
grad är dessa böner, som gjort förslagets bönematerial så eftertraktat."
Bakgrunden till synpunkterna ovan var bl.a. följande kommentarer från redovisningen av
remissvaren:
a) Aktualitetskravet har stundom drivits så långt, att bönernas livslängd blir obetydlig.
b) Kravet på realism drivs stundom till kasuistik eller mindre lämplig generalisering av
själavårdssituationer.
c) En viss inomvärldslighet. Bedjaren får hjälp att formulera personliga frågor, samhällsfrågor
etc., men leds inte alltid vidare till att föra med detta in i egentlig bön.
Vid kyrkomötet 1970 skedde en noggrann genomgång av det nya förslaget. Man var i stort sett
nöjd med det nya förslaget som väl följde de önskemål som framförts vid 1968 års kyrkomöte.
Beslutet blev:
a) att Kungl.Maj:t snarast måtte vidtaga åtgärder för att slutredigering och tryckning av förslag
till En liten bönbok med de ändringar och tillägg utskottet föreslagit; samt
b) att Kungl.Maj:t, sedan detta arbete slutförts, måtte låta utgiva den av kyrkomötet antagna En
liten bönbok.
I samband med att en ny psalmbok kom skedde en revision för att anpassa den till de nya
psalmnumren.
Två viktiga beslut att till sist lägga märke till är att det som antogs 1968 att En liten bönbok
skulle fortsätta att vara ett bihang till evangelieboken, fortfarande gäller samt att En liten bönbok
är inkluderad i det beslut som togs vid 1992 års kyrkomöte, om Svenska kyrkans grundläggande
dokument avseende tro, bekännelse och lära och räknas till Svenska kyrkan böcker, CsSkr
1992:4.
Motion 1996:518 och motion 524
Intentionerna i de bägge motionerna ligger mycket nära varandra. I 1996:518 betonas
lekmannamedverkan och att även kvinnor bör vara med vid skapandet av nya böner och i
1996:524 betonas vikten av ett bredare urval av böneämnen som t.ex. abort och missfall.
Läronämnden skriver i sitt yttrande bl.a. "Områden som vår tid finner viktiga kan saknas. Så har
mycket som traditionellt räknats till kvinnors erfarenhet få uttryck i En liten bönbok. Vår tid kan
ge ett särskilt bidrag till kyrkans böneskatt med böner som formulerar kvinnors vardag i bön".
UTSKOTTET
Gudstjänstutskottet anser att de synpunkter som kommer fram i motionerna är viktiga att beakta i
det fortsatta arbetet med En liten bönbok. Samtidigt konstateras att invändningarna i samband
med 1968 års behandling av En liten bönbok fortfarande har viss aktualitet. Utskottet konstaterar
också med glädje att arbetet med en revidering av En liten bönbok redan är planerad av
Församlingsnämnden.
HEMSTÄLLAN
Med hänvisning till det ovan anförda hemställer utskottet
att ombudsmötet med bifall till motion 1996:518 och motion 524 som sin mening ger SFRV:s
styrelse till känna vad motionärerna och utskottet anfört.
Sigtuna 23 augusti 1996
På gudstjänstutskottets vägnar
Glenn Håkansson
Hans Marklund
---
Närvarande: Glenn Håkansson ordf., Rune Entelius, Asta Karlsson, Bengt Ivar Peterson, Ulla
Fransson, Ulla-Britt Emanuelsson, Anders Åkerlund, Sven G Månsson, Ann-Marie Nylander,
Elsa Spännar, Per-Göran Rosén, Birgitta Ågebrant, Bengt Linvall, Pekka Heikkinen och Einar
Malmström.
Biskoparna Biörn Fjärstedt och Martin Lind har deltagit i utskottets överläggningar.
|