Läronämndens yttrande
1996:503

med anledning av motioner om En liten bönbok

Till läronämnden har för yttrande överlämnats OMot 1996:518 och OMot 1996:524.

En liten bönbok är en av Svenska kyrkans gudstjänstböcker och har, som ett uttryck för Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära, antagits av kyrkomötet i enlighet med 2 i den Kyrkliga kungörelsen om Svenska kyrkans grundläggande dokument (SKFS 1992:9). En liten bönbok har därför i jämförelse med andra bönböcker och annan andaktslitteratur en särställning.

En liten bönbok har växt fram i sin tids kulturella och sociala situation och är präglad av detta. Områden som vår tid finner viktiga kan saknas. Så har mycket som traditionellt räknats till kvinnors erfarenheter få uttryck i En liten bönbok. Vår tid kan ge ett särskilt bidrag till kyrkans böneskatt med böner som formulerar också kvinnors vardag i bön. Detta har läronämnden även betonat i sitt yttrande Ln 1993:13. Det ständiga arbetet med att formulera den egna tidens motiv i bön bör därför få sitt uttryck också i En liten bönbok.

Uppsala den 13 augusti 1996

På läronämndens vägnar

GUNNAR WEMAN

Ragnar Persenius

Närvarande: Ärkebiskop Gunnar Weman, ordförande, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd, biskop KG Hammar, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Henrik Svenungsson, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup.