Församlingsutskottets betänkande
1996:504

Konfirmandarbete i Taizés anda

I detta betänkande behandlas en motion om konfirmationsarbete i Taizés anda.

I motion OMot 1996:522 av Christina Molander hemställs

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse låter undersöka möjligheterna av konfirmationsundervisning i Taizés anda med stift och stiftsgårdar som bas.

Motionen

I motionen OMot 1996:522 anför motionären att det skulle öka ungdomarnas möjlighet att bättre tillgodogöra sig besök i Taizé om de först hade deltagit i konfirmationsarbete i Taizés anda i Sverige istället, som nu varit fallet, att man besökt Taizé under konfirmandtiden. Motionären begär att Stiftelsestyrelsen skall undersöka om konfirmationsarbete i Taizés anda kan anordnas i stiften.

Taizé-rörelsen

Byn Taizé är belägen i landskapet Bourgogne i östra Frankrike. Brödrakommuniteten som är belägen där har kommit att utgöra ett andligt centrum i västvärlden. Den ekumeniska kommuniteten inspireras i sitt dagliga arbete av det benediktinska mottot "bön och arbete". Ett hängivet andaktsliv förenas med enkel livsstil och ett arbete för försoning i världen mellan olika kyrkor, mellan folk och generationerna emellan. Från Taizés start har människor sökt sig dit och med tiden allt fler ungdomar för att under en tid leva tillsammans med bröderna och i samtalsgrupper möta unga från andra länder. Den som besöker Taizé får där erfara vad stillhet, andakt och samtal om människans kallelse kan betyda. Årligen samlas dessutom 50 000 - 100 000 ungdomar under nyårshelgen till Taizé-möte i någon storstad. Också då knyts temat till försoningsarbetet.

Taizé-rörelsen nådde Sverige i början av 1970-talet. Ett markant uppsving av intresset kring rörelsen har skett i Sverige under de senaste tio åren. Resor till Taizé anordnas av många församlingar och regelbundet firas Taizé-gudstjänster i alla stift. Musiken och sånger från Taizé spelar en allt större roll i gudstjänstlivet.

Riktlinjer för konfirmandarbete

I riktlinjer för konfirmandarbete för Svenska kyrkan (Mitt i församlingen 1994:1) finns i kapitel sju föreskrifter om konfirmandarbetet. Av dessa föreskrifter framgår det att ansvaret för konfirmandarbetet åvilar församlingen. Vidare att det inom ramen för stiftssamfälligheternas uppgift att främja församlingslivets utveckling åvilar dem att främja detta arbete. I församlingen är pastor ansvarig för planering och uppläggning av konfirmandarbetet.

Församlingsnämndens satsningar avseende detta arbetsområde är för närvarande koncentrerade till att verka för att de nya riktlinjerna för konfirmandarbetet skall få slå rot i Svenska kyrkans församlingar.

Det arbete för försoning i världen och den spiritualitet som är ledstjärnor i Taizé-kommunitetens liv finns idag på många håll med som inslag i det konfirmandarbete som bedrivs i Svenska kyrkans församlingar. Utskottet konstaterar att konfirmandarbete, enligt riktlinjerna, är ett ansvar för den lokala församlingen. Vidare vill utskottet påtala att det finns ett nätverk av församlingar som har kontakt med Taizé och att det utges ett Taizéblad i Sverige. Samtidigt vill utskottet betona att en resa till Taizé ger ungdomar outplånliga intryck oavsett om den sker under konfirmandtiden eller senare.

beträffande konfirmationsundervisning i Taizés anda

att ombudsmötet avslår OMot 1996:522

Sigtuna den 22 augusti 1996

På församlingsutskottets vägnar

Margareta Carlenius

/Marie Schött

Närvarande: Margareta Carlenius, ordförande, Björn-Eric Carlsson, Håkan Engström, Hans Hernström, Gunnar Prytz, Britt Andersson, Berit Bergman, Stig-Göran Fransson, Gunnar Sehlberg, Astrid Andersson, Stig Carlsson, Lennart Åslid, Roland Johansson, Tomas Forsner, Christina Holmgren.

Biskop Lars-Göran Lönnermark har deltagit i utskottets överläggningar.