Motion till ombudsmötet

1996:522

av Christina Molander
om konfirmationsundervisning i Taizés anda

Under några år har flera församlingar inom Svenska Kyrkan sänt sina Konfirmander på ett veckoläger till Klostret Taizé i Frankrike. Eftersom detta är ganska kostsamt, måste ofta andra angelägna uppgifter bantas för att man skall kunna genomföra dessa läger. Många församlingar har heller inte sådan ekonomi, att de kan ge sina Konfirmander denna möjlighet.

För dem, som får resa, genomförs Konfirmationen efter hemkomsten i den egna församlingens kyrka i Taizés anda.

Efter att själv har talat med en av Bröderna från Taizé-klostret, har jag fått mig förklarat, hur de där ser på dessa besök. Taizé-Bröderna välkomnar alla ungdomar till sina klostervärld. Men de anser, att ungdomarna bättre kan tillgodogöra sig vistelsen där, om de redan är Konfirmerade i Taizé-andan, och dessutom blivit något äldre vid sitt besök. Där finns mycket att lära, både se och höra, varför Bröderna tycker, att ungdomarna behöver viss mognad för att bättre kunna förstå och komma till insikt.

Med anledning av detta är mitt förslag, att vi tillsammans startar Konfirmandundervisning med en vecka i Taizé-anda i något eller några Stifts regi och på någon eller några Stiftsgårdar. På detta sätt skulle Stiftsgårdarna komma till sin rätt och till nytta för ungdomarna på ett tidigt stadium. Våra biskopar har ju besökt Klostret Taizé vid ett flertal tillfällen, och visat sitt intresse för dess verksamhet. Därför vore det fantastiskt, om Stiftets Biskop skulle vilja deltaga något i undervisningen på sin Stiftsgård. En sådan kontakt, som då kunde uppstå, skulle vara både nyttig och givande för såväl Biskop som de deltagande ungdomarna.

Efter något år kunde det möjligen vara tid att ordna lägerresor till Taizé, varvid ungdomarna förhoppningsvis lättare tillgodogör sig vistelsen där. Samtidigt hoppas vi, att vi lyckas knyta dem till vår kyrka som t.ex. faddrar till de nykomna läsbarnen.

Om denna verksamhet visar sig vara lyckad, skulle vi så småningom kunna utvidga undervisningen och ta emot både ungdomar och präster från såväl andra Nordiska länder som Baltikum, där intresset för Taizé visat sig vara stort.

Med stöd av ovan sagda hemställer jag

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse låter undersöka möjligheterna av konfirmationsundervisning i Taizés anda med stift och stiftsgårdar som bas.
Stockholm i juni 1996

Christina Molander