Ekumenikutskottets betänkande
1996:505

om front mot rasism, nazism - och kommunism

Till ekumenikutskottet har hänvisats motion OMot 1995:535 av Bengt Olof Dike

Motionen

Kampen mot totalitära och människofientliga ideologier får inte vara selektiv. Enligt motionären har Svenska kyrkan inte kritiserat regimerna i t.ex. Kuba, Kina och Nordkorea. Kyrkan måste våga gå i frontlinjen mot de desktruktiva makter som förkväver mänsklig värdighet och bäddar för kollektivt våld. En förutsättning för detta är att kyrkans ledare är väl inlästa på dagens samhällsfrågor.

I motionen hemställs

1. att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse låter kartlägga förföljelsen mot oliktänkande i världen, särskilt dem som är utsatta för religionsförföljelse, samt föreslå akuta stöd- och hjälpinsatser för de kristna i Kina och hur kyrkans protester mot regimen skall utformas,

2. att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse låter utarbeta ett studiepaket med aktuell samhällskunskap och omvärldskännedom och övrig erforderlig litteratur som tillställs biskoparna, striftskanslierna och församlingarna,

3. att ombudsmötet också begär att SFRV:s styrelse anordnar seminarier enligt ovan samt föreläsningar och övningar i kritiskt tänkande och hur man lämpligen genomskådar försåtlig information och propaganda,

4. att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse redovisar arbetsuppgifterna enligt 1 - 3 för ombudsmötet 1977 i en översiktlig och sammanfattande rapport för godkännande och/eller eventuell komplettering.

Läronämnden

Läronämnden har yttrat sig över motionen (Ln 1996:508).

Kyrkans uppgift är alltid att ta den svagares parti och att motverka våld och förtryck. Sättet på vilket detta sker skiftar. I den världsvida kyrkan är det sålunda självklart att så långt som möjligt samordna ställningstagande och åtgärder med de lokala kyrkorna i de områden det gäller. Motionens utgångspunkt, nämligen att demokrati, frihet och fred är centrala ord i kyrkans samhällsengagemang liksom att kyrkan skall gå i frontlinjen mot destruktiva makter, finner utskottet självklar.

Utskottet ställer sig helt bakom läronämndens i sak omfattande men mycket kortfattade yttrande: "En av kyrkans uppgifter är att arbeta med samhällsanalys och samhällskritik. Den skall ske på olika nivåer och med olika perspektiv: lokalt, nationellt och internationellt. Till premisserna för ett sådant kritiskt samhällsansvar hör att det alltid utövas med de förutsättningar och den kunskap som föreligger vid varje tid. Totalitära, rasistiska och andra människoförnedrande värderingar är inte förenliga med kristen etik och människosyn."

Kartläggningar över tillståndet i världen vad gäller mänskliga rättigheter produceras årligen av internationella organisationer. Detsamma gäller beträffande religionsförföljelser. T.ex. följs kontinuerligt situationen i Kina, som uttryckligen nämns i motionen, av bl.a. Svenska kyrkans mission, Svenska missionsrådet, Kyrkornas världsråd och Lutherska världsförbundet. Motionärens önskemål är alltså redan tillgodosedda. Samma sak gäller beträffande studiematerial m.m.

Utskottet konstaterar slutligen att olika former av "tyst diplomati" många gånger visat sig vara av godo. En utgångspunkt därvidlag är en fast övertygelse om kyrkans uppgift och en mycket god information om sakläget i ärendet.

Utskottet instämmer alltså i motionärens övergripande synpunkt om kyrkans hållning gentemot totalitära regimer. Motionärens förslag är i sak redan beaktade.

Utskottet hemställer

beträffande front mot rasism, nazism - och kommunism

att ombudsmötet med anledning av motion OMot 1996:535 som sin mening ger SFRV:s styrelse till känna vad utskottet anfört.

Sigtuna den 23 augusti 1996

Eskil Jinnegård

Håkan E Wilhelmsson

Närvarande: Eskil Jinnegård, ordf, Rolf Forslin, Maja Larsson, Bo E Nilsson, Nelly Wallenborg, Bengt-Åke Gustafsson, Evy Jonsson, Ingemar Öberg, Ulla Göransson, Christina Schnackenburg, Göran Östling, Johan Lothigius, Britta Olinder, Martin Wihlborg och Susann Torgerson.

Biskop Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.