Motion till ombudsmötet
1996:535
av Bengt Olof Dike
om front mot rasism, nazism -- och kommunism
Svenska kyrkans konsekventa och kraftfulla markering mot rasism och
nazism är lika nödvändig som den är självklar. Kyrkans hukande hållning till
och tystnad inför kommunismen är däremot beklaglig och inkonsekvent.
Kampen mot totalitära och människofientliga ideologier får nämligen inte
vara selektiv, försedd med reservationer, bara därför att den kanske delvis
bottnar i ett antal ledande kyrkliga företrädares åldersmässiga och
akademiska anknytning till den s.k. 68-generationen; verklighetens vardag
och villkor för de folk som löd under de då vid svenska universitetet och på
gator och torg framförda politiska paroller präglades sannerligen av raka
motsatsen till det rosa skimmer, som var visionens kulör. Verkligheten i de
länder, vars politiska ideologi höjdes till skyarna i verbaliserat falsettonläge,
texter och smattrande fanor för vinden för förtryck och förkvävd mänsklig
frihet, fångläger, politisk likriktning och av makthavarna sanktionerade
illgärningar.
Den vardagen finns kvar 1996 i de stater, som ännu styrs av kommunistiska
regimer; hur många är inte de politiska fångarna i Kuba, hur mycket blod flyter
inte i Kina, där förföljelsen mot kristna har intensifierats och opposition brutalt
slås ned, hur smärtsamt och fattigt är inte livet för folket i Nordkorea, där den
offentliga hyllningen till diktatorn utgör skrämmande bevis för likriktning och
enfald!
När de kommunistiska regimerna i Östeuropa föll krossades säkert flera
illusioner hos många kyrkliga företrädare och andra i vårt land som naivt nog
hyst tilltro till regimernas propaganda och retorik. Åtskilliga officiella svenska
uttalanden och kommentarer genom åren om exempelvis det dåvarande DDR
ger en besk eftersmak i ljuset av det som framkommit efter återföreningen av
Tyskland -- men också mot bakgrund av vad vi redan tidigare faktiskt kände
till om Erich Hoeneckers välde, där omkring 100 000 Stasiagenter spionerade
på befolkningen. En artikel i Dagens Nyheter den 12 juni 1996, ingående i
serien "Lutherspår", berättar om en kyrkoherde i DDR som inte lät sig tystas
av regimen, som protesterade mot undertryckandet av religionen, som "ville
krossa kommunismen och såg Jesus som sin fältmarsalk" men som till slut
inte orkade mer utan tände eld på sig själv och några dagar senare avled av
brännskadorna. Artikelförfattaren konstaterar: "Några svenska protester
hördes inte. Vänskapsförbundet Sverige--DDR -- med biskop Carlzon och
doktor Arvidsson i spetsen -- teg i samförstånd."
Så kan exemplen mångfaldigas -- exemplen på hur ledande företrädare för
Svenska kyrkan låtit tystnaden råda eller i bästa fall mumlat något ohörbart i
kulisserna om förhållandena i kommunistiska diktaturer. Och de finns som
faktiskt har uttryckt sympatier för sådana regimer, inte minst den kinesiska.
Men kyrkans trovärdighet kräver konsekvens och civilkurage i kampen mot
totalitära och människofientliga ideologier och regimer; den kräver
engagemang mot våldet, förföljelsen och förtrycket -- oavsett politisk färg på
den spjutspets, på vilken makten vilar.
Demokrati, frihet, fred och frid är centrala ord i kyrkans
samhällsengagemang; kyrkan skall och måste våga gå i frontlinjen mot den
destruktiva makten, som förkväver mänsklig värdighet och bäddar för enskilt
eller kollektivt våld. Kyrkan måste vara en ledande kraft i denna kamp och
tala tydligt och entydigt med en tunga -- utan mummel, reservationer eller
förhinder av skilda slag. Det handlar inte ett ögonblick om att ifrågasätta
predikstolens frihet -- en självklar och omistlig frihet -- men det gäller att
skärpa kyrkans kritiska bevakning, kartlägga förföljelsen mot politiskt
oliktänkande och dem som förföljs för sin kristna övertygelse! Det gäller att
bredda engagemanget mot politiskt våld, fördjupa kunskapen om omvärlden
och förstärka civilkuraget!
Följdriktigt och naturligt är då att i samband med nedanstående yrkanden
hänvisa till det krav, som Kyrkans Tidning ställer på den blivande
ärkebiskopen (nr 24/96): "Han/hon måste vara väl inläst på dagens
samhällsfrågor." Kravet bör vidgas till att gälla biskoparna men också
församlingarnas ledande företrädare. Ökad samhällskunskap, fördjupad
omvärldskännedom genom exempelvis spridning av aktuell litteratur och
återkommande seminarier med deltagande av förslagsvis UD-representanter
och statsvetare -- specialiserade på ideologier -- är vägar att öka kunskapen
om förhållanden i olika delar av världen, Amnestys årliga rapport om
förtrycket och lidandet i ett stort antal stater borde vara obligatorisk läsning för
ledande kyrkliga företrädare.
Slutsatsen blir då följande hemställan
1. att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse låter kartlägga
förföljelsen mot oliktänkande i världen, särskilt dem som är utsatta för
religionsförföljelse, samt föreslå akuta stöd- och hjälpinsatser för de
kristna i Kina och hur kyrkans protester mot regimen skall utformas,
2. att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse låter utarbeta ett
studiepaket med aktuell samhällskunskap och omvärldskännedom och
övrig erforderlig litteratur som tillställs biskoparna, stiftskanslierna och
församlingarna,
3.att ombudsmötet också begär att SFRV:s styrelse anordnar
seminarier enligt ovan samt föreläsningar och övningar i kritiskt
tänkande och hur man lämpligen genomskådar försåtlig information
och propaganda,
4.att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse redovisar
arbetsuppgifterna enligt a--c för ombudsmötet 1997 i en översiktlig och
sammanfattande rapport för godkännande och/eller eventuell
komplettering.
Sigtuna den 20 juni 1996
Bengt Olof Dike
|