Ekumenikutskottets betänkande
1996:501

Stöd till kyrkolivet i Gammalsvenskby i Ukraina

Till ekumenikutskottet har för beredning hänvisats OMot 1996:504 av biskop Lars-Göran Lönnermark om stöd till kyrkolivet i Gammalsvenskby i Ukraina.

Motionen

I Gammalsvenskby bor idag ca 100 personer som hos de ukrainska myndigheterna är registrerade som ukrainska medborgare med svensk nationalitet.

1991 besökte kyrkoherden i Norra Kyrketorps pastorat i Skara stift på ärkebiskopens uppdrag den svenska församlingen i Gammalsvenskby. 1992 upprättades en vänförsamlingsförbindelse mellan de två församlingarna.

Från Norra Kyrketorp har flera resor företagits till byn och församlingen är fortsatt beredd att fortsätta med vänförsamlingskontakten. Motionären menar dock att något organ på Svenska kyrkans riksplan bör ta ansvar för att präst från Sverige besöker byn minst en gång per år. Då det särskilt är de äldre människorna för vilka en svensk prästs besök är av stor betydelse, är Svenska kyrkans engagemang mest angeläget de närmaste åren.

I motion hemställs

att ombudsmötet begär att Stiftelsestyrelsen låter skyndsamt utreda frågan om ansvaret för en kontinuerlig kontakt med Gammalsvenskby liksom omfattningen och finansieringen av densamma.

Bakgrund

Under hösten 1993 fördes en principdiskussion mellan Svenska kyrkans centralstyrelse och berörda utrikesenheter om var i Svenska kyrkan ansvaret för kontakterna med Gammalsvenskby bör ligga. Det beslöts att SKUT fortsättningsvis skulle administrera de svenska prästbesöken. En finansiering av dessa från SKUTs sida kunde dock endast ske under förutsättning att nämnden tilldelades extra anslag för verksamheten. Det vänförsamlingsutbyte som upprättats förutsattes däremot ske i enlighet med de riktlinjer som antagits för vänförsamlingsutbyte, d.v.s. bekostas och administreras helt av Norra Kyrketorp.

Under de år som gått därefter har det vid två tillfällen utgått bidrag ur ärkebiskopens medel för utrikesrepresentation till svenska prästbesök i Gammalsvenskby. Detta kan dock endast betraktas som tillfälliga lösningar på den ekonomiska situationen.

Vad gäller administreringen av besöken förklarar SKUT sig fortfarande berett att ta detta ansvar. Dock önskar man samtidigt understryka att förhållandena i Gammalsvenskby är sådana att framtiden inte är som svensk församling. I stället krävs en satsning på de nuvarande aktiva och kommande generationernas inlemmande i befintliga lokala kyrkor, antingen den lutherska eller den ortodoxa.

Utskottet har vid behandlingen av motionen inhämtat muntlig information från SKUTs direktor Jan Madestam.

Då SKUT har förklarat sig villig att administrera svensk prästs besök i Gammalsvenskby, Ukraina, finner utskottet det angeläget att verksamheten ges nödvändiga medel.

Med hänvisning till det ovan anförda hemställer utskottet

att ombudsmötet med bifall till OMot 1996:504 begär att Stiftelsestyrelsen låter skyndsamt utreda frågan om ansvaret för en kontinuerlig kontakt med Gammalsvenskby liksom omfattningen och finansieringen av densamma.

Sigtuna den 23 augusti 1996

På ekumenikutskottets vägnar

Eskil Jinnegård

Eva Carlestål

Närvarande: Eskil Jinnegård, ordförande, Rolf Forslin, Monica Reichenberg Carlström, Olof Lönneborg, Maja Larsson, Bo E. Nilsson, Ingemar Söderström, Evy Jonsson, Ingemar Öberg, Juhani Rantanen, Christina Schnackenburg, Göran Östling, Britta Olinder, Martin Wihlborg, Susann Torgerson

Biskop Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.