Ekonomiutskottets betänkande
1996:502

Kostnaderna för barnbegravningar

I detta betänkande behandlar utskottet motionen OMot 1996:506 av Ethel Florén-Winther.

I motionen hemställes

att ombudsmötet begär att Stiftelsestyrelsen verkar för att reglerna ändras för debitering av begravningskostnader i samband med barnbegravningar, så att dessa blir så skonsamma som möjligt för drabbade barnfamiljer.

För den närmare motiveringen hänvisas till motionen.

De förhållanden som motionären utgår från gäller inom Stockholms kommun, vars förvaltningar har att finansiera sina verksamheter med minst 50% i form av avgifter, där så är formellt möjligt. Det innebär att Stockholms kyrkogårdsförvaltning tar ut avgifter i denna omfattning för såväl gravplatser, gravöppningar, kremeringar och kapell m.m. Kommunens kyrkogårdsnämnd har emellertid på förekommen anledning i april 1996 infört ett undantag för barnbegravningar när det gäller kostnad för gravplats, kremering eller gravöppning. Med barn avses i Stockholm folkbokförd person som inte fyllt 18 år.

Samma förmån har nu också genom stiftsstyrelsens i Stockholms stift försorg tillkommit barn till icke kristna från Stockholms stift som inte är folkbokförda i kommunen.

När det gäller förhållandena hos de kyrkliga begravningshuvudmännen (pastorat och kyrkliga samfälligheter) är de nu aktuella tjänsterna i allmänhet kostnadsfria för de inom huvudmannens område folkbokförda. Då dessutom flertalet av dessa huvudmän också är anslutna till den frivilliga begravningsclearingen, uppstår det påtalade problemet i praktiken utomordentligt sällan. Kommer sedan det förslag som nu diskuteras inom ramen för det fortsatta kyrka-stat arbetet med sikte på en obligatorisk begravningsclearing för alla från och med år 2000 att förverkligas, upphör problemet helt.

Då motionens syfte således redan i allt väsentligt tillgodosetts, finns det inte enligt utskottets mening anledning att föranstalta om särskilda åtgärder på det aktuella området.

Med åberopande av vad ovan anförts hemställer utskottet

att ombudsmötet avslår motionen OMot 1996:506.

Sigtuna den 23 augusti 1996

På ekonomiutskottets vägnar

Suzanne Fredborg

Anders Karlberg

Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Lars Rydje, Lars Öhlén, Inga-Lisa Eklundh, Birger Jansson, Ann-Marie Hallin, Ruth Hallenius, Ulla Samuelsson, Lennart Dahlin, Gösta Äng, Bengt Olof Dike, Tore Johansson, Karl-Erik Nibell, Sten-Arne Persson, Ann Berg.

Biskop Rune Backlund har deltagit i utskottets överläggningar.