Motion till ombudsmötet

1996:506

av Ethel Florén-Winther
om kostnader för barnbegravningar

Omkostnaderna för barnbegravningar är mycket höga och undertecknad menar här barn upp till 12 års ålder. De tjänster som behövs är i första hand upplåtelse av gravkapell, kremering, gravrättsupplåtelse och gravsättning med en samlad kostnad av ca 9 000 kr.

I vårt land finns också behov av gravplatser för icke kristna trosbekännare och att också erbjuda tjänster till dem, vilket också gäller barnbegravningar.

Jag menar därför:
-- att utsatta småbarnsföräldrar inte ska behöva betala barnbegravning p.g.a. de särskilda skäl som gäller i sådana fall,
-- att någon slags "clearing" tillämpas mellan församlingarna i de fall den församling där man är skriven inte har tillgång till begravningsplats och en sådan kyrka måste hyras,
-- att om kostnader ändå skulle uppstå, ska dessa minimeras och kunna fördelas på delbetalningar över en längre tidsperiod.

Jag föreslår därför:

att ombudsmötet begär att Stiftelsestyrelsen verkar för att reglerna ändras för debitering av begravningskostnader i samband med barnbegravningar, så att dessa blir så skonsamma som möjligt för drabbade barnfamiljer.
Stockholm den 25 maj 1996

Ethel Florén-Winther