Ombudsmötet Oeo 1996:501 Bilaga 1

Församlingsutskottets yttrande

över skrivelse till ombudsmötet, Verksamhetsplan och rambudgetar för Svenska kyrkans gemensamma riksorganisation åren 1997-99

Till ekonomiutskottet

Utskottet har beretts tillfälle att yttra sig över StSkr 1996:501 Verksamhetsplan och rambudgetar för Svenska kyrkans gemensamma riksorganisation åren 1997-99.

Utskottet har särskilt granskat verksamhetsplanen och rambudgeten för Församlingsnämnden.

Vidare konstaterar utskottet att förväntningarna och kraven på Församlingsnämnden från kyrkomöte, ombudsmöte, stift, församlingar, kyrkliga institutioner och enskilda ställer höga krav på verksamheten, i vissa enskildheter högre krav än vad ekonomin medger. Utskottet har med tillfredställelse kunnat konstatera att detta resulterat i ett ökat nätverks- och samverkansarbete.

Ett organisatoriskt och resursmässigt överförande av ansvaret för ett antal verksamhetsområden till Sveriges Kristna Råd har, enligt vad utskottet erfarit, inneburit problem när det visat sig att delar av dessa uppgifter, mot bakgrund av den rikskyrkliga organisationens ansvarsområde, även fortsättningsvis behövt tillgodoses. Handläggarkapaciteten har då saknats. De områden som särskilt berörts är skolkyrkofrågorna, kyrkans ansvar inom kriminalvården, sjukhuskyrkans verksamhet samt samordningen av högskolearbetet. Här behöver en förnyad analys av behoven och en översyn av ansvars- och resursfördelningen ske.

I redovisningen av nämndens framtida verksamhetsplanering vill utskottet särskilt lyfta fram de initiativ som syftar till att stärka Svenska kyrkans evangelisatoriska arbete. Projektet Tidernas Kyrka utgör ett sådant både intresseväckande och nydanande exempel, men även det fortsatt viktiga bibelarbetet förtjänar att uppmärksammas. Stift, församlingar och enskilda kommer att vara i behov av pedagogiskt material, utbildning och stöd inför lanseringen av den nyöversatta helbibeln år 2000. Kanske kan detta ge inspiration till förnyade satsningar på evangelisation.

De senaste åren har inneburit stora organisatoriska och resursmässiga förändringar för Församlingsnämnden. Så har exempelvis personalstyrkan inom kansliorganisationen sedan början av 90-talet i det närmaste halverats. Utskottet vill därför understryka behovet av att nämnden nu tillförsäkras tillräckliga resurser och en stabil ekonomisk utveckling för framtiden.

Församlingsnämndens uppdrag är omfattande varför dess prioriteringsarbete behöver fortgå. Inte minst gäller detta nämndens relationer och stöd till verksamheten inom Sveriges Kristna Råd där en översyn framstår som angelägen.0

Förslaget lämnas utan erinran.

Sigtuna den 22 augusti 19960

På församlingsutskottets vägnar Margareta Carlenius Johan F Dalman

Närvarande: Margareta Carlenius, ordförande, Björn-Eric Carlsson, Håkan Engström, Hans Hernström, Gunnar Prytz, Britt Andersson, Berit Bergman, Stig-Göran Fransson, Gunnar Sehlberg, Astrid Andersson,Stig Carlsson, Lennart Åslid, Kerstin Kedvall, Tomas Forsner, Christina Holmgren.

Biskop Lars-Göran Lönnermark har deltagit i utskottets överläggningar.