Kyrkomötet KO 1996:3

Organisationsutskottets betänkande

om inrättande av "allmänhetens frågestund" i framtida kyrkomöten

Till organisationsutskottet har hänvisats KMot 1996:42 av Per-Åke Axelsson.

I motionen hemställs

att kyrkomötet som sin mening ger Centralstyrelsen tillkänna vad som i motionen anförts om en "allmänhetens frågestund" för beaktande i det fortsatta utredningsarbetet.

I motionen framhålls bl.a. följande. När de ändrade relationerna mellan staten och Svenska kyrkan träder i kraft år 2000 vore det en möjlighet att införa "en allmänhetens frågestund" i framtida kyrkomöten. Detta skulle kunna vitalisera och öka intresset för de kyrkopolitiska frågorna. Människorna skulle på detta direkta sätt få tillgång till såväl biskoparnas som ledamöternas kunskaper och insikter i frågor som rör kyrkan.

Kyrkomötets valda ombud företräder församlingarna och de enskilda människor som tillhör Svenska kyrkan. Den som, utöver den allmänna information som lämnas vid ett kyrkomöte, önskar närmare upplysningar om någon fråga som rör Svenska kyrkan har möjlighet att vända sig till enskilda ledamöter i kyrkomötet eller till någon av biskoparna. Enligt organisationsutskottets mening finns därför inte något behov av en "allmänhetens frågestund" vid kyrkomötena. Härtill kommer att inrättandet av en sådan frågestund skulle kräva mycket stora resurser i fråga om tid och lokaler och att det från praktiska utgångspunkter får anses i det närmaste omöjligt att genomföra en sådan ordning.

Utskottet hemställer

att kyrkomötet avslår KMot 1996:42.

Sigtuna den 26 augusti 1996

På organisationsutskottets vägnar