Motion till kyrkomötet

1996:42

av Per-Åke Axelsson
om inrättande av "allmänhetens frågestund" i framtida kyrkomöten

När de förändrade relationerna mellan staten och Svenska kyrkan träder ikraft år 2000 vore det en möjlighet att införa "en allmänhetens frågestund" i framtida kyrkomöten.

Detta skulle, förhoppningsvis, vitalisera och öka intresset för de kyrkopolitiska frågorna.

Människor skulle på detta direkta sätt, och inte bara indirekt genom de valda ombuden, få tillgång till såväl biskoparnas som ledamöternas kunskaper och insikter i frågor som rör Kyrkan. Kyrkomötet skulle på detta sätt kunna bidra till att hålla demorkatin levande. I någon mån motverka det s.k. "politikerföraktet" som sägs förekomma inom den representativa demokratins ram.

Jag yrkar

att kyrkomötet som sin mening ger Centralstyrelsen tillkänna vad som i motionen anförts om en "allmänhetens frågestund" för beaktande i det fortsatta utredningsarbetet.
Rånäs den 9 juni 1996

Per-Åke Axelsson